Vég nélkül Tanítanék – Építkezni akar, nem kormányt buktatni a pedagógusmozgalom

Pukli István távozása után felvetődött a kérdés, életben marad-e a Tanítanék Mozgalom, vagy csendben elhal. A mozgalom – ahhoz képest, hogy a nyár elején radikalizálódást ígért – szinte alig ad életjelet. Vezetői szerint azonban erősebbek, mint valaha, a közvélemény pedig valószínűleg másképp értelmezte a radikalizálódás ígéretét, mint ők. Nem kormánybuktatásra készülnek, hanem hálózatépítésre, meglepő akciókra, és azt ígérik, kezdeményezik az oktatásügynek kárt okozó személyek felelősségre vonását. Addig folytatják a küzdelmet, amíg „bele nem pusztulnak”. Pukli kilépése érzelmileg súlyosan érintette a mozgalom irányítóit, ám úgy érzik, túl vannak a „gyász” feldolgozásán.

2016. november 18., 12:41

Szerző:

Szeptember 28-án reggel hat órakor került föl a Magyar Nemzet weboldalára az az interjú, amelyben Pukli István bejelentette, kilép a Tanítanék Mozgalomból. A Teleki Blanka Gimnázium igazgatója ebben közölte: „Megírtam a Tanítanék tagjainak, hogy kiszállok a mozgalomból.” Azt nem tette hozzá, hogy mindössze 75 perccel a cikk megjelenése előtt.

Pilz Olivér, a Miskolci Herman Ottó Gimnázium tanára: Radikális változás, hogy októbertől már nem csupán a rendszer anomáliáit tesszük szóvá, hanem a személyi felelősöket is megnevezzük. Pilz Olivér

– Hajnali háromnegyed ötkor érkezett a kör-e-mail Istvántól – mondja Pilz Olivér, a mozgalom egyik képviselője, a Miskolci Herman Ottó Gimnázium tanára. – Tömör levél volt, hárommondatos. Közölte, hogy befejezte, kiszáll, elnézést kért és elköszönt tőlünk. Komoly csalódás volt ez számomra, hiszen annak idején Pukli tantestülete volt az első, amelyik csatlakozott a miskolci kezdeményezéshez. Azt hittem, vagyunk olyan személyes viszonyban, hogy egy ilyen döntést ne írásban és ne a nyilvánossággal egy időben közöljön velem.

Törley Kata is megdöbbent. Nem Pukli távozásán, hanem annak módján. A budapesti Kölcsey Ferenc Gimnázium tanára az interjú megjelenésének napján sokáig vívódott, felhívja-e a Puklit, de úgy érezte, túl sok indulat forr benne, nem tudna higgadt maradni, valószínűleg megbántaná a kilépő mozgalmárt. Aztán megnyugodott. Akkor viszont már nem látta értelmét, hogy beszéljen a Teleki igazgatójával. Eltelt közel két hónap, de azóta sem hívta Puklit. Ahogy Pilz Olivér sem. Egyedül Sulyok Blanka érezte úgy, hogy nem képes szó nélkül hagyni az esetet. Sulyok – aki a kezdetektől tagja volt a mozgalomnak – épp a távozó Pukli helyére lépve lett a Tanítanék képviselője, egy októberi nyilvános szakmai beszélgetésen Puklinak szegezte a kérdést: miért változott meg a véleménye, hiszen korábban nem tudta magát elképzelni pártpolitikai pályán? Pukli István a Magyar Narancs tudósítása szerint úgy reagált: „Ezeket nem a nyilvánosság előtt kellene megbeszélnünk.” Azért annyit elmondott, hogy időközben arra jutott, szerinte mozgalmi keretek között lehetetlen elérni az oktatási rendszer átalakítását.

– Azért mentem oda, hátha tisztább lesz számomra a kép. De nem lett – mondja lapunknak Sulyok Blanka. – Ismerem István összes érvét, ezek nincsenek összhangban az általa korábban vallott nézetekkel. Az elején mindannyiunknak fájt, ahogyan elhagyott minket, de most már túl vagyunk a dolgon. Elengedtük őt.

Fotó: Bazánth Ivola Fotó: Bazánth Ivola

Nem véletlen, hogy a Tanítanék elmúlt fél évének működéséből Pukli István kilépése a legemlékezetesebb mozzanat. Júniusban a Várkert Bazárnál tartott tanévzáró demonstrá­­ción ugyanis Pukli István bejelentette: a mozgalom radikális üzemmódba vált. Ám ez elmaradt. Vagy a mozgalom vezetői értelmezték sajátosan a radikális üzemmód fogalmát.

