Pitiáner bosszúból hirdetett ENSZ-ellenes gyűlöletkampányt az Orbán-kormány

Forgatókönyvszerűen halad végig újabb, talán végső gyűlöletkampányán a magyar kormány, amely az Egyesült Nemzetek Szervezeténevezte meg a magyarok szuverenitására leselkedő fő veszélyként. A kezdeti „cizellált” üzengetés végére nem maradt más, mint a menekülők szinte végtelen sorának feliratozása: STOP. Mindennek oka van. Nem, nem holmi menekültválság, nem is az ENSZ állítólagos migrációs csomagja, amely vitairat szinten létezik egyáltalán. Hanem egy megszokott, periodikus alapjogi eljárás, az ENSZ emberi jogi bizottságának monitoringja az, amely az orbáni hatalommegőrzési kampányban kapott egy fontos mellékszerepet. Abban a kampányban, amelyben egyetlen technika létezik: hazudni.

2018. április 4., 11:48

Szerző:

Hamiskás, itthonról ismert félmosoly kíséretében fejezte ki háláját Szijjártó Péter március 19-én Genfben, amikor az ENSZ emberi jogi bizottsága, „a tiszteletreméltó bizottság” mintegy három órán át hallgatta meg a magyar álláspontot arról, miért verte szét nyolc év alatt az Orbán-rezsim az alkotmányos demokrácia pilléreit, miért korlátozták, vagy esetenként tették semmivé a magyar állampolgárok emberi jogait, miért nem veszik figyelembe sem a korábbi alkotmányos, sem pedig a jelenlegi alaptörvényből fakadó államkötelezettségeket, s miért lépkednek visszafelé mindabból, amit egykoron rendszerváltó, majd ellenzéki pártként a magyar embereknek, a magyar társadalomnak ígértek.

A külgazdasági és külügyminiszer – videófelvétel tanúskodik róla – külön háláját fejtette ki, hogy erre a meghallgatásra most került sor, mert – mint mondta – éppenséggel globális, történelmi kiívásokra kell választ adni, ráadásul mindössze 20 nappal voltunk ekkor a választások előtt, amit csaknem röhögésbe hajló, mégis erőltetett félmosoly kíséretében Szijjártó  úgy kommentált: „Ez nyilván véletlen”. 

„Mi úgy gondoljuk, hogy ebben nincsen szándék, ahogyan abban sem, hogy a bizottság meglátásait a választás előtt három nappal fogják közzétenni. Mi ennek nagyon örülünk”

– folytatta a magyar diplomácia vezetője maró gúnnyal. Szijjártó a maga – legalábbis volt amerikai nagykövetek szerint – sármőr stílusában ezután bejelentette, hogy bizony ő magyarra vált, így a bizottság igen tisztelt tagjai végre megláthatják, mitől is olyan bonyolult a magyar nyelv.

Szijjártó Péter az ENSZ Emberi Jogi Tanácsa ülésén Genfben Szijjártó Péter beszél az ENSZ emberi jogi bizottságának ülésén
Fotó: MTI Fotó: KKM

És Szijjártó magyarra váltott. Arról kezdett beszélni, hogy népe ezeréves történelmében bizony megtanulhatta, hogy milyen amikor elveszti a szabadságát. Majd beszélt arról, hogy a magyar nép elidegeníthetetlen joga, hogy biztonsága érdekében megválogassa kivel él, főként hogy senki nem erőszakolhatja rá a – beszédében tucatszor szerepelt a kifejezés, így: – illegális bevándorlókat, és egyébként is Magyarországon csaknem teljes a foglalkoztatottság, hatalmas a jókedv, a családokat már megtámogatták és felemelték, a nők nyugdíjba mehetnek, amikor csak kedvük szottyan, így persze legalább meghagyják a munkahelyeket azoknak, akiknek nagyobb szüksége van rá. Na meg a demográfia, amelyet belső erőforrásokból orvosol a kormány, és a jólét, ami végigsöpör mindenütt Magyarországon. És csak sorolta, hogy miért a legjobb kormány széles e világon Orbán Viktoré, és hogy bizony itt a magyar nemzeti érdek, a magyarok biztonsága mindennél előbbre való.

