Rendkívüli dugó várható!
Holnap este indul a Critical Mass nevű kerékpáros-felvonulás - végig a Nagykörúton és Budapest belvárosában. A rendezvény szervezői nem jelentették be az eseményt a rendőrségen, hiszen a biciklisek "csak közlekednek" holnap délután. A bringások minden lehetséges fórumon azt kérik: aki teheti, hagyja otthon az autóját holnap, vagy lehetőség szerint messze kerülje el a felvonulás útvonalát, ha nem akar órákat a kocsijába zárva tölteni.
A keddi Európai Autómentes Napon belvárosi kerékpáros demonstrációt szervez a Critical Mass. Az amúgy is nehéz forgalmi helyzetre tekintettel idén sem kérték útvonalak lezárását a rendőrségtől, hanem a forgalomban közlekednek.
A Városháza épületétől 18:30-kor induló több tízezer kerékpáros jelentős torlódást okozhat a Nagykörúton belül eső pesti területeken, de a Nagy- és Kiskörutat 18:30 és 20:15 között érdemes teljesen elkerülni autóval. Útlezárásra 20 óra körül kerülhet sor a Károly körúton , a Városháza parknál (maximum 10-15 perc), valamint 18:20 és 19:20 között a Károly krt., Andrássy út, Teréz krt., Király utca útvonalon, ahol rendőri biztosítással gyerekek bicikliznek el. Ez is legfeljebb néhány percig tarthat 1-1 kereszteződésben.
Kerülőútnak a pesti rakpartot, Dózsa György utat, Fiumei utat és Hungária körutat ajánljuk, tömegközlekedőknek pedig elsősorban a metrók, villamosok használatát.
Kérjük a városlakók türelmét, és az autóval, kerékpárral közlekedők fokozott figyelmét!- írták a szervezők.
Tájékoztasd a környezetedben élőket!
Az Európai Autómentes Napon lezajló kerékpáros demonstrációnk nyomán óriási dugók alakulhatnak ki Budapest belvárosában kedd este - közölték a Critical Mass szervezői. "Természetesen minden alkalommal egyeztetünk a BKV-val, és értesítjük a Fővinformot, de az emberek többsége nem hallgat közlekedési híreket, így általában felkészületlenül éri a demonstrációnk. Úgy érezzük céljaink fontosak, hosszú távon épp a közlekedési terhelés és a dugók ellen szeretnénk tenni. Éppen ezért demonstrációnk kapcsán is szeretnénk a lehető legkisebbre csökkenteni a városlakók kellemetlenségeit."
A bringások blogjukon arra is felhívták a figyelmet, hogy a Critical Mass autóval elkerülhető. "Aki tud róla, annak nem okoz bosszúságot, emiatt nekünk is kényelmesebb lesz közlekedni."
Csökkent a szmog a (hétvégi) Autómentes Napon
Az Autómentes Napnak hála töredékére csökkent a légszennyezettség a fővárosban. Szabó Imre környezetvédelmi miniszter szerint többször kellene kitiltani az autókat, hogy gyakrabban tisztulhasson a levegő - írta a Hírszerző.
A tárcavezető szerint a mérés eredményéből látszik, hogy ki kellene tiltani az autókat a belvárosból egy-egy napra, ha a terhelés átlépi a határértéket.
Az elmúlt két nap alatt felére csökkent a szén-monoxid, ötödére a nitrogén-oxid mért értéke, ami azt mutatja, hogy két nap autó nélkül elegendő ahhoz, hogy jó minőségű, egészséges levegő legyen a fővárosban.
Szabó Imre szerint nemcsak az autómentes napon, vagy a kerékpáros rendezvények idején kellene kitiltani az autókat a belvárosból, hanem akkor is, ha magas a levegő szennyezettsége. Úgy véli, ezalatt az egy-két nap alatt át lehet szellőztetni Budapestet és jó levegő lenne a város közepén is.
