Titokban összejátszhat a Jobbik és a Fidesz
Nagy jelentőségűnek tartja Kim Lane Scheppele, hogy a Fidesz elvesztette a minősített többséget a parlamentben, mert a kétharmad varázsszámnak számít a magyar jogban. A Princetoni Egyetem alkotmányjogásza Paul Krugman blogjában, a The New York Times oldalán azonban arra is felhívja a figyelmet, hogy a Fidesz által kialakított rendszerben mára már szinte lehetetlen irányítani az országot a kétharmad nélkül.
Vagyis a kormánypártnak ilyen ügyekben kívülről kell támogatást szereznie, azaz 2010 óta ez az első eset, hogy a hatalom politikai korláttal kerül szembe. Azóta a jelek arra utalnak, hogy hatékonyan együtt tud működni a Jobbikkal, amelyet a Human Rights First nevű civilszervezet az európai jobboldal véres dárdahegyének nevezett.
Hogy az EU nem lépett azonnal közbe, annak az az oka, hogy ez az összefogás titkos lehet, hiszen a törvényhozásban a kétharmadot sok esetben úgy is el lehet érni, hogy valaki távol marad a szavazástól. Az első ilyen voksoláskor éppen ez történt, mivel egy jobbikos képviselő hiányzott az ülésteremből. (A másik javaslat azért nem ment át, mert Kósa Lajos rossz gombot nyomott meg.) Vona Gábor pártelnök ugyan dörgedelmes nyilatkozatot tett, de a történet egyre különösebb lett, amikor a kérdéses honatya azzal magyarázkodott, hogy azért nem lehetett jelen az ülésen, mert a családját kellett megvédenie egy roma bandától. Csakhogy a településén nem tudnak roma maffiáról. Az Országgyűlésre nézve persze egy esetből nemigen biztos következtetést levonni, de azt Vona Gábor nehezen tudja állítani, hogy nem létezik titkos koalíció. A jegyzőkönyvek alapján nem légből kapott, hogy a Fidesz kollaborál a Jobbikkal. Az utóbbi öt évben csupán a radikálisok szavaztak feltűnően sok alkalommal a Fidesszel együtt. Sokat támogattak a legvitatottabb jogszabályok közül, pl. a banki különadót és a paksi szerződést.
De ezen túlmenően a Fidesz jó néhány ötletet átvett a Jobbiktól. Utóbbi pedig rendszeresen csatlakozott a kormányerő kezdeményezéseihez. Vagyis a titkos együttműködés mostantól csak a föld alá vinné azt, ami idáig nyilvánosan zajlott. De a koalíció hihető tagadása kulcsfontosságú az összefogás sikeréhez. Ám a kétharmad úgy is létrejöhet, hogy egy képviselő a személyes előnyöket a párthűség elé helyezi, illetve meg is lehet zsarolni a honatyákat. Persze rontja a Jobbik alkupozícióját, hogy a Fidesz esetenként mást is rá tudnak venni a hiányzásra. Viszont ha a Fidesz okos, akkor az opportunista együttműködés leplezésére képes lehet elérni, hogy mind a jobb-, mind a baloldalról maradjon távol valaki. Erre már volt példa decemberben, amikor sem Vona, sem Gyurcsány nem jelent meg az ülésteremben. Jó lenne tudni, hogy mi volt a háttér.
Hogy megtudjuk, mi történik mostantól a magyar politikában, ahhoz alaposan figyelni kell a hiányzókat. Erre nem sokat kell már várni, mert sarkalatos törvények módosításai meglepően sokszor kerülnek az Országgyűlés elé. Vagyis a Fidesz hiába állítja, hogy a kétharmad elvesztésének nincs jelentősége, a statisztikák mást mutatnak. Bizonyíték erre, hogy a tavalyi parlamenti választások előtt Orbánnak minden trükköt be kellett vetnie a minősített többség megszerzéséhez. Még a házszabályt is átalakította, hogy az ülésvezető elnök voksa is számítson, mert csak így lett meg a kétharmad. A veszprémi pótválasztás következménye fontos mind gyakorlati, mind jelképes szempontból. Mindenesetre ha a Fidesz mostantól kezdve relatív kétharmaddal veszi az akadályokat a parlamentben, akkor el lehet gondolkodni azon, hogy mi lehetett az adott üres szék ára. A magyar politikában ezután ha valaki nem látszik, akkor az nem okvetlenül azt jelenti, hogy megfeledkeztek róla.