Támadás az ombudsman ellen
Az ombudsmant zárt ülésen hallgatta meg a parlament igazságügyi bizottsága, egy kormányközeli napilap ugyanis hamisan azt a látszatot keltette, mintha a VIII. kerületi tűcsereprogramról készült jelentését az alapvető jogok biztosának hivatala egyeztette volna a beadvány készítőjével, a TASZ-szal. De a bizottság nem talált fogást a biztoson, aki kisebb kokival megúszta: arra kérték, még jobban ügyeljen hivatala pártatlanságára. Székely László a 168 Órának arról is beszél: ha valaki pártosságot olvas ki az ombudsmani hivatal állásfoglalásaiból, az rosszul lát.
– Mikor és kitől kért utoljára bocsánatot?
– Akik ismernek, tudják, kényesen udvarias ember vagyok: mindenkitől bocsánatot kérek, akit megbántok.
– Nem kétlem. De kit szerencséltetett legutóbb kényes udvariasságával?
– Naponta előfordul.
– Nem engedem kitérni. Kocsis Máté volt az illető?
– Miért ő lett volna?
– Mert Gulyás Gergely, a Fidesz frakcióvezető-helyettese felszólította: bocsánatot kell kérnie tőle.
– Sajnálatomat fejeztem ki neki, mert egyik munkatársunk hibázott, és ez veszélyeztette a hivatal pártatlanságának a látszatát.
– Vagyis elengedte a füle mellett Gulyás úr intelmét.
– Gulyás úr nyilatkozata úgy szólt: ha igaz, amit az újság ír... Ha igaz lett volna, bocsánatot kérek Kocsis úrtól.
– De nem volt igaz. Akkor nyilván öntől kért bocsánatot Kocsis Máté, Lázár János és Gulyás Gergely.
– Nem, nem kért bocsánatot egyikük sem. De rögtön tisztázzuk: nekem nem szabad politikai nyilatkozatokat tennem. Nekem nem lehet olyan elvárásom, hogy bárki bocsánatot kérjen tőlem.
– Pedig ez lenne a minimum, nem? Ha már egyszer hírbe hozták. Kocsis Máté, a VIII. kerület polgármestere igazolva látta, hogy az ön hivatalába befészkelte magát a droglobbi.
– Nem tudhatom, mi jár a fejében annak, aki úgy gondolta, hogy nem volt teljesen helyénvaló, ami történt.
– Látom, nemcsak kényesen udvarias, de fegyelmezett közszolga is. Aki mostantól nyilván „még nagyobb figyelmet fordít hivatala pártatlanságára”. Hogyan?
– Az érintett főosztályvezető ellen kénytelen voltam fegyelmi eljárást indítani, mert az a látszat keletkezett, hogy nem neutrális alapjogvédelem folyik a hivatalban. Módosítottuk a közszolgálati szabályzatunkat, belekerült: úgy kell a munkánkat végezni, hogy a pártosságnak még a látszatát is elkerüljük.
– Hú, de kemény!
– Nem indokolt konkrét, szigorú szabályozást írni, mert akkor elveszítenénk a kötetlen, „szabad” státusunkat a panaszosok előtt. Jobb, ha nem bikkfanyelven fogalmazunk.
– Akire ön utal, e-mailt írt a beadvány készítőjének, hogy esetleg gyorsul az ügymenet. De most kiderült, hogy egy másik, korábbi munkatársuk, Hajas Barnabás manipulált a hivatalos iratokkal, ő küldte el azokat a Magyar Nemzetnek. Fél évig megúszta, most bukott le, az igazságügyi miniszter kabinetfőnökeként. Nincs több belső ármány? Nem kerül illetéktelen kezekbe a több száz közérdekű bejelentés?
– A rendelkezésemre álló valamennyi információt átadtam a Nemzeti Információbiztonsági Hatóságnak, az Alkotmányvédelmi Hivatal is bekapcsolódott a vizsgálatba, és feljelentést tettem a legfőbb ügyésznél. Várom a vizsgálat megállapításait.
– Mivel védi magát, ha kormányközelinek nevezik? Korábban a Fidesz-kormány bízta meg a Bős–Nagymaros ügyében hozott hágai határozat végrehajtásának koordinálásával és a polgári törvénykönyv kodifikációjának irányításával. Nyilván nem véletlenül, és ombudsmannak sem véletlenül nevezték ki.
– Szakmai konszenzus volt a megbízásaim mögött, nem beszélve arról, hogy meg lehet nézni mostani munkám eredményeit: állásfoglalásaink fenn vannak a honlapunkon. Ha valaki ezekből pártosságot olvas ki, rosszul lát.
– És ha valaki nem olvas, csak néz, és azt látja, hogy Magyarországon senki nem kerülhet pozícióba, ha nem áll közel a Fideszhez?
