Sztrájk: alig vettek észre belőle valamit

Sztrájkoltak a reptéri dolgozók Ferihegyen. A Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet közölte: az évek óta elmaradó bérfejlesztés kompenzációjáért, a biztonságos és emberi munkakörülményekért, illetve a tervezett végzetes megszorítások ellen tiltakoznak a dolgozók. A LESZ szerint a repülőtér a magyar munkajog temetője. Ugyanakkor Limburger Lóránt, a Malév földi kiszolgáló cége, a Malév GH vezérigazgatója irracionálisnak nevezte a sztrájkot hirdető szakszervezet béremelési követeléseit.

2009. december 13., 20:53

A mai napon 15.30-tól 20.30-ig leáll a munka a Malév-csoport földi kiszolgáló cégénél, a Malév Ground Handling Zrt-nél - közölte lapunkkal a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet. A sztrájk a több éve romló helyzet, és a hónapok óta eredménytelen tárgyalások következménye - állítja a szakszervezet, ami szerint a dolgozók az utoljára 2006-ban emelt bérek értékvesztéséért szeretnének kompenzációt. Ezen felül több problémájuk is van a vállalat vezetésével és a munkakörülményekkel. Megoldást várnak a hiányzó biztonsági felszerelések és munkaruhák, a használhatatlanná amortizálódott pihenő, öltöző és tisztálkodó helyiségek problémájára.

A szakszervezet közölte, hogy a sztrájkkal azt is üzenik: a jövő januártól tervezett, újabb 20-30 százalékos megvonások lehetetlen helyzetbe hozzák a dolgozókat és családjaikat. A cégvezetés lépései azt jelentenék, hogy a bérek 2010 januárjában reálértéken számolva a 2005-ös szint 60 százalékára csökkennének.

Nem volt fennakadás

Irracionálisnak nevezte a sztrájkot hirdető szakszervezet béremelési követeléseit Limburger Lóránt, a Malév földi kiszolgáló cége, a Malév GH vezérigazgatója vasárnap az MTI-nek.

Elmondta, hogy a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) idénre 14 százalékos, 2010-re pedig további 20 százalékos béremelést követel, ami "indokolatlan és teljesíthetetlen is".

Hozzátette: a sztrájk ideje alatt dolgozó 200 munkavállalóból eddig 34-en szüntették be a munkát, közöttük a földi gépeket kezelők, sofőrök, rakodók. Ennek ellenére a forgalomban a kora esti órákig nem volt fennakadás.

A vezérigazgató beszámolt arról is, hogy a sztrájkot követően folytatják az egyeztetéseket a kollektív szerződésről, amely egyébként nem része a sztrájkköveteléseknek. A munkáltató megállapodásra törekszik, konkrét ajánlatot is tett már az érdekképviseletnek - írta az MTI.

A szakszervezet elégedett a támogatottsággal

A sztrájkot hirdető szakszervezet elnöke viszont úgy nyilatkozott a távirati irodának: elégedett a munkabeszüntetés támogatottságával, amely szerinte jóval magasabb a munkáltató által becsültnél, és egyben kifogásolta a sztrájktörők alkalmazását.

Csorba Attila, a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet (LESZ) elnöke az MTI-nek elmondta: egyes területeken megközelítette a 100 százalékot a sztrájk támogatottsága, és számuk jóval meghaladta a munkáltató által közölt 34-et. Hangsúlyozta: a dolgozók szinte egyöntetűen nyilvánították ki tiltakozásukat a Malév GH munkavállalókat érintő intézkedései ellen. Csorba Attila egyben bírálta, hogy a munkáltató, az érdekképviselet szerint törvénysértő módon sztrájktörőket alkalmazott. Emiatt a helyzet rosszabb, mint a sztrájkot megelőzően - fogalmozott.

A munkabeszüntetés első három órája alatt egyetlen járatot sem kellett törölni, vagy amiatt késve indítani.