– Az biztos, hogy nem utcai csetepatékra gondoltunk, és azt sem ígértük meg, hogy kapával-kaszával megrohamozzuk a Parlamentet – tisztázza Pilz Olivér. Úgy véli, nem lehet állandóan tüntetéseket tartani, mert az súlytalanná teszi a demonstráció eszközét.

Törley Kata, a budapesti Kölcsey Ferenc Gimnázium tanára: Azt az embereknek kell eldönteniük, hogy a tőlünk kapott munícióval mihez kezdenek, képesek-e rászorítani a kormányzatot a változtatásra. Törley Kata

Törley Kata szerint sokan azt hitték, hogy a Tanítanék Mozgalom a kormány megdöntését tűzte ki célul, és csalódtak, amikor ez nem következett be.

– A kormányt csak a magyar társadalom döntheti meg, egy mozgalom erre nem képes. Az a feladatunk, hogy az emberekkel megismertessük az oktatásügy valós problémáit és küzdjünk az érdemi megoldásokért. Azt az embereknek kell eldönteniük, hogy a tőlünk kapott munícióval mihez kezdenek, képesek-e rászorítani a kormányzatot a változtatásra – magyarázza Törley Kata.

De ha nem szervez demonstrációt, mit csinál a Tanítanék? Mit tekintenek a vezetői radikális eszközöknek?

– Szerintem radikális változás, hogy októbertől már nem csupán a rendszer anomáliáit tesszük szóvá, hanem a személyi felelősöket is megnevezzük – mondja Pilz Olivér. – Ezért hívtuk ki nyílt vitára Palkovics Lászlót, majd miután elmenekült előlünk, felszólítottuk a lemondásra. Hiába vádoltak meg minket azzal, hogy kiléptünk a pártpolitikai színtérre, ez nem igaz, hiszen egyetlen párt sincs mögöttünk. Nem az ellenzéki pártok érdekében követeljük Palkovics lemondását, hanem kizárólag szakmai okokból. Ez persze maga a politika, hiszen az oktatás a közösség talán legfontosabb ügye, csak éppen Magyarországon az emberek többsége helytelenül, kizárólag pártpolitikai erőtérben képes értelmezni ezt a fogalmat.

Az oktatási államtitkárnak azonban esze ágában sincs lemondani.

Sulyok Blanka, a Tanítanék képviselője: A hatalomnak sikerült megfélemlítenie a pedagógusokat, éppen ezért jórészt a szülők segítségével szeretnénk felépíteni a hálózatunkat. Sulyok Blanka

– Nem is vártuk tőle. Mi nem a politikusokkal vagyunk párbeszédben, hanem a tanárokkal és a szülőkkel. Nem az a lényeg, hogy Palkovics a felszólításunkra távozik-e a székéből, hanem az, a társadalom megértse, az államtitkárnak szakmai okokból mennie kellene – folytatja Sulyok Blanka. Hozzáteszi, hogy a közeljövőben több meglepetésakciót is terveznek, de ezekről egyelőre nem mond részleteket.

Schilling Árpád rendező: Egy mozgalom jóval gyorsabban és szabadabban reagálhat az éles szituációkra, mint egy hierarchikus felépítésű szervezet. Schilling Árpád

Schilling Árpád rendező, a Krétakör alapítója a kezdetektől segíti a Tanítanékot, ő irányította például a március 15-i Kossuth téri rendezvényt, de gyakran részt vesz a mozgalom vezetőinek megbeszélésein is. Nyílt, becsületes embereknek ismerte meg a mozgalmárokat, épp emiatt félti is őket, mert bekerültek egy olyan erőtérbe, ahol szembe találták magukat a politikusok és az érdekvédők dörzsöltségével, folyamatos taktikázásával. Schilling szerint kulcskérdés, hogy a Tanítanék megmarad-e a mozgalmi keretek között, vagy szervezetté formálódik.

– Mindkettőnek megvannak az előnyei és a hátrányai – állítja Schilling. – Ha valamilyen szervezett formában működnénk, akkor átláthatóbbak lennének a felelősségi kérdések, a döntési mechanizmusok, könnyebben juthatnánk anyagi forrásokhoz is. Másrészt egy mozgalom jóval gyorsabban és szabadabban reagálhat az éles szituá­­ciók­­ra, mint egy hierarchikus felépítésű szervezet.