Az ENSZ Emberi Jogi Bizottsága  március 19-én és 20-án  azt vizsgálta, hogy Magyarország mennyire teljesíti a Polgári és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányában foglalt kötelezettségeit.

Szijjártó gigászi delegációval érkezett Genfbe, ahová ugyan nem azok mentek el, akiket egy héttel korábban még előzetesen megjelölt a felsorolás, de e névsor nem is sokat nyomott a latba. A tárcavezető kijelölte az irányt, a kényes kérdések után maga emelkedett válaszra, amelyben szigorúan a kormányzati kommunikációs panelelemeket ismételgette. Ha olyan akadt, amelyre a kommunikációs központ még nem adott megfelelő iránymutatást, Szijjártó és csapata – a fajsúlyos szakterületekért felelős minisztériumi vezetők – azt javasolták, inkább írásban válaszolnának. Erre további 48 órát kapott a magyar kormány.

Pedig a miniszter kifogására, miszerint mindez az „időzítés” a magyarországi választási kampány részévé teszi az ügyet, alig 25 perc után, az elsőként felszólaló, s ordítóan magas labdákat lecsapó jogászprofesszor, Yuval Shany bizottsági elnök adott választ. Emlékeztetett, hogy 

az ENSZ-vizsgálat még 2015-ben kezdődött, még abban az évben elküldték kérdéseiket, amelyekre csaknem másfél év alatt reagált a kabinet,

így igazán nem örülnek neki, hogy még most is, e gyorsan változó orbáni világban és jogrendszerben azokkal a magyarázat nélkül hagyott témákkal kell foglalkozniuk, holott ezernyi más is változott azóta a magyar alkotmányos kultúrában. Az időzítés tehát aligha az ENSZ-en múlt, a kormányzati késlekedés miatt kellett ahhoz ragaszkodniuk, hogy 2018 elején hallgassák meg a magyar kormányt. 

Shany rátért arra, hogy szemben azzal, amit Szijjártó összehordott, vannak igazi kérdéseik, s e meghallgatásnak léteznek valódi témái.

El is kezdte kikérdezni a konkrét, például az Alkotmánybíróságot, annak jogköreit, vagy például a normakontrollt érintő változásokat, így az actio popularist, azaz az állampolgárok alkotmányos felülvizsgálati jogkörét (ma az egyedi alkotmányjogi panasz jóval bonyolultabb lehetősége áll rendelkezésre– a szerk.), amelyet az első kétharmad elvett, az ügyforgalmi adatokat, a bírósági rendszer átalakítását, Baka András volt főbíró elmozdítását, és a joggyakorlatot, az ítélkezést befolyásoló törvénymódosításokat. Shany olyan részletességgel sorolt jogi változásokat, hogy a legkevésbé sem támadhatott az az érzete senkinek, hogy másodkézből szerzett információkat. 

Szijjártó Péter az ENSZ Emberi Jogi Bizottságának ülésén Genfben
Fotó: MTI Fotó: KKM

Pedig percekkel korábban Szijjártó még azzal állt elő, hogy az úgynevezett NGO-k, azaz a civil, nem kormányzati szervezetek informálják, sőt dezinformálják („hogy ne használjam ezt a kifejezést, befolyásolják”) a bizottságot, pedig ezeknek semmiféle társadalmi támogatottsága nincs. Szavait alátámasztandó a miniszter adatokkal állt elő arról, hogy az Amnesty International azért nem képviselheti a magyar társadalmat, mert tavaly ennek a szervezetnek csupán 193 állampolgár adta oda adója egy százalékát. Hasonlóképp a Helsinki Bizottság 516 állampolgártól kapott egyszázaléknyi adót. Hogy mindezt a miniszter honnan tudta, illetve az adózó állampolgárok adataival is ennyire tisztában volt-e, nem derült ki szavaiból. Ellenben

Szijjártó már itt a bevándorlás kérdésére húzta fel a részéről érdeminek aligha induló vitát – amelyet pedig elöljáróban megígért.

