Szívmelengető ügyből jól menő vállalkozás

2017. november 8., 15:07

Szerző:

Hatvanezer eurós, azaz nagyságrendileg 18 millió forintos pályázatot nyitott meg az UniCredit Bank magyarországi társadalmi vállalkozások előtt. Ez elsősorban a korrupt pályáztatási rendszer, illetve a professzionalizmus hiánya miatt állandó finanszírozási gondokkal küszködő nonprofit vállalkozásoknak kivételes lehetőség. A három legjobb pályázó 55 ezer eurót nyerhet el, az UniCredit Bank munkatársai által legsikeresebbnek ítélt projekt ötezer eurós támogatásban részesül.

– Az a jó a kapitalizmusban, hogy verseny van a piac szereplői között – így összegeztük magunkban annak a kezdeményezésnek az üzenetét, amelyet az UniCredit Bank immár harmadik alkalommal hirdet meg. A bankok is versenyeznek ugyanis egymással, hogy alapítványaikon keresztül felvállaljanak támogatandó ügyeket, ahogy a nonprofit szektor vállalkozásai is egymással versengenek egy-egy olyan pályázaton, amelyen keresztül üzletileg is nyereségesebbé válhatnak, miközben bizonyos társadalmi ügyeket is képesek előmozdítani.

A magyarokra leginkább az a jellemző, hogy az életük bizonyos problémáira az államtól várják a segítséget. Ezt a hagyományt a civil szervezetek is hozták magukkal: a szektor gyakran utasította el az egymással való versengést, tevékenységét pedig leginkább az állammal (adófizetők pénzén) képzelte el finanszíroztatni. Jellemző a szektorra, hogy a szereplők inkább politikai kapcsolataikat erősítik, mintsem hogy az adományozói körüket bővítsék, attitűdjüktől pedig az üzleti szemlélet távol áll. Pedig a nonprofit szervezet sok szempontból olyan, mint egy üzleti vállalkozás, s ezt erősíti az UniCredit Bank Lépj velünk! elnevezésű programja is, ahová olyan nonprofit szervezetek pályázatát várják, amelyek nemcsak egy társadalmi probléma megoldásán dolgoznak, hanem emellett üzletileg is fenntartható vállalkozásként tudnak működni. A Lépj velünk! ugyanakkor arról is szól, hogy az adott nonprofit vállalkozás magas színvonalon elégítse ki ügyfelei igényeit, és hosszú távon is versenyképes maradjon. Ahhoz, hogy a filantrópia működjön, hatékonyság is kell.

– A pénzügyi segítség fontos, de emellett egy szervezetnek figyelnie kell arra is, hogy bankképes, hitelképes maradjon, mert ez hosszú távú növekedésének egyik alapja is – foglalta össze Alice Arico, a támogatást folyósító UniCredit Alapítvány progammenedzsere a kezdeményezés lényegét. Ehhez a növekedéshez járul hozzá az UniCredit Bank azzal, hogy a pénzen kívül a munkatársainak szaktudását is biztosítja a nyerteseknek.

És hogy milyen szervezetekre céloz ez a pályázat? Erre a legjobb példa az a kávézó, ahová a program meghirdetését az UniCredit szervezte, és amelyet tavaly díjazott is. A Magdolna-negyedben működő Nem Adom Fel Cafe & Bar Budapest az első fogyatékossággal élő emberek által alapított kávézó, ahol csak megváltozott munkaképességű emberek dolgoznak. Tökéletes példa arra, hogy hogyan érzékenyít egy vállalkozás fontos ügyekben, hogyan hívja fel a figyelmet arra, élnek köztünk különböző sérüléssel élő emberek. Az érzékenyítés mellett azonban munkahelyet is teremt, növeli a foglalkoztatottságot a megváltozott munkaképességű csoportok körében.

Fotó: Youtube

– Minden társadalmi vállalkozás mögött van egy ügy – ezt már Gusztos Péter, a tavaly szintén díjazott Suhanj! Alapítvány alapítója mondta. (A Suhanj! rendszeres sportolási lehetőséget kínál mozgás- és látássérült embereknek, az alapítvány működtet egy integrált edzőtermet is.) – 2009-ben karrierváltás történt az életemben. Akkoriban már hosszútávfutó voltam. Azon gondolkodtam, hogyan tudnám a hobbimat, azaz a futást az új munkám részévé tenni. Külföldi maratonversenyeken láttam, hogyan futnak együtt mozgássérült és ép sportolók – mesélt a Suhanj! alapötletéről Gusztos Péter. De még egy élmény kellett ahhoz, hogy az ötletből megvalósítsa a Suhanj!-t. – Szembejött az interneten egy videó, amely egy amerikai családról szólt. Az apuka együtt versenyzett a fiával, aki szülés alatt olyan oxigénhiányos állapotba került, hogy teljesen lebénult, még artikulálni sem tudott, így élt a testébe zárva. Ez a történet eszembe juttatta, hogy a nagyobbik lányomnál is olyan szülési komplikációk léptek fel, amelyek következtében újra kellett éleszteni. Percekre voltunk attól, hogy az amerikai családhoz hasonló történetünk legyen. Az, hogy az ember mit kap az élettől, másodperceken múlik – mondta Gusztos Péter. A Suhanj! 2010-es alapítása óta professzionális szervezetté nőtte ki magát, amely, mint minden klasszikus vállalkozás, a piaci igényekre folyamatosan reagálva fejlődik tovább. A Suhanj! – ahogy a Nem Adom Fel Kávézó – meglévő piaci igényt kombinál a szervezet által felvállalt társadalmi küldetéssel. A Suhanj! edzőtermének szolgáltatásait például sok olyan, fizetőképes, sportolni vágyó, nem fogyatékossággal élő ember is igénybe veszi, aki menekül a fitnesztermekben található „fitneszfasizmustól” egy olyan közegbe, ahol nem kell szégyellnie testét, korát, állapotát.

Az UniCredit Alapítvány a Lépj Velünk! programjában nemcsak működő nonprofit szervezetek, hanem induló vállalkozások is pályázhatnak ötleteikkel. Pályázni december 17-ig lehet, a részletek pedig az unicreditbank.hu/lepjvelunk oldalán találhatók. A nyerteseket 2018 márciusában választják ki.