Az egyeztetést a felek hétfőn folytatják. A szakszervezet egyebek között 14 százalékos idei, majd jövőre további 20 százalékos béremelési követel, amit Limburger Lóránt, a Malév GH vezérigazgatója teljesíthetetlennek nevezett. Csorba Attila szerint ugyanakkor "ebben nincs semmi irreális". Úgy vélte: annál a cégnél, amely több száz millió forintos nyereséget termel évente, és ahol három éve nem volt béremelés, nem irreális egy 20 százalékos követelés.

Vannak problémák

A szakszervezet lapunkkal közölte: a Malév GH vezetése idén szeptemberben mondta fel a feldarabolt anyacég Malév (jogelőd), a létrehozott leányvállalat Malév GH (jogutód) és a szakszervezetek között született jogutódlási megállapodást, egy évvel annak rendes lejárta előtt. A szakszervezet szerint eközben elmulasztotta a privatizációs szerződésben előírt kötelező egyeztetést is. Ez tovább növelte a bizonytalanságot és az elkeseredést - közölte a LESZ. A fentiek értelmében megvonnák a korábbi pótlékokat, és tervezhetetlenné tennék a műszak-beosztásokat. Így a dolgozók az évek óta tartó munkaerő-hiány miatt rendszeressé vált „rendkívüli munkavégzésért” is alig kapnának kereset-kiegészítést. Ráadásul a cég jövőre a cafetéria-juttatások adóterheit is a dolgozókkal fizettetné meg.

Felelős gazdasági vezető nem gondolhatja, hogy ilyen feltételek mellett a cég eredményesen működtethető - jelentette ki a LESZ. Az átláthatatlan tulajdonosi szerkezetből adódóan azonban egyáltalán nem biztos, hogy a vezetés célja a légitársaság működőképességének fenntartása – a tárgyalások során a menedzsment semmit sem engedett, sőt, több ponton keményítettek álláspontjukon.

A légitársaság anyagi helyzete sem világos - közölte a szakszervezet. Azonban Martin Gauss, a Malév-csoport vezérigazgatója pár hete azt nyilatkozta a Népszabadság hasábjain, hogy a Malév GH nyereséggel működik, és európai szinten is minőségi munkát végez. Tehát, ha a tulajdonosi és vezetői szándék megvolna, rendezni lehetne a sztrájkhoz vezető problémákat. A cég egyelőre sem a sztrájk-követelésekről, sem a kollektív szerződésről nem hajlandó tárgyalni.

A Malév GH az utolsó pillanatban a nyílt törvénysértést választotta - a LESZ szerint. Elmondták: a cég buszokkal hozatott több, az adott munkafolyamatokban járatlan, képzetlen sztrájktörőt Ferihegyre. A lépés nem csak a magyar munka- és sztrájkjog szándékos semmibevétele, de biztonsági kockázatot is jelent. A szakképesítéssel nem rendelkező sztrájktörőknek vélhetően fogalmuk sincs a schengeni biztonsági protokoll előírásairól. Így könnyen a néhány hete tapasztalthoz hasonló káosz állhat elő. A cég lépése – ahogy a Hochtief-BA tavalyi sztrájktörői – komolyan veszélyeztetik a repülőtér nemzetközi biztonsági tanúsítványait is.

A Hochtief-Budapest Airportnál, és az annak leányvállalataként működő Repülőtéri Üzemenyag-Kiszolgáló Kft-nél is egyre nagyobb az elégedetlenség. Itt ugyancsak az egyoldalúan felmondott kollektív szerződésből eredő, jelentősen alacsonyabb fizetések, a munkaerő-hiány és az elfogadhatatlan állapotú öltöző, tisztálkodó és pihenőhelyiségek okoznak problémákat. A minden évben tetemes működési eredményét többnyire külföldi bankoknak átutaló, német tulajdonú cégnél szintén 2006-ban került sor utoljára béremelésre.

Különösen a biztonsági és utasbiztonsági őrök, a fegyveres személyzet és a portaszolgálatok dolgozóinak helyzete vált reménytelenné. Elfogadhatatlan például, hogy havi 90 ezer forintot kereső emberektől várják a magyar és európai légiközlekedés biztonságának szavatolását - mondta a szakszervezet vezetője sajtótájékoztatón.