Pedig Shany például egy árva szót sem ejtett a menekültügyről, a harmadik főtémájának a családon belüli, illetve a nők elleni erőszak, továbbá az Isztambuli Egyezmény elmaradt ratifikálásának ügyeit hozta, belement a távol tartás joggyakorlatába, s még sorolhatnánk, miféle törvényi, valódi alapjogi kérdéseket tett fel. Ahogyan következő három órában minden más bizottsági tag is – hazai véleményvezéreket megszégyenítő pontossággal.

Szijjártó tehát olyan sorozatot kaphatott Genfben, amely után aligha meglepő, hogy a legnagyobb ENSZ-ellenes kormányzati kampány közepette nem sürgette, hogy részletesen beszámoljon a történtekről.

Ehelyett lényegében annyit engedtek nyilvánosságra a meghallgatásról: „A harc lényege, hogy a migrációt elismerjük-e alapvető emberi jognak. Mi ezt elutasítjuk, a migráció nem alapvető emberi jog, senkinek sincs joga hozzá, hogy reggel felkel, rábök a térképre, hogy hova akar áttelepülni, aztán megindul és árkon-bokron át odamegy. Ez ellentétes mindenfajta nemzetközi szabályozással, nem alapjog. A biztonságos élethez való jog viszont valóban alapjog. Minden embernek a saját országában kell ezt biztosítani, ha pedig ez nem megy, akkor az első országban kell, ahol már biztonság van” – hangoztatta Szijjártó Péter az MTI beszámolója szerint Genfből.

Nem esett ugyanakkor egyetlen árva szó sem arról, a menekültválság előtti levélről, amely az ENSZ jelentésének megalapozásaként, valóban még 2015. december 9-én érkezett a magyar kormányhoz. A bizottság 115. ülésén (2015. október 19 - november 6-i ülésszakon) elfogadottak szerint már akkor elkészítették ugyanis azoknak a problémáknak és kérdéseknek a listáját, amely alapján az Orbán-kormány válaszait várták. 

Ezek azok, a valóban emberi jogi aggályok, amelyeket 2010 óta végbement alkotmányos átalakulás, az azóta bekövetkezett – sok esetben hivatkozott, például a Velencei Bizottság által folytatott – vizsgálatok feltártak, és amelyekre máig sem kapott érdemi, kielégítő, megnyugtató választ az ENSZ.

A bizottság levele 29 problémakört jelölt meg, azok között sokszor tételesen emelve ki eseteket. Kérték például az Orbán-kormányt, hogy számoljon be minden olyan fejlesztésről, amely az emberi jogok védelmének jogi és intézményi kereteit érinti, ideértve