Azt a Tanítanék vezetői is elismerik, hogy belátható időn belül dönteniük kell, milyen formában folytatják a működésüket. Pilz Olivér szerint ezt a kérdést legkésőbb tavasszal le kell zárniuk. Ám épp a mozgalmi jellegből adódóan jelenleg nem tudni, hány tagja van a Tanítanéknak. Nyilvántartás nincs, a szűk körű vezetőség 15-20 emberből áll, a Facebookon csaknem 15 ezer követője van a mozgalomnak, egy-egy posztot a megosztásokkal mintegy 300 ezer emberhez tudnak eljuttatni. Az elsődleges médiatérben – látványos országos akciók híján – alig van jelen a mozgalom, a beszűkült kommunikációs csatornák miatt úgy tűnhet, mintha leállt volna. Holott a vezetők tele vannak tervekkel.

– Az egyik legfontosabb feladatunk a hálózatépítés – mondja Sulyok Blanka. – Mára összeállt egy 200 fős aktív önkéntes csapat, rájuk vár a feladat, hogy helyi szinten megszervezzék a Tanítanék-sejteket. Nem könnyű, mert a hatalomnak sikerült megfélemlítenie a pedagógusokat, éppen ezért elsősorban nem az iskolán belül, hanem azon kívül, jórészt a szülők segítségével szeretnénk felépíteni a hálózatunkat.

De nem csak hosszú távú terveket szőnek, néhány héten belül például hatrészes kisfilmkampánnyal jelentkezik a Tanítanék. A másfél-két perces ismeretterjesztő filmek hat témakört járnak körül, ezek: a gyermekközpontúság, az esélyteremtés, a kompetenciaalapú oktatás, a demokratikusság, az intézmények közötti átjárhatóság, valamint az autonómia. A kisfilmek első körben a Tanítanék honlapjára kerülnek föl, de Törley Kata bízik abban, hogy lesznek olyan médiumok, amelyek saját oldalukról is elérhetővé teszik ezeket a tartalmakat az olva­­sóik­­nak.

Törley Kata tisztában van azzal, hogy a mozgalom kitűzött céljai – például a társadalmi szemléletformálás vagy a Tanítanék-hálózat országos kiépítése – csak nagyon sokára érhetők el. De szerinte ez nem számít.

– A közösség ügyeivel való törődés, azaz a politikacsinálás menő dolog. Cool. Király. Azért harcolok az oktatási rendszer átalakításáért, mert ez számomra életprogram. Ha az ember a hitére, a lelkiismeretére és a méltóságára építi a munkáját, akkor abból nincs kiszállás. Addig csinálom, amíg bele nem pusztulok.

 


Szakítanék


Pukli István a Facebookon, különböző interjúkban és nyilvános rendezvényeken fejtette ki, miért távozott a Tanítanék Mozgalomból. A casus belli a kvótanépszavazási kampány hajrájában megtartott Lásd meg az embert! elnevezésű demonstráció volt, Pukli ugyanis ellenezte, hogy a Tanítanék Mozgalom részt vegyen az általa aktuálpolitikainak tekintett „erődemonstráción”. Valójában az iskolaigazgató már régóta fontolgatta a döntést, mivel úgy érezte, az év elején létrejött Tanítanéknak szinte semmit sem sikerült elérnie a kitűzött céljai közül, és nincs is esély rá, hogy valaha elérje – a mozgalom kiüresedett. (Később, szintén a változások hiányára hivatkozva jelentette be, hogy nem pályázza meg a Teleki igazgatói székét, sőt mandátuma lejártával, jövő nyáron távozik az intézményből, politikai pályára lép, ha létrejön egy konzervatív értékeken alapuló új párt.)

Pukli elismerte, hogy gyakran volt konfliktusa a Tanítanék vezetőivel, többször is „kibeszélt”, így például a márciusi 15-i tüntetést is úgy jelentette be, hogy akkor arról még nem született végleges döntés. Pukli a távozását követően üzent Palkovics Lászlónak: az oktatási államtitkár nehogy a kormányzat irányába tett gesztusként értékelje a kilépését.

A Tanítanék hivatalosan csupán egy rövid közleményben reagált meghatározó alakjának elvesztésére. Ebben azt írták: „A Tanítanék Mozgalom képviselői sajnálattal, de tudomásul veszik, hogy Pukli István ma reggel a sajtóban hozta nyilvánosságra, hogy kilép a mozgalomból. Az elmúlt fél évben sokat köszönhettünk Istvánnak, ezért reméljük, hogy távozása után megtalálja azt az utat, ami számára a legmegfelelőbb lesz. Mi is így teszünk.” A Tanítanék vezetői mostanáig nem is nyilatkoztak az ügyről.