Sikló lesz a Gellért-hegyen, dinoszauruszok viszont nem

Eláll a főváros a Gellért-hegyi sikló megépítéséről szóló szerződéstől, ez azonban – a sajtóhírekkel szemben – távolról sem azt jelenti, hogy az egész projektet lefújták. Elmagyarázzuk, miért nem.

2022. február 24., 18:49

Szerző:

A Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes által beterjesztett javaslat – amelyet 17 igennel, 6 nem szavazat ellenében és 1 tartózkodás mellett fogadtak el – pusztán annak a 2009-es szerződésnek a felbontásáról szól, amelyet a főváros a Gellérthegyi Sikló Kft. jogelődjével (Rác Sikló Kft.) kötött. A sajtóban megjelentekkel szemben ez nem jelenti automatikusan azt is, hogy a főváros kihátrál a sikló megépítéséből – mi több, a 168-nak több városházi forrás is megerősítette, hogy a sikló megépítése továbbra is napirenden van –, csak azt, hogy biztosan nem a Gellérthegyi Sikló Kft. fogja megépíteni és végképp nem úgy, ahogy szeretné.

Erre a lépésre a főváros önkormányzatnak számos oka volt, amelyeket részletesen fel is sorol az előterjesztés indoklásában: a szerződéskötés óta érdemi előrelépés nélkül eltelt idő, a szükséges engedélyek lejárta, valamint az, hogy a beruházó megszegte a szerződést, amikor jelentősen módosította az eredeti terveket és erről a fővárost nem értesítette.

Ez utóbbi lehet az elállás fő indoka, a beruházó elképzelései – melyek egy „romantikus, szürreális és meglepő élményt” kínáló turistalátványosságot céloztak meg – ugyanis kiverték a biztosítékot a fővárosnál. Úgy tudjuk, hogy az alagútban az ősrobbanást és a dinoszauruszok korát idézték volna meg. Komoly kifogásként merült fel az is, hogy a főváros kizárólag a lehető legkisebb beavatkozással járó megoldást tudja támogatni, a látványtervekben szereplő monumentális kilátóterasz pedig egészen biztosan nem ilyen.

Ugyan az előterjesztés vitájában Bagdy Gábor (Fidesz-KDNP) arról beszélt, hogy a szerződéstől való elállás azt a kockázatot hordozza magában, hogy a sikló nem épül meg és inkább egyeztetni kéne a beruházóval, ez felettébb érdekes érvelés annak tükrében, hogy 2020. július 10-én kormányhatározat mondta ki, hogy a Gellért-hegyi siklót a kormány közberuházásként valósítja meg és annak végrehajtására a Fürjes Balázs államtitkár alá tartozó Budapest Fejlesztési Központot (BFK) jelöli ki. Ez a kormányhatározat azóta is érvényben van, azaz már két évvel ezelőtt eldőlt, hogy a siklót nem a a Gellérthegyi Sikló Kft. fogja megépíteni, ráadásul erről nem is a főváros döntött.

Igaz, a BFK részéről a kormányhatározat után észlelhető lelkesedés jelentősen alábbhagyott. A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának következő ülésén már nem vették napirendre a sikló ügyét. Információink szerint az ülés előtt Kreinbacher József – aki korábban bevásárolta magát a Gellérthegyi Sikló Kft.-be – személyesen találkozott Orbán Viktor miniszterelnökkel. Erről, akkori megkeresésünkre a beruházó kommunikációs ügynökségén keresztül azt üzente, hogy „a projekt kapcsán nyilatkozni hivatott Gellérthegyi Sikló Kft. nem kíván jelenleg élni a válaszadás lehetőségével”.

Mindez azért is érdekes, mert a beruházó az engedélyek lejárta és a kormányhatározat kihirdetése után is rendszeresen a beruházás nagyszerűségét hirdető cikkekkel jelent meg a sajtóban, amelyben azokat a grandiózus látványterveket is közzétették, amelyekre a főváros a szerződésszegés bizonyítékaként hivatkozik az elállás indoklásában. A beruházás történetére rálátó forrásunk szerint a cég kommunikációs offenzívája mögött az állhat, hogy Kreinbacher József úgy vásárolta be magát a Gellérthegyi Sikló Kft.-be, hogy a vételárat csak a beruházás megvalósulása esetén kelljen kifizetnie, amely az engedélyek, illetve a főváros támogatása hiányában éppen elszállni látszik.

***

A beruházó az esetről közleményt adott ki, amely az alábbi információkat tartalmazza:

A beruházó Gellérthegyi SIKLÓ Kft. menedzsmentje értetlenül fogadja a döntést és különösen Karácsony Gergely, Budapest főpolgármesterének szavait, aki szerint „az ügy súlyának és jelentőségének tudatában teszi azt a javaslatot, hogy a közgyűlés hozza meg döntését a témában”. [...] A sikló építéséről szóló szerződés felmondása nemcsak a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) és a SIKLÓ-BERUHÁZÓ Kft. közös tulajdonában lévő projektcég, a Gellérthegyi SIKLÓ Kft. értékét devalválja súlyosan, de a Gellért-hegy lakosságát is beláthatatlan időre megfosztja attól, hogy a városrészből kitilthassák a negyed közúthálózatát megterhelő, súlyosan környezetszennyező buszforgalmat. A Gellérthegyi SIKLÓ Kft. – megújult befektetői háttérrel – az elmúlt év során látványosan felgyorsította a beruházás előkészítését. Így, az érintett kerületek vezetésének kéréseit is figyelembe éve, új műszaki és látványtervek készültek, a fejlesztés új építési, valamint környezetvédelmi és közúthatósági engedélyt kapott. […] A Gellérthegyi SIKLÓ Kft. a történések, valamint az eddigi ráfordításokból és a remélt haszon elmaradásából fakadó veszteségek mérlegelését követően tulajdonosaival, a szintén kárt szenvedett Budapesti Közlekedési Központtal és a magánbefektetőkkel egyeztetve dönt a további lehetséges jogi lépésekről.

(Kiemelt képünk: A Gellérthegyi Sikló Kft. által közzétett látványterv.)