Több ponton kifogásolja a PDSZ a következő tanév tervezetét

A pedagógus szakszervezet a tervezet megismerése után rávilágított olyan problémákra is, hogy a meghosszabbított tanítási év utolsó hete egybe esne az érettségi hetével, de a téli szünet meghosszabbításával a félévi osztályzatok lezárása előtt is mindössze két hét állna rendelkezésre.

2023. július 31., 09:48

Szerző:

A Belügyminisztérium 2023. július 27-én tette közzé honlapján a 2023/2024 tanév rendjéről szóló rendelet tervezetét, amelyet 2023. augusztus 4-éig lehet véleményezni, tehát erre mindössze nyolc nap áll rendelkezésre – írta közleményében a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) Országos Választmánya. Szerintük a tervezet megküldése véleményeztetésre ténylegesen több a semminél, ám érdemi egyeztetésnek semmiképpen sem nevezhető. Ennek ellenére a PDSZ megfogalmazta észrevételeit és tapasztalatait a tervezettel kapcsolatban.

Egyebek mellett kifogásolja a szakszervezet, hogy a következő tanév rendje még most sem világos, holott ez fontos lenne annak érdekében, hogy a munkáltató júniusban megkezdje a következő tanév szakmai előkészítését és, hogy a tanárok nyári és további szabadságait a következő tanév rendjének ismeretében tervezze.

A tanév rendje az iskolák belső szervezeti működésén túl a családokat, a munkáltatókat is érinti, azaz több millió ember életét – írja a PDSZ, majd hozzáteszik, hogy „a minimumelvárás a politikai döntéshozó felé az, hogy felvetéseit időben közli, majd lehetővé teszi, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre az érintettek számára a szakmai, szociális és gazdasági érdekeik megfogalmazására, a politikai döntéshozó javaslatának transzparens megvitatására. A néhány héttel iskolakezdés előtt történő, egy hét időtartamban, csak a politikai döntéshozó számára egy irányban adható visszajelzés nem egy valós társadalmi egyeztetés. A jelenleg zárva tartó iskolák, a szabadságukat töltő tanárok, a nyári szünetüket töltő tanulók, szülők és közösségeik, az őket képviselő szakmai és civilszervezetek számára ez a nyári egy hetes időszak nyilvánvalóan nem alkalmas egy valós társadalmi egyeztetés lefolytatására.”

A PDSZ javasolja, hogy a tervezetet minden évben május hónapban hozzák nyilvánosságra és kezdődjön róla egyeztetés. A rendelet kihirdetésére minden év június közepéig kerüljön sor.

A PDSZ nem ért egyet a tanítási év 2024. június 21-éig történő meghosszabbításával

Az előterjesztők nem vették figyelembe Magyarország klimatikus viszonyait – írják az indoklásban. „A tanítás zömében nem légkondicionált helyiségekben történik. Rekkenő hőségben tanítási napokat szervezni köztudottan nem hatékony. Ezeket a tanítási napokat már csak azért sem lehet teljesértékűnek tekinteni, mivel a beiratkozás a középiskolába 2024. június 24. és június 26. között lesz, éppen ezért az évzárókat és a bizonyítványosztást június 21-éig le kell bonyolítani. A bizonyítványírást és minden, évzárással összefüggő adminisztrációt az utolsó héten a tanítási napok mellett kell az osztályfőnököknek elvégezni. Az osztályozókonferenciákat a hét elején meg kell tartani, ezért egyértelmű, hogy ez az utolsó hét valójában csak egy formális tanítási hét lehet.”

A tanítási év utolsó hete egybeesne az érettségivel

A téli szünet meghosszabbítása mögött – a PDSZ véleménye szerint – pusztán a fűtési költségek spórolása áll, amely messze nincs arányban a feljebb felsorolt hátrányokkal. Átgondolatlan lépés, és kifejezetten a tanulók érdekeivel ellentétes az is, hogy a téli szünet meghosszabbításával a félévi osztályzatok lezárása előtt mindössze két hét áll rendelkezésre – fogalmaz a PDSZ. Az utolsó tanítási hét ráadásul egybeesne az érettségivel.

A pénteki évkezdés a kollégistáknak sem kedvez

2023-ban szeptember elseje pénteki napra esik. Érdemes lenne átgondolni, hogy nem volna-e helyesebb a hétfői tanévkezdés, gondolva elsősorban a kollégistákra – olvasható a közleményben. 

Ideje lenne a tananyag csökkentéséről egyeztetni

A tervezetben az áll, hogy "2. § „(1) 2024. január 8. és 2024. április 30. között szakmai ellenőrzés keretében a Hivatal az általa kiválasztott nevelési-oktatási intézményekben, az intézményi dokumentumokban megvizsgálja, hogy az intézmények a 2020. évi Nemzeti alaptantervhez illeszkedő tartalmi szabályozókat a felmenő rendszerben bevezették-e.” A PDSZ ezzel kapcsolatban kiemeli, hogy a szakmai ellenőrzésnek nem erre kellene koncentrálódnia. Szükséges volna megkezdeni végre a Nemzeti alaptanterv tartalmi elemeinek felülvizsgálatát, szakmai egyeztetést indítani a tananyag csökkentéséről és nagyobb mozgástér biztosításáról az intézmények számára – javasolta a PDSZ.

(Kiemelt kép: Diákok a felzárkóztató órán a Nyíregyházi Arany János Gimnázium, Általános Iskola és Kollégium tantermében 2020. június 2-án. MTI/Balázs Attila)