– A hivatal vezetője független közjogi méltóság, és működésünk ezt igazolja is. Ha állásfoglalásaink, jelentéseink elfogultak, lehet őket cáfolni, de általánosságban nem mondható, hogy bármelyik részrehajló volna.
– Állásfoglalásainak egy része csakugyan eltér a kormány elképzeléseitől. Alaptörvény-ellenesnek találta a három csapásként elhíresült szabályt, kifogásolta a rokkantosítás gyakorlatát, levelet írt Lázár Jánosnak, hogy a Norvég Civil Támogatási Alap ügyében legyen tekintettel a norvég állam értelmezésére is, és Kishantos ügyében is voltak kifogásai. Mekkora tetszést aratott?
– Csak nem gondolja, hogy ez motivált? Különben Kishantosnál nem azt mondtuk, hogy meg kell hosszabbítani a lejárt földbérleti szerződéseket, hanem felhívtuk a figyelmet a biogazdálkodás fontosságára.
– Két hete azt mondta, csak akkor mond le, ha ellehetetlenül Magyarországon az alapjogvédelem. Ez mit jelent? Ha veszélybe kerül a törvény előtti egyenlőség? Ha megszűnik a tulajdon védelme, s mondjuk az állam évente lenyúlja a vagyonunkat? Ha betiltanak tüntetéseket, egyesületeket?
– Azt mondtam: egy ombudsman lemondásának nagyon súlyos üzenete van. És akkor köszön le, ha úgy ítéli meg, hogy nem tudja betölteni a funkcióját, az alapjogi felelősséget, amit számára a törvény előír. Bár a szóban forgó ügy szokatlan hevességű reakciókat váltott ki a végrehajtó hatalom egyes reprezentánsai körében, de ennek bőven bele kell férnie az ombudsman tűrőképességébe.
– Ezek szerint saját munkájára, jogi lehetőségeire gondolt, nem a hazai alapjogok általános helyzetére.
– Így van.
– Ahhoz mit szól, hogy az Alaptörvényben nem szerepel a társadalombiztosítás, az állam a szociális jogokat – nyugdíj, egészségbiztosítás, lakhatás – „csak” saját képességei, erőforrásai függvényében biztosítja?
– Ezek nem alapjogok, hanem állami kötelezettségvállalások, amelyek megvalósulása a gazdaság, a költségvetés állapotától függ. „Valamilyen” nyugdíjrendszerről, egészségügyi ellátásról kell gondoskodni, a konkrét szisztéma kidolgozása, a mértékek kialakítása az állam feladata.
– Megállapította, hogy a józsefvárosi tűcsereprogram megszüntetése az egészséghez és az egészséges környezethez való jog sérelmének közvetlen veszélyét idézte elő. Javaslatokat tett a minisztériumnak, a főváros, illetve az önkormányzat illetékeseinek, egyeztetésekre, megoldásokra. Ők mit tettek?
– A kerület jelezte: hasznosítja a javaslatokat. Egyéb reakcióról nem tudok. Harminc napon belül várom őket. Az ombudsman jelentéseiből nem következnek kötelezettségek, a politikai kultúrán is sok múlik. De nem hagyom behúzni magam a politikai erőtérbe. Különben is: a politika nehéztüzérségével nem tudnék vetélkedni, az eszköztáram ott nem több egy lepkeszárnysuhogásnál.
– Konkrét intézkedéseit nem vitathatják meg a képviselők, legfeljebb az éves jelentését a plénum. Majtényi László jogtudós szerint törvénysértés történt, ezért önnek el sem kellett volna mennie a bizottság zárt ülésére. Miért ment el mégis?
– A bizottság nem a jelentéssel foglalkozott, hanem azzal, hogy példátlan hevességű támadás érte az ombudsmant és hivatalát. Azt akarta tisztán látni, van-e ennek valóságalapja. Az igazságügyi bizottság a szövetségesem, és megvédett: megállapította, hogy nem történt semmiféle szabálytalanság, törvénysértés. Egy munkatársam egyetlen kifejezése, egy „megpróbálom”, kelthette azt a látszatot, hogy a hivatal a beadvány készítőjének a kedvében akar járni. Miközben az illető arra válaszolt, tudnánk-e gyorsabbak lenni.
– Engedjen meg két megjegyzést: diplomatikus válaszával nem mond ellent Majtényi Lászlónak, másrészt úgy védték meg, hogy előzőleg sortűz alá vették, hátha a hivatal mégis összejátszott a civilszervezettel. Mert ha igen, akkor ön eltávolítandó ellenség.
– Ez az ön interpretációja. De ne felejtse el, a sorozatban megjelent cikkekre nem tudtam és nem is akartam reagálni, közben magam is vizsgálatot indítottam, jól jött tehát a bizottsági meghallgatás lehetősége.