Övék az éter: minden igaz, és annak az ellenkezője is

A rádiós piac megszerzése – a többi médiaszegmenshez hasonlóan – szisztematikusan, tervszerű menetrend szerint zajlik. A Habony–Rogán–Vajna-trió irányításával épülő új, fideszes, „ellen-Simicska” médiabirodalom kialakítása során a cél a központosított irányítás és a piac újrafelosztása, az egyik trükk pedig a klasszikus dezinformálás. Mára eljutottunk oda, amire utoljára 1991-ben volt példa: valamennyi országos frekvencián állami rádiók szólnak – Kossuth, Petőfi, Bartók és a Dankó Rádió.

2016. november 26., 08:47

Szerző:

A legnagyobb falat kétségtelenül az egykor Simicska Lajos érdekkörébe tartozó országos kereskedelmi rádió, a 2,8 milliós hallgatottságú, 2014-ben 1,3 milliárdos osztalékot termelő Class FM átvétele.

A cél a rádió hét éve szerzett, novemberben lejáró frekvenciaengedélyének megvonása volt, ami nem ment olyan egyszerűen. A G nap előtt, még Simicska terveivel összhangban megszavazott 2010-es médiatörvény szerint ugyanis a jogosultság egyszeri alkalommal, kérelemre öt évre megújítható. Simicska és Orbán összeveszése után viszont a kormányzati kommunikációs stáb igyekezett kitalálni a módját, miképp akadályozzák meg a rádiót a további működésben.

Az egyik terv az volt, hogy a Class FM sorozatosan megsérti a kiskorúak és a gyerekek védelmében hozott előírásokat, a Médiatanács rendre fellép ellene, végső büntetésként letiltja a hosszabbítást. A hatóság közleményeiben több alkalommal hivatkozott is arra, hogy a rádió reggeli műsorában rosszul használták a korhatár-besorolást.

Simicska májusban lépett egy erőset: a Class FM rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be, hogy tulajdonosa, az eddig Simicska Lajos és Nyerges Zsolt érdekeltségébe tartozó Advenio Zrt. százszázalékos tulajdonrészét megvette a Sláger Rádió Zrt. Előadták azt is, hogy a cégben a tulajdonost képviselő John Michael McNuttnek 85, a Marquard Mediát tulajdonló Jürg Marquardnak pedig 15 százaléknyi tulajdonrésze van. Michael McNutt azt is mondta: nem tervez változtatást a Class FM menedzsmentjében és csapatában. Sőt attól sem tart, hogy a Class FM frekvenciaszerződésének lejártával a cég értéktelenné válik. Majd reményét fejezte ki, hogy a Class FM további öt évig használhatja a frekvenciáját, mert a koncessziós szerződésüket a Médiatanács végül mégis meghosszabbítja. Külön érdekesség, hogy pár nappal a sajtótájékoztató után a Marquard Media Magyarország jelezte: nem szerzett tulajdonrészt a Class FM-ben, a Sláger Rádió Zrt. egyedül vásárolta meg az Advenio Zrt.-t.

MTI Fotó: Illyés Tibor MTI Fotó: Illyés Tibor

Bár a Class FM szolgáltatója időben kérte az új szerződés megkötését a lejáró jogosultságra, a Médiatanács – a várakozásoknak megfelelően – mégis új, országos kereskedelmi rádiós frekvenciaterv kidolgozására kérte fel a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóságot. Így egy bővülő vételkörzetű, új szolgáltatás pályázható. Illetve pályázható lett volna. A Class FM ugyanis fellebbezett a döntés ellen, így a frekvenciát más sem kaphatja meg, de ők sem szolgáltathatnak rajta. Ezért november 19-től a rádió az éterben elnémult. A bíróság az ügyet várhatóan leghamarabb decemberben vagy 2017 januárjában tárgyalja.

Ekkor jött az utolsó, az előzmények fényében már abszurdnak tűnő fejezet.

Kezdődött azzal, hogy Sebestyén Balázsékat az utolsó hét keddjén nem akarták beengedni a rádióba. Végül bejutottak ugyan, de adás végén bejelentették: aznap volt az utolsó Morning Show, mert a tulajdonos – arra hivatkozva, hogy Balázs a jövőben televíziós munkájára kíván koncentrálni – levélben kérte őket, másnap ne menjenek dolgozni. Majd Michael McNutt csavart egyet a sztorin, és arra kérte Balázsékat, mégis készítsenek műsort, az egész ügy csak félreértés, és „a mikrofon rátok vár”. Balázsék szerződése amúgy is december 31-ig szól. Mivel a Class FM jelenleg digitális és analóg, annyi változás lesz csak, hogy az analógot lekapcsolják.

Sebestyén Balázs Facebook-oldalán gyorsan reagált: „Kedves Michael! Már így is nevetség tárgya vagy, hogy hazugságokat állítasz egy sajtóközleményben, majd kirúgod az embereidet, aztán amikor ez túl nagy port kavar, akkor megijedsz, és könyörögsz nekik, hogy inkább jöjjenek vissza és készítsenek műsort… Lassan senki nem tud már komolyan venni, és így a megmaradt hallgatókat is elveszíted.”
Forrásaink szerint a Médiatanács pályázati kiírásának ellenére még nem dőlt el, mi lesz a rádió sorsa. Az is benne van a pakliban, hogy – mint annak idején a Sláger Rádió, később Neo FM esetében – az országos hálózatot feldarabolják, a frekvenciákat szétszórják és más regionális rádiókba kapcsolják be, így biztosítva nagyobb elérhetőséget egy-egy adónak.

