Trükközik Tarlós, Budapest kijátszotta a szabályt

Nem működik a fővárosi légszennyezés mérőállomások java – hívta fel a figyelmet a Greenpeace. Télen rendszeresen romlik a levegő minősége, a jelzőállomások nélkül pedig nem értesül a lakosság, hogy az egészségét veszélyezteti a szmog. Egy tavaly bemutatott kutatás szerint pedig Bukarest után Budapesten halnak meg idő előtt a legtöbben a lakosság számához viszonyítva a részecskeszennyezés miatt.

2012. november 2., 19:36

– A hideg, ködös téli időjárás velejárója, hogy a rossz levegő is a fővárosban – mondta lapunknak Simon Gergely, a Greenpeace munkatársa. Felhívta a figyelmet: idén viszont már igen jelentősen csökkent a szmogriadó esélye, mert alig működnek a légszennyezettséget mérő állomások a fővárosban. A légszennyezettség miatt évente több mint tizenötezer magyar hal meg – sorolta az adatokat a Greenpeace szakértője.

A civilektől megtudtuk: a szmogriadót, vagy annak a tájékoztatási fokozatát márpedig csak akkor rendeli el a főpolgármester, ha a fővárosban legalább három mérőállomáson egy időben mért légszennyezőanyag-koncentráció meghaladja a tájékoztatási vagy riasztási küszöbértéket. Ehhez képest a 12 fővárosi mérőállomásból – a cikk megírásának pillanatában – 3 egyáltalán nem működik, 6 valamit mutat, és csak 3 működött hibátlanul.

– Mivel pont a belvárosi, a legszennyezettebb területeken szünetel a mérés, így nagyon jelentősen csökkent annak az esélye, hogy el lehessen rendelni szmogriadót. A lakosok egészségét védő szmogriadó hiányán túl a mérőállomások leállása miatt sem a lakosok, sem a döntéshozók nem tájékozódhatnak a levegőminőség állapotáról – mondta a 168 Órának Simon Gergely.

Budapest a második legszennyezettebb város Európában

Budapest levegője pedig korántsem javult, az elmúlt pár évben nem csökkent azon napok száma, mikor a határértékek felett volt a részecskeszennyezés, pedig mindeközben a WHO bizonyított emberi rákkeltőnek minősítette a közlekedésből származó részecskéket. Egy tavaly bemutatott kutatás szerint pedig Bukarest után Budapesten halnak meg idő előtt a legtöbben a lakosság számához viszonyítva a részecskeszennyezés miatt.

Bár a Fővárosban már idén is régen túl járunk a 35 olyan napon, amikor határérték felett volt a részecske (PM10) szennyezettség, mégsem hoztak azonnali intézkedéseket a szennyezés megállítására.

A pár működő mérőállomás adatai szerint csak októberben legalább 10 napon át volt határérték felett a légszennyezettség, azaz minden harmadik nap elégtelen volt a levegő minősége Budapesten. Sajnos a elegendő mérés hiányában nincs valós képünk a Főváros szennyezettségéről, pedig sajnos az elmúlt évek gázáremeléseinek hatására mind többen térnek át a szennyező vegyes- illetve fatüzelésre.

– Csak reménykedni tudunk benne, hogy a Főváros vezetése a mérések beszüntetésénél kreatívabb módon lép fel a rossz levegőminőségi statisztikákkal szemben és végre valahára meghozza a lassan 15-20 éve halogatott intézkedéseket, hogy biztosítsa a lakosok számára a törvényekben előírt levegőminőséget – fogalmazott a Greenpeace szakértője.

A MÁV bemutatja: IC vontatta tehervagon, avagy eljött a kombinált vasút kora. A Szegedről induló Napfény IC utasai biztosan nem gondolták volna, hogy annyi idő alatt érnek célba, mint amennyi idő alatt egy hobbifutó teljesít egy maratont.