  • az Alkotmánybíróság és az igazságszolgáltatási rendszer átalakításának teljes indoklását, s különös módon, kiemelve az új alaptörvény negyedik módosítását, amely tucatnyi, az Alkotmánybíróság által korábban elkaszált, magyarán az alkotmányos emberi jogokkal ellentétes, esetenként nemzetközi egyezményeket sértő passzust emelt a magyar alkotmányos szövegbe.
  • Külön tájékoztatást kért az ENSZ a nők esélyegyenlősége, a nőkkel szembeni diszkriminációs problémák tárgyában, ahogyan a nők elleni erőszak, beleértve a családon belüli erőszakot törvényi és hatósági gyakorlatait illetően.
  • Kitértek a szegregáció kérdéskörére, elsősorban a roma gyermekek külön osztályokban és iskolákban történő oktatására, valamint arra, hogy a kormány miért fejezte ki szándékát az elkülönítés fenntartására.
  • Konkrét eseteket, ügyeket is vizsgálva az ENSZ bizottsága tájékoztatást várt a rasszista indíttatású verbális és fizikai támadások ügyében, amelyek száma megsokszorozódott a romák ellen.
  • Ahogyan magyarázatot kértek az intolerancia, a diszkrimináció és a gyűlöletbeszéd, beleértve a politikai gyűlöletkeltés, különösen a romák, a zsidók, a menedékkérők, a menekültek és a bevándorlók elleni verbális és fizikai erőszak esetei miatt is.
  • Hasonlóképp a növekvő számú szélsőséges szervezetek és „járőrök” – nyilván a jól ismert mezőőrök – ügyében.
  • Válaszokat vártak a magyar hatóságok romákat érintő „faji profilalkotása” miatt
  • a levélt kitért a zsidó tulajdont és temetőket ért vandalizmusokra, továbbá más, rasszista indíttatású bűncselekményekre és a szélsőségesekkel szemben folytatott hatósági joggyakorlatra is.
  • A megkülönböztetés tilalmára vonatkozó emberi jogi normák számonkérése során felmerült a szexuális, így elsősorban az LMBTQ-közösséget érintő diszkrimináció számos esete, s az őket védő jogszabályi háttér hiánya,
  • ahogyan a fogyatékossággal élő személyeket érő bánásmód és körülmények is.
  • Információt kértek továbbá a büntethetőség korhatárának leszállítása ügyében, egyúttal nemcsak a jogszabályi kereteket, hanem az intézményi körülményeket, amely a fiatalkorúak elzárására vonatkozó szabályokat vizsgálva.
  • Foglalkoztak a letartóztatottak jogaival is, főként a tisztességes eljáráshoz fűződő azon alkotmányos alapjog érvényesülését vizsgálva, amely például a kirendelt, vagy fogadott ügyvéd lassú, akadozó értesítését, a fogvatartott ügyvéd nélküli kihallgatását teszi lehetővé a magyar hatóságok számára.
  • De kérdéseket tettek fel az elfogás és a kihallgatások során alkalmazott hatósági „erőkifejtés” ügyében is, azaz a rendőri túlkapások kapcsán, amelyről konkrét eseteket is vizsgáltak,
  • éppen úgy, mint a börtönökben történő bántalmazásokra.
  • Indoklást kértek az előzetes letartóztatás, valamint a fogvatartás körülményeinek szabályváltoztatása ügyében, ahogyan a szabálysértési törvénymódosításáról is.
  • Külön kitértek arra, a hajléktalanok érintő alkotmánymódosításra, amely a közterületen történő, életvitelszerű tartózkodást – amelynek tilalma korábban alkotmányellenesnek bizonyult – az önkormányzatok rendeletalkotási jogába illesztve ismét betilthatóvá tette.
  • Az ENSZ bizottságának átfogó ismereteit bizonyíthatta, hogy a menekültügy és migráció a legutolsó témák között, vélhetően a Magyarországot érintő problémák súlyozásának valódi mértékével szerepelt az aggályok között, noha a bizottság ekkor már kért tájékoztatást a menekültügyi eljárások szabályainak módosításáról.

Szó nem volt ugyanakkor a levélben arról, hogy az ENSZ azt kívánná befolyásolni, ki léphet egyáltalán Magyarország területére. 

  • A szakbizottság arról viszont már ekkor tudni akart, hogy milyen jogorvoslati lehetőségeket biztosít a magyar állam a fogvatartott menedékkérő számára, valamint hogy milyen módoson biztosítja a megalapozott döntéshozatalt a menekültstátusz meghatározása – azaz odaítélése és elutasítása – során.
  • Teljes tájékoztatást kértek továbbá a menekültügyi ellátórendszer állapotáról is, de csupán egy olyan pontban, mely a 2014-2020-as migrációs stratégia célkitűzéseit vizsgálta.
  • Az ENSZ listájában 27.-ként, láthatóan a frissebb események vizsgálata között szerepeltek csupán a 2015 nyári események, erről is mindössze tájékoztatást kérve a magyar kormánytól, nem előre elítélve az intézkedéseket.
  • Ennél jóval hangsúlyosabb volt ugyanakkor az utolsó két pont, amelyek egyike az újságírókra nehezedő, egyre nagyobb politikai nyomás, ennek jogi, azaz törvényi eszközei, a másik pedig a civil szervezetek ügye volt, mindkét esetben azt kérve, a kormány fejtse ki álláspontját, intézkedés miként felelnek meg az ENSZ emberi jogi normáinak, különösen a szólás- és egyesülési szabadság jogának.

Az Orbán-kormány több mint egy évig „írta” válaszait, amelyeket 2017 elején bocsátott a szervezet rendelkezésére. A biztosság többször, több újabb szabályváltoztatásnál tájékoztatást kért, ám érdemi magyarázatot nem kapott arra, hogy egy ENSZ-tagállam esetében miként merülhetnek fel ilyen sorozatosan, egyenként is fölfoghatatlan emberi jogi szabálysértések gyanúi, s nem látszott hajlandóság a változtatásra sem.

