„Undorító, becstelen és gerinctelen” – keményen lesújtott a népharag a BKK-ra a jó szándékú fiú meghurcolása miatt
Úgy tűnik, végzetesen megtépázza a BKK hírnevét a feljelentés az ellen a fiú ellen, aki leleplezte, hogy a múlt pénteken elindított online jegyvásárlási rendszer hibája miatt vásárláskor át lehet írni egy-egy termék árát. A biztonsági rést illusztrálandó a fiú 50 forintért vett egy bérletet, és azonnal írt egy e-mailt a cégnek, de ahelyett, hogy megköszönték volna neki a figyelmeztetést, feljelentették. A lakásán csütörtök éjjel jelentek meg a rendőrök, a fiút pedig gyanúsítottként hallgatták ki az ügyben, hivatalos indok szerint információs rendszer vagy adat megsértése vétség elkövetésének megalapozott gyanúja miatt.
Az erről szóló hír nyomán péntek délután teljes erővel sújtott le a népharag a BKK-ra. A cég imázsa a Facebookon érkező hozzászólások tanúsága szerint hatalmas veszteséget szenvedett, tevékenységét péntek délután fél ötkor egyesre értékelték, a 36 ötös osztályzat mellett tízezer (!) elégtelent kapott. (Nulla nincs? – kérdezte valaki. Háromnegyed nyolckor az elégtelen száma már 21 ezer volt.) Sokan hívják fel a figyelmet arra, hogy hasonló esetben a Facebook vagy a Google nem feljelentést tett volna, hogy köszönetet mond és pénzjutalmat ad a fiúnak a biztonsági rés feltárásáért, és PR-katasztrófának bizonyult az is, hogy Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatója gyakorlatilag lehülyézett mindenkit, aki kritizálni merte a hibákat, például azt, hogy a jelszavakat eleinte egyszerű szövegként tárolták: „Az okos megoldások az okos embereknek való. Aki nem érte el azt a szintet, hogy egy okostelefont tudjon kezelni, annak ez nem egy kényelmes megoldás” – mondta ennek kapcsán a vezérigazgató. A sajtó kérdéseire eközben sem a cég, sem az online jegyvásárlási rendszer fejlesztője, a T-Systems nem válaszol.
Idézünk néhány hozzászólást a BKK Facebook-oldaláról:
„Feljelenteni valakit, aki jószándékúan szólt egy súlyos hibáról, undorító, becstelen és gerinctelen dolog. Remélem, a karma visszanyal a döntéshozóknál.”„Amatőr társaság. Ha profik lennének akkor még pénzjutalmat is kapott volna a srác és vállon veregetést. Nevetséges hogy ilyen előfordulhat.”

„Nevetséges és szakmaiatlan a BKK hozzáállása az elektronikus jegyvásárlással kapcsolatban. Ez a dölyfös sértődöttség felháborító! Jellemző ez az egész államra/hatalomra jelenleg. Undorító!”„Mivel a srác nem sértette meg az információs rendszer vagy adat megsértéséről szóló törvény (423. §) egyik pontját sem, így nagyon remélem feljelent benneteket hamis vádért. Ennyit a jogról. Etikailag pedig minősíthetetlen amit műveltek, látszik, működnek a bolsevik reflexek...”
„Szánalmas az az arrogáns kommunikáció, amit művelnek az új e-bérlet botránya kapcsán. Nem azt kéne meghurcolni, aki jóhiszeműen bejelentette a rendszer biztonsági hibáit, hanem be kéne ismerni, hogy mekkorát hibáztak, amikor dilettánsokra bízták a fejlesztést. És persze házon belül kéne a felelősöket keresni.”
„Nem véletlen, hogy amikor külföldi ismerőseim tippeket kérnek tőlem hova menjenek Magyarországra, mindent ajánlok, csak a BKK -t nem.
„I would also like to add my vote as a 1 to the fact that the BKK thinks such way of an ethical hacker proof of concept... Congratulations! Rather hire the guy! Oh an by the way I would also fire the communication team to allow all this in public news! At least such shall be done silent!”
„Rendkívül égő, amit csináltok. Közzétettetek egy rendszert, ami nem csak szakmai szemmel vállalhatatlan és silány minőségű, de ráadásul veszélybe sodorja a felhasználók adatait és ezek után még nektek áll feljebb. A feljelentésről inkább szót sem ejtek, mert az már tényleg a legalja.”
„Gondolom a szoftver készítője is feljelentés alatt áll, meg az a inkompetens barom is, aki engedélyezte...”
„Még 50 Ft-ot sem értek”
„Egy csillagot adtam. Mikor jön értem a fekete autó?”
De hasonló hangnemű hozzászólások árasztják el a T-Systems Facebook-oldalát is:
„Normális jogállamban ti mennétek a sittre személyes adatokkal való visszaélés miatt.”„Az e-jegy rendszer műszaki színvonala nem éri el egy másodéves beadandó minimum szintjét. Ahogy a sráccal, aki ezt jelezte nektek, elbántatok, még a pártállami cimboráitoktól is aljas tett lett volna.”
„Érdeklődnék, hogy pontosan mennyi pénzt loptatok el az adófizetők vagyonából ennek a silány minőségű elektronikus jegyrendszernek az üzembe helyezésére?”
Mivel a T-Systems Magyarország Facebook-oldalát nem lehet értékelni, a német oldalát húzták le, amely így jelenleg 1,4-es osztályzata van.
A BKK honlapja közben egy 503-as hibaüzenettel teljesen leállt, hétfő estére pedig tüntetést szerveznek a cég ellen. Eddig 564-en jelezték, hogy elmennek a , és 2,5 ezer embert érdekel a demonstráció.