Saját püspöke támadja a református egyház kampányát
Nagy vitát kavart a református egyházon belül az a tévéreklám, illetve videó, amely az egyházaknak felajánlható egyszázalékos adó felhasználására utal.
A videó úgy is felfogható, hogy az adóhivatal bürokratikus működésére céloz, amikor a beérkező felajánlásokat stemplizi egy ügyintéző. Másfelől értelmezhető akként is, hogy az egész 1 százalékos felajánlási rendszer rendkívül nehézkes, nehezen átlátható és reformra szorul. Az értelmezési vita máris megindult az egyházon belül is.
A mostani református reklámfilm azonban az egyházon belül nem mindenkinek nyerte el a tetszését. A parokia.hu nevű református egyházi oldalon érdekes vélemény látott napvilágot. A kampány kapcsán ugyanis megnyilatkozott Szabó István, a Dunamelléki Református Egyházkerület püspöke, aki szerint a kampányfilm „senkit nem ösztönöz adója egy százalékának felajánlására”.
A püspök szerint „a félperces alkotás mindenféle szempontból tévedés: falanszternek mutatja a világot, az adóhatóságot lehetetlen, frusztráló üzemnek (körlépcsőzés, önkényesen elbíráló dolgozók - hol lehet szemétkosárba dobni a felajánlást?), falusi postás viszi a bevallásokat, a bemenetnél fojtogatási jelenetet látunk, egy Zeppelin kering az égen - mintha Poroszországban lennénk a 20. század elején. Egyetlen pozitív üzenete sincs a reklámnak, csak annyi, hogy 186 ezer embernek már sikerült elfogadtatnia felajánlását. Ez az APEH-ot hamis színben tünteti fel, és senkit nem ösztönöz adója egy százalékának felajánlására, főleg, ha azt sugalljuk, hogy körlépcsőznie kell, s a folyosói falon képregénykivonatot nézhet, az APEH pedig kívül malom, belül tehénfejő üzem” - írta a
hvg.hu.