A Hochtief-BA annak ellenére sem volt hajlandó egyetlen forint engedményre sem a tárgyalások során, hogy a LESZ rámutatott, mely területeken lehetne könnyedén megtakarítani a béremelésre szükséges összeget.

A cég évente több milliárd forintot költ szakértői és jogi tanácsadói szerződésekre. Ezek egy töredékének házon belüli intézésével, hatékonyabb menedzseri munkaszervezéssel százmilliókat lehetne megtakarítani. A jogi igazgató letartóztatása óta alaposan gyanítható, hogy több szerződés felesleges lehet. A 15-20 millió forintos, prémium kategóriás szolgálati járművek száma egyre gyarapodik - a menedzsment önmagán nem hajlandó spórolni. Ha egyetlen „ünnepi” sajtótájékoztatóra elköltöttek 15 millió forintot, akkor az is biztos, hogy a reprezentációs és kommunikációs büdzséből is lehetne faragni.

Felettébb elgondolkodtató és aggályos a fentiek fényében, hogy a cégvezetés a gazdálkodás alapvető adatait is titkolja, így a dolgozói és menedzseri össz-bértömeg, illetve létszám is üzleti titoknak minősül. A jogi igazgatóhoz kapcsolódó feltételezett visszaélések feltárását pedig a felügyelőbizottsági ülés indokolatlan elnapolásával hátráltatja a cég. A dolgozói oldal hiába kezdeményezte a testület rendkívüli összehívását, Jost Lammers vezérigazgató nem reagált a megkeresésre. Pedig az FB-ülésen gyorsan kiderülne, honnan van fedezet a béremelésekre. Ez, a tisztánlátás lenne a cég vezetésének is az érdeke – ha nincs takargatnivalójuk.

Hamis az az érv is, hogy a munkahelyek védelmét szolgálják az évek óta tartó elvonások. A Hochtief-BA az elmúlt két évben több száz munkahelytől szabadult meg kiszervezések által, további több mint száz dolgozótól megvált apránként. Érdemi párbeszéd helyett azonban még mindig csak a dolgozók sértegetésére megfélemlítésére futja.

A LESZ sajnálja, hogy ma a tiltakozás és nyomásgyakorlás végső eszközéhez, a sztrájkhoz kellett nyúlnia. Azonban olyan veszélyes és tűrhetetlen folyamatok harapóztak el a magyar légiközlekedésben, amelyeknek itt és most kell megálljt parancsolni. Az érdekképviselet továbbra is nyitott a munkaadók javaslataira, és ha lát esélyt a konstruktív párbeszédre, haladéktalanul kész tárgyalóasztalhoz ülni. Ellenkező esetben viszont további rövid sztrájkok sorozata várható Ferihegyen.

Nem vettek észre semmit

Az utasok nem sokat vettek észre a vasárnapi ferihegyi sztrájkból, a reptér üzemeltetője szerint azért, mert megbukott a munkabeszüntetési kezdeményezés, a szakszervezet szerint azonban a munkáltató törvénytelenül és szabálytalanul sztrájktörőkkel helyettesítette a sztrájkolókat - közölte a LESZ lapunkkal.

Határozottan cáfolta a Malév GH vezérigazgatója a szakszervezet kijelentéseit a sztrájktörők alkalmazásáról - írta ugyanakkor az MTI. A LESZ vezetője sajtótájékoztatón bírálta az érdekképviselet szerint képzetlen, így a repülőtér nemzetközi tanúsítványait is veszélyeztető sztrájktörők alkalmazását. Limburger Lóránt, a Malév GH vezérigazgatója azt mondta: nem sztrájktörőkről, hanem megfelelő képesítéssel rendelkező alvállalkozókról, buszvezetőkről van szó. Igaz, hogy a sofőrök némelyike egyébként nem olyan típusú buszt vezet, mint a sztrájk alatt, de mindenki rendelkezik a szükséges képesítéssel és engedéllyel, és ezek a dolgozók egyébként is a repülőtéren tevékenykednek.