Aztán a hazai kampányhajrában egyszer csak megjelentek az ENSZ-ellenes kiszólások, később a plakátok. Ekkor Szijjártó és a külügyi apparátusa már tisztában lehetett a meghallgatás dátumával, ahogyan a miniszter maga állt elő azzal is, hogy a március 29-én a szakbizottságban már elfogadott, ezután több nyelvre lefordítandó, nyolc év alkotmányos és emberi jogi helyzetét értékelő ENSZ-jelentést éppen a választás előtti csütörtökön teszi közzé a szervezet.

Véletlen? Aligha. Ez az a jelentés, amely teljes, nyolcéves képet ad majd az Orbán-kormányzás emberi jogi teljesítményéről. 

Kampány a semmi ellen 

Az ENSZ vitaindító anyaga, a „globális migrációs csomag” egy súlyosan elfogult, szélsőségesen bevándorlópárti dokumentum – hangsúlyozza a Magyar Időkben megjelent publicisztikájában Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter nemrégiben. Hozzátette, az ENSZ szerint biztosítani kell, hogy a nemzeti szabályozások a törvénytelen határátlépést közigazgatási kérdésnek, ne pedig bűncselekménynek kezeljék. „Az ENSZ dokumentuma tényleg támogatja az illegális határátlépést?! Az ENSZ szerint hagyni kellene, hogy terroristák a kényük-kedvük szerint jöjjenek-menjenek országaink között?! Ez felfoghatatlan és elfogadhatatlan” – fogalmazott Szijjártó, hozzátéve: az az ország, amelyik nem tudja megvédeni a határait, nem ország többé.

Csakhogy mindezek, ahogyan a miniszter által sugalmazott tartalmak egyetlen eleme sem szerepelnek abban az anyagban, amelyet február 5-én hozott nyilvánosságra az ENSZ szakmai szerve. Ekkorra már a magyar kormány az ENSZ-ellenes plakátkampány terveit engedélyezhette, hiszen hetek óta ömlött minden frekvencián az: az ENSZ migránsokat akar a magyarokra kényszeríteni. A hisztéria a január végi első megszólalások után odáig ment, hogy Orbán Viktor maga riogatott azzal: a „Soros-tervet” követő ENSZ a keresztül-kasul ide-oda való áramlást szervezi, méghozzá a civil szervezetek segítségével. Ezért aztán gyorsan utasította is Szijjártót, hogy Magyarország lépjen ki a tervezetről szóló tárgyalásból. Aztán hogy mégse. A diplomácia vezetője pedig olyannyira keveredett bele a pávatánc lépéseibe, hogy előbb „komoly, megvizsgálandó” javaslatnak, majd persze sorosista összeesküvésnek titulálta a csomagot. Be is indult március elején a plakátkampány, amelyben a kormány azt üzente (nem Brüsszelnek és nem az IMF-nek, de még csak nem is Soros Györgynek), hogy „a magyarok döntenek, nem az ENSZ”.

De hogy mégis miről? Elsőként épp a 168 Órának tűnt fel, hogy „az ENSZ migránscsomagjaként" emlegetett dokumentum mindössze egy vitairatként létezik, s ha 2018 végére megállapodás is születik az ENSZ-en belül, akkor sem nemzetközi egyezmény, hanem csupán tagállamok közötti nyilatkozat lesz, azaz semmiféle joghatállyal nem bír majd Magyarország számára. A dokumentum ugyanis már a preambulumában egyértelműsíti, nem egy nemzetközi egyezményről van szó, amelyet a tagországoknak a jogrendjükbe kellene ültetni, sőt a negyedik pont kifejezetten úgy szól: „A globális megállapodás jogilag nem kötelező érvényű együttműködési keret, amely a tagállamok által egyeztetett és elfogadott, a menekültek és migránsok kezelésmódjáról szóló New York-i deklaráció kötelezettségvállalásaira épít. Ez kimondja, hogy meg- és tiszteletben tartva az államok szuverenitását cél a nemzetközi együttműködés előmozdítása ezért, hogy a migrációban érintett összes szereplő elismerje, hogy nincs állam egyedül a migrációval.”