A tehervonatok miatt kipaterolták a személyvonatokat a fontos vasútvonalról

A Magyar Közlekedési Klubnál megrajzolták azt a menetrendi ábrát, amiben a személyvonatok is elférnek a Fehérvár–Komárom vasútvonalon.

2023. október 16., 14:17

Szerző:

A Magyar Közlekedési Klubnál bizonyítékul megrajzolták azt a menetrendi ábrát, amiben a személyvonatok is elférnek, Vitézy Dávid pedig aggódik, nehogy maradjon a módváltás a Fehérvár–Komárom vasútvonalon. A MÁV viszont határozottan állítja: az MKK számításai tévesek – írja az IHO.

A legutóbbi információk szerint a két hét múva induló, teljes 1-es vonali kizárás idején a tehervonati terelések miatt a Székesfehérvár–Komárom vasútvonalon szüneteltetik a személyvonati közlekedést, helyettük autóbuszok járnak majd. A Magyar Közlekedési Klub frissen publikált elemzése szerint az 5-ös vonalon valóban nem megfelelő a kapacitás ekkora vonatmennyiséghez, a vonal kapacitása azonban nem egyenletesen alacsony. Az általuk kiszerkesztett menetrendi ábra alapján Kisbér és Székesfehérvár között fenntartható lenne a helyi személyvonati közlekedés, és csak Kisbértől északra kéne busszal pótolni.

Az üggyel kapcsolatban az IHO megkérdezte a MÁV-ot. A vasútvállalat a következőket válaszolta:

„A Magyar Közlekedési Klub számításai tévesek. Az általuk közölt menetrendábra minden realitást nélkülöz, ugyanis nem vesz figyelembe olyan tervezési szempontokat, amelyek az 5. sz. vasútvonal ideiglenes forgalmi rendjét alapvetően meghatározzák és amelyekkel egy civil szervezet természetesen nem rendelkezhet, hiszen jó részük nem nyilvános adat. (A számítások egyebek mellett nem veszik figyelembe sem a tehervonatok terhelését, sem pedig az állomási technológiát.)

A vasútbarátokból álló civil szervezet segítő szándékát – a kommunikációjuk magabiztossága és kategorikussága ellenére – sem vitatjuk, de ezzel együtt is tény: a megfogalmazott javaslat nem egyszerűen pontatlan, de annak megvalósítása ártana, nem használna, hiszen káoszt, kiszámíthatatlan menetrendet és minden más megoldásnál nagyobb zavart okozna a Székesfehérvár és Komárom között ingázó utasainknak.

Ennél a megoldásnál a MÁV-VOLÁN-csoport által kidolgozott, mindössze három hétre szóló ideiglenes vonatpótlóbusz-közlekedés jóval kedvezőbb alternatíva, amely kényelmes, pontos és gyors eljutást kínál az érintett utasoknak. A háromhetes vonatpótlás bevezetése átmeneti és rendkívüli intézkedés, ezt követően a vasútvonalon visszaáll majd az eddig megszokott szolgáltatás és ismét járnak majd személyszállító vonatok.”

(Kiemelt kép: Móri vasútállomás a Székesfehérvár–Komárom-vasútvonal mentén. Fejér megye, Mór, Gyár utca. Wikimedia Commons / Globetrotter19)