Ahogy ez a Rádió 1 esetében is zajlik. A Médiatanács engedélyével ugyanis az idén újraindult adó a minap vált hivatalosan is hálózatos rádióvá. Azaz már nemcsak Budapesten, hanem több vidéki városban is fogható.

A rádiós piac pedig szépen átalakult. Nézzük sorban.

Úgy tudni: Habonyék azt várják, hogy a Class FM hallgatóinak nagy része a nemrégiben „átpozicionált” országos adóhoz, a Petőfi Rádióhoz szivárog majd. Szakemberek szerint a terv hibás, hisz a Petőfi más célcsoportra, életkorra és zenei ízlésre fókuszált, amit ilyen gyorsan nem lehet „classosítani”. De ez állítólag nem szempont. S hogy Habonyék mennyire tudatosan előkészített menetrend szerint haladnak, abból is látszik: a Petőfi stábjának nagy részét már májusban lecserélték. De változás jött a „szellemiségben” is. A jelenlegi főszerkesztő, Pető Zoltán korábban épp a Class FM-nél, majd a Music FM-nél volt hírszerkesztő. Amikor Simicska Lajos előállt azzal, hogy Orbán Viktor ügynök volt és jelentett róla, Pető tiltakozásként felmondott. Ezután került a Petőfi főszerkesztői székébe.

Egy augusztus végi interjúban Pető a Class FM hallgatóinak megszerzéséről így nyilatkozott: „A rádiós piac velejárója, hogy rádiók megszűnnek, helyettük újak lesznek, vagy átalakulnak, megváltoznak… Ugyanakkor azt is látni kell, hogy az ilyen változások azért rendesen átrajzolják a rádiós piacot. Ilyenkor minden rádió próbál magának egy nagyobb szeletet kihasítani, és minden rádió igyekszik maximalizálni az áthozható hallgatók számát.”

A többi fronton is jöttek a váltások sorban.

Elindult a Hír TV-t elhagyó, egykor Simicska-barát Gajdics Ottó főszerkesztésével a „beszélgetős” Karc FM, mely a Simicska-érdekkörben maradt Lánchíd Rádiót hivatott ellensúlyozni. A Karc 105,9-es sávján tavaly szeptemberig még a Gazdasági Rádió szólt, ám az új pályázaton az NMHH lepontozta beadványukat, és a Hang-Adás Kft.-nek adta a frekvenciát, ami azt továbbjátszotta a „karcosoknak”.

A Roxy Rádió egykori frekvenciáján az Andy Vajnához köthető, fiatalokat célzó, egyre több helyi frekvencián is elérhető Rádió 1 sugároz, ami a Simicska-érdekeltségű Music FM versenytársaként alakult. A 96,4-es frekvenciájáért egyedül Andy Vajna Radio Plus Kft.-je indult, miután a Médiatanács kizárólag a DJ FM néven sugározni kívánó vállalkozást vette nyilvántartásba. Versenytársát, az Autórádió Műsorszolgáltató Kft.-t formai okok miatt kizárták a pályázatból. Májusban a Médiatanács megadta hozzájárulást a Radio Plus Kft.-nek, hogy a DJ FM névvel tervezett adójukat Rádió 1-re kereszteljék. Tette ezt annak ellenére, hogy a Rádió 1 nem új elnevezés a piacon.

A 30–55 éves korosztály megnyerésére pedig „slágeresítették” az egykori Juventus Rádiót, amely forrásaink szerint több áttéten keresztül szintén betagozódott a Vajna-birodalomba.

Mára eljutottunk oda, amire utoljára 1991-ben volt példa: valamennyi országos frekvencián állami rádiók szólnak – Kossuth, Petőfi, Bartók és a Dankó Rádió.

Forrásaink azt is állítják: a Habony–Rogán–Vajna-trió irányításával épülő új, fideszes, „ellen-Simicska” médiabirodalom kialakítása, egyes orgánumok kiiktatása, illetve mások megvásárlása során az egyik trükk a klasszikus dezinformálás: a politikusok és hozzájuk közeli emberek több áttéten keresztül – alkalmazkodva a felgyorsult médiavilághoz – sok hamis vagy félig igaz információt csepegtetnek a sajtóba. Úgy vélik: a hírversenyben egy orgánum úgyis mindent megjelentet. Munkatársainak nincs ideje utánajárni az amúgy sem megszerezhető vagy egymásból nem kibogozható in­­for­­má­­ciók­­nak. Nekik épp ez a jó: az üzenetük így lényeges változtatás nélkül megjelenik a sajtóban.

Így aztán összeesküvés-elméletek születnek, amelyek elterelik a figyelmet a valós eseményekről. A végeredmény: senki sem lehet tisztában egy médium átalakuló tulajdonosi hátterével, hisz azokat többszöri áttételeken és bonyolult céghálókon keresztül működtetik, amelyekről a lehető legtöbb hamis hírt szórnak.

Legyen minden igaz és annak az ellenkezője is – ez az egyik sokat hangoztatott instrukció kormányzati kom­­mu­­nikációs körökben. Meg az, ami Habony alaptétele: nem kell szóba állni az újságírókkal, nem kell interjút adni vagy nyilvánosan megszólalni, hisz minden hír rövid ideig aktuális. Ők pedig tesznek róla, hogy gyorsan jöjjön a következő információ, amely az előzőt elhalványítja. Akkor meg minek pörögni rajta? Hisz aktuális üzenetei­­ket – a csepegtetett híreken keresztül – könnyedén terítik az általuk szinte teljesen uralt médiatérben.