Több a dombormű!

Korrigálnám Herskovits Eszter írását a száműzött művészekről: Bán Kiss Editnek nem egy (ahogy a szöveg sejteti), hanem négy domborművét helyezték el az újpesti zsinagóga udvarának kőkerítésén. Az elsőn kakastollas csendőr tereli a nőket, az öregeket és a gyerekeket. A másodikon fegyveres katona a lapátos munkaszolgálatos férfiakat.

2010. június 30., 20:47

A harmadikon tányérsapkás, pisztolyos német tiszt hajtja az embereket a füstölgő kémények felé. Az utolsón a felszabadítottakat usánkás szovjet katonák támogatják.
A sorozat tehát a magyarországi holokauszt egyes – térben és időben elkülönülő – fázisait jeleníti meg.

A reliefek szerencsére elég magasan vannak, így (eddig még) nem fújták le őket. Jó lenne, ha a művész egyetlen, Budapest közterületén látható alkotása mellett egy tábla a nevét is megörökítené.

Azt is fontosnak tartanám, ha Bán Kiss Editnek a Páva utcai kiállításon bemutatott ravensbrücki gouache-sorozatát – amely a deportálások páratlan drámaiságú emléke – kiadná a Holokauszt Emlékközpont vagy más intézmény.

Fábri Ferenc
E-mail