Új szűrőt akarnak beépíttetni a tanárképzésbe a pedagógusok, hogy kiszűrjék a pályára alkalmatlanokat
Jelenlegi formájában nem tölti be valódi szerepét a pedagógusok pályaalkalmassági vizsgálata az oktatók és hallgatók szerint. A Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája arra hívta fel a figyelmet, hogy hat év alatt mindössze 83 főt, vagyis a pedagógusnak jelentkezők kevesebb mint egy százalékát szűrte ki a pályaalkalmassági vizsgálat, ezért hatékonyabbá kell tenni – írja a Magyar Nemzet.
Ebben a tanárképző központok vezetői is egyetértenek, ezért kezdeményezték a szaktárcánál a felülvizsgálatot.
A szakma azt szeretné, hogy a képzés későbbi szakaszába építsenek be még egy szűrőt, és az egyéves szakmai gyakorlat számítson bele az életpályamodellbe.
Antalné Szabó Ágnes, az ELTE Tanárképző Központ főigazgatója azt nyilatkozta a lapnak, hogy a költséges és rendkívül alacsony hatásfokú pályaalkalmassági vizsgálat jelenlegi formájában nem felel meg a céljának. Szerinte olyan eljárásrendekre van szükség, amelyek az alkalmatlannak minősülő hallgatók független szakértői vizsgálatát támogatják, és lehetővé teszik a más pályára való átirányításukat. Hozzátette, hogy a tanárképző központoknak nagy a felelősségük abban, hogy csak a pályára alkalmas hallgatókat osszák be az iskolai gyakorlatokra.
Forgács Tamás, a Szegedi Tudományegyetem Tanárképző Központjának főigazgatója úgy véli, hogy nagyon nehéz megállapítani egy felvételi előtt álló 18 éves fiatalról, hogy igazán elhivatott pedagógus lesz-e belőle. Véleménye szerint a valódi pedagógiai rátermettség feltérképezéséhez nagyon mély pszichológiai vizsgálatra lenne szükség, amire egy rövid beszélgetés nem elég.
– Arról nem beszélve, hogy 23 éves korra, a pályakezdés idejére rengeteget változik az ember személyisége, hozzáállása, érettsége, tudása, képességei. Nem biztos, hogy a képzés kezdetén végzett alkalmassági vizsga releváns eredményt hoz a későbbiekre, ezért vannak kezdeményezések a részünkről, hogy a képzés egy későbbi szakaszába épüljön be még egy szűrő. Amikor már valamennyi elméleti képzettsége és gyakorlati tapasztalata is van a hallgatónak, dolgozott már gyerekekkel is, jobban el lehet dönteni, tényleg a pályára való-e
– jegyezte meg Forgács Tamás.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma közölte, hogy nyitott a javaslatokra.