Azonnali, konkrét intézkedéseket vár a Critical Mass
A budapesti kerékpáros mozgalom legnagyobb eredménye a városlakók meggyőzése - írta a CM sajtóközleménye. Rohamosan nő a kerékpárosok száma, és az autóvezetők is figyelmesebbek lettek. Sajnos a város vezetői mintha észre sem vennék a fővárosiak elementáris igényét a környezetbarát közlekedésre.
Ígéretek sokasága született már Kerékpáros Budapest Tervről, a kerékpárutak hosszának duplázásáról, a kerékpárosok számának ötszörözéséről, veszélyes bicikliutak átépítéséről, karbantartásáról, de még pesti Tour de France-ról is. Mindezek megvalósítása elmaradt, a főváros még uniós forrásokra sem képes sikeresen pályázni. A szavak szépek, de a gyakorlat a valós szándék teljes hiányát tükrözi. Árulkodó jel, hogy a két éve bejelentett 10%-os közlekedési részarány cél ellenére sem zajlik forgalomszámlálás, ahogy a kerékpárosbarát városokban szokás.
A közlekedésfejlesztési pénzek 0,5%-át sem fordítják az akuttá vált problémákra, holott a kerékpárosok aránya már 5%-hoz közelít. A Margit hidat évtizedekre teszik tönkre használhatatlan és veszélyes kerékpárúttal. Biciklisták ezreit szabadítják és szoktatják gyalogosjárdákra szakszerűtlen megoldásokkal. Sajnos ez épp a két szmogmentes közlekedési mód között szít viszályt. A budai rakparton már mindennaposak a súlyos gyalogos-kerékpáros ütközések, de senki sem törődik vele. A gyökerektől felvert, rázóköves (hungarikum!) bicikliutak felett gyakran teljesen összenő a gaz, amit kerékpáros aktivisták nyesnek vissza ha már áthatolhatatlan. Tiltják a kerékpározást még a belvárosi Lánchídon is, de a többi híd sem élményutazás biciklivel. Ha egy rövidke útszakaszra mégis készül civilekkel egyeztetett, szakmailag elfogadható terv, az még a bejelentés, látványtervek és műszaki rajzok bemutatása után is bármikor meghiúsulhat.
A Critical Mass közleménye kihangsúlyozza: Demszky Gábor a tavalyi Critical Mass felvonuláson tekerve kamerába mondja mit szeretne a mozgalom, sőt idén Hagyó Miklós és sajtósa már Critical Mass rendező kívánt lenni. "Ez így nem megy, elég a PR-ből!" - tiltakoznak a kerékpárosok.
Az utóbbi években kerékpárosok haltak meg útjelhiányok, és tervezési hibák miatt. Persze a Critical Mass sosem lesz ökölrázós tüntetés, de határozottan jelzi hogy ebből elég. A Nagykörútra tervezett autómentes napi felvonulás nyitányaként - néhány percre, jelképesen - kerékpárok ezreivel zárják körül a Főpolgármesteri Hivatalt. A város vezetőinek fel kell ismerniük hogy nem kommunikációs-, hanem lépéskényszerben vannak - írta a CM közleménye.
A civilek évek óta figyelmeztetnek, hogy robbanásszerűen terjed a kerékpározás, de ez a feltételek biztosításának hiányában öröm helyett rengeteg felesleges feszültséget gerjeszt a közlekedésben. A döntéshozók sajnos már elkéstek, de ettől feladatuk csak tovább nőtt. Biztosítaniuk kell több százezer felelősen gondolkodó budapesti jogát a biztonságos, környezetbarát közlekedéshez. Nem hátráltathatják tovább az egész Európában terjedő városi kerékpározás hazai fejlődését.
Sajtónyilatkozatok, számonkérhetetlen hosszútávú célkitűzések, rutinszerű protokollnapok helyett most konkrét és azonnali intézkedésekre van szükség:
Többek között kerékpársávra a Nagykörúton, átjárható hidakra Pest és Buda között, a balesetveszélyes Andrássy úti és rakparti kerékpárút átépítésére, több biciklitárolóra, biztonságosabb KRESZ-re és rendszeres forgalomszámlálásra!
Ezek kis költségű beruházások, sokszor festéssel, táblázással megoldhatóak.