Túlélési üzemmód
Olvasom a sajtóban az egyik legutóbbi kormányzati diadaljelentést, miszerint a magyar ipar teljesítménye 7,2 százalékkal nőtt. Írásom tárgyának szempontjából lényegtelen, hogy mely időszakra vonatkozóan.
Merthogy nézzük csak, mi is az a „magyar ipar”, ami oly jól teljesít.
Például az a járműipar, amely külföldi tulajdonú, magyarországi üzemeiben külföldi fejlesztésű és külföldi tulajdonú technikával és technológiával külföldön tervezett és kifejlesztett gépkocsikat állít össze, nagyrészt külföldi alkatrészekből és részegységekből. Ezen gépkocsik gyártásának hazai beszállítói is nagyrészt külföldi fejlesztésű alkatrészek és részegységek hazai gyártói, sokszor külföldi tulajdonú üzemeikben. Ezeknek a hazai gyártású, de minden ízükben külföldi eredetű termékeknek (Németország, Japán) a 93 százaléka külföldön értékesül.
A sor folytatható más gyártási ágazatokkal: gyógyszeripar, gumiabroncsipar, villamosipar stb.
Valamikor valóban beszélhettünk magyar iparról. Akkor, amikor létezett még a magyar járműipar: évente 14 ezer Ikarus buszt gyártottak, vagy a Rába Gépgyár, a Ganz–Mávag stb.
Magyar ipar volt a Chinoin is valamikor (ma Sanofi, francia), ahol a sztreptomicint fejlesztették ki, a Richter (68,27 százalékban külföldi tulajdon), ahol a B12 vitamint háztartási szennyvízből, a heparint marhamájból, a follicullust stimuláló hormont (oxicotin) vemhes kanca vizeletéből állították elő, és kifejlesztették a Bayer Aspirin homológját, a Kalmopyrint.
De magyar ipar volt a Tungsram-gyár, az Egyesült Izzó is, amely ma General Electric (USA), és nem gyárt többé magyar feltalálású (Bródy Imre, 1930) kriptongáztöltésű izzókat (a kripton gázát a Miskolc-Diósgyőr melletti Csanyik-völgyben nyerték ki ezelőtt még húsz évvel is a hegyi levegőből).
Magyar ipar volt a Kerepesi úti Taurus Gumiabroncsgyár is, amelyet a Michelin cég vásárolt meg, és nemrég eladott. Ma van ehelyett Michelin (francia), Hankook (koreai), és épül az Apollo Tyres (Gyöngyöshalászi–India). Vagy a Diósgyőri Vasöntöde és Gépgyár, ahol a Ganz (Mechwart) Gépgyár által kifejlesztett technikával először valósították meg a vasúti kerekek kéregöntéssel való gyártását, amivel a Magyar Államvasutak teljes szükségletét ellátták, és még kivitelre is jutott. És volt még sok más is (Csepel, MOM, Gamma, Standard stb.). Nem az eszközállomány hiánya fájó, hanem a műszaki tudásé, a műszaki kultúráé.
Egyszóval, az a magyar ipar, amely oly jól teljesít, és amelyre büszkének kéne lennünk, gyakorlatilag nem létezik. A magyarországi ipar külföldi ipar, és az iparban dolgozók vendégmunkások lettek saját országukban.
Nem csoda, ha ez így marad, amikor egy fiatalembert elítélnek azért, mert kutyakonzervdobozból és kidobott tányérantennából működőképes internet-hozzáférést fabrikált és illegálisan használta, valamint ha egy tizenkét éves kislányt elmarasztalnak azért, mert Arany János Toldijának nádi farkas történetét meghökkentően eredeti szempont szerint – a farkasok és saját nézőpontja szerint – dolgozta fel iskolai feladatként.
Ha ehhez hozzávesszük azt is, hogy a magyar tanulóifjúság nagyobbik részét a kormány kiparancsolta a közoktatásból, soha nem fogjuk tudni őszinte lelkiismerettel azt állítani, hogy Magyarország jobban teljesít.
Mert ma nem jobban teljesít, hanem túlélési üzemmódban kínlódik.
Kuthi Csaba, Tállya