Összeborult az SZDSZ és a KDNP

A Kereszténydemokrata Néppárt (KDNP) szerint elhibázott a kormánynak az az intézkedése, amellyel szeptembertől módosítja a hétvégi kamionstop szabályait - mondta Rétvári Bence, a KDNP országgyűlési képviselője. A kormányszóvivő szerint a Közlekedéstudományi Intézet hatásvizsgálatai a módosítás szükségességét igazolják.

2008. augusztus 5., 16:28

– "Előkészítetlen túlbuzgóságot mutat" a kormány intézkedése, amellyel szeptembertől módosítja a hétvégi kamionstop szabályait -idézte Rétvári Bencét az MTI.

A módosítás szerint a nyári időszak kezdete június 15-ről július 1-ére tolódik, és szombat reggel helyett csak délután három órakor lép életbe a kamionforgalom korlátozása. A politikus szerint ennek az intézkedésnek a nemzetközi fuvarozók a fő nyertesei, míg kárvallottja a környezetvédelem és a közlekedésbiztonság.

Azzal, hogy környezetet védő jogszabályt módosított a kormány, lényegében megsértette az eddig szerzett jogokat mondta Stágel Bence, az Ifjúsági Kereszténydemokrata Szövetség alelnöke. Úgy vélte, e lépéssel a kormány, illetve a szaktárca csökkenti a környezetvédelem jogszabályokkal biztosított szintjét, ezért döntése az Alkotmánybíróság 1994-es határozatának szellemével is ellentétes.

Rétvári Bence kitért a kombinált - vasúti-közúti - árufuvarozás helyzetére is. Mint mondta, aggályos, hogy a kormány a MÁV Cargo eladásával a MÁV Kombiterminál Kft.-t is kivonja az állami befolyás alól. Hozzátette: az EU célkitűzései között megtalálható a közúti áruforgalom visszaszorítása, s ennek vasútra, illetve a belvízi utakra terelése. Úgy vélte, Magyarországon ezzel ellentétes folyamat figyelhető meg.

A politikus arra emlékeztetett, hogy kamionstop szabályainak módosítása ellen tiltakozott már az Országos Környezetvédelmi Tanács, a Magyar Vasúti, Vízi és Légiközlekedési Szövetség, a Levegő Munkacsoport, de az az SZDSZ is, amelynek volt polgármestere és volt országgyűlési képviselője jelenleg a Környezetvédelmi Minisztérium szakállamtitkára, Dióssy László.

Ehhez képest a kormány

Daróczi Dávid kormányszóvivő keddi internetes sajtótájékoztatóján azt mondta: a módosítást három éves egyeztetés előzte meg, a kormány a fuvarozók mellett konzultált környezetvédelmi szervezetekkel és kikérte az önkormányzati szövetségek véleményét is.

A kormányszóvivő hangsúlyozta, a Közlekedéstudományi Intézet hatásvizsgálatai azt mutatták, hogy a változás miatt nem várható a forgalom növekedése, így a környezetszennyezés sem nő.

Sőt az intézet szerint a kamionforgalom egyenletesebben oszlik majd el azzal, hogy nem korlátozás előtt és után zúdul rá az utakra a teherforgalom, amikor a hétvégén és a hét elején amúgy is közlekedési csúcsok vannak az országban - tette hozzá Daróczi Dávid. Mint mondta, az intézet folyamatosan figyelmemmel kíséri majd a tapasztalatokat.

Budai Bernadett kormányszóvivő augusztus első napján jelentette be, hogy szeptembertől szombat reggel helyett csak délután három órakor lép életbe a korlátozás. A változások között említette, hogy a nyári időszak kezdete június 15-ről július 1-jére tolódik, ugyanakkor a nyári forgalomkorlátozási időszak vége augusztus 31-e marad.

Az SZDSZ a bejelentést követően azonnal közölte: ellenzi, hogy szeptembertől megváltozzanak a nehézgépjárművek hétvégi forgalomkorlátozását meghatározó szabályok. A liberálisok szerint ez a lépés elhibázott, hiszen növeli a szennyezőanyag-kibocsátást, s ezáltal sérti az állampolgárok egészséges környezethez való alkotmányos jogát.

A MÁV bemutatja: IC vontatta tehervagon, avagy eljött a kombinált vasút kora. A Szegedről induló Napfény IC utasai biztosan nem gondolták volna, hogy annyi idő alatt érnek célba, mint amennyi idő alatt egy hobbifutó teljesít egy maratont.

Tanár keresésére már a nyári szünet első napjaiban is ezrek próbálnak megoldást találni országszerte. A tanítás végeztével egyre több intézmény igyekszik szeptemberre pedagógusokat toborozni, miközben a közszféra állásportálján már most több mint 2500 nyitott pozíció érhető el különböző oktatási munkakörökben.