Orbán most a Fideszt nyírja

Brüsszel, a multinacionális cégek és a bankszektor után úgy tűnik, saját gazdasági holdudvarával is szabadságharcot folytat Orbán Viktor – legalábbis a kormányváltás óta több jel is erre utal.

2014. július 12., 15:33

A kormány összetétele, a reklámadó, és a készülő esetleges útadó mind ebbe az irányba mutat. A kormány elismerte, hogy ha az Európai Bizottság bírságot szab ki az aszfaltkeverő ügy miatt, azt ki fogják fizettetni az útépítő cégekkel – írja a stop.hu.

Az útépítő cégeknek és ezzel együtt saját gazdasági holdudvarának is hadat üzen a kormány a készülő aszfaltadóval. Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára az állami rádiónak tegnap elmondta: az Európai Bizottság (EB) döntését követően lehet tehermegosztásról beszélni. Brüsszel szerint versenykorlátozó volt az a magyar szabályozás, amely az útépítéseknél kikötötte, hogy csak bizonyos távolságon belül aszfaltkeverő-üzemmel rendelkező vállalkozások indulhatnak. A kormány vitatkozik, így a kérdés még nem dőlt el, attól függően, hogy hány projekt érintett, 70-150 milliárd forint büntetést fizethetünk. A 444.hu birtokába jutott törvénytervezet szerint ez olyan módon szednék be, hogy az érintett cégekre visszamenőlegesen, az árbevétel 15 százalékának megfelelő különadót vetnének ki.

Az aszfaltadó legnagyobb magyar vesztese a Közgép lenne, amely szinte minden közbeszerzést elnyert az elmúlt négy évben, amelyen elindult. Ez a cég a Fidesz gazdasági holdudvarának kulcsszereplőjeként ismert. Tulajdonosa Orbán Viktor miniszterelnök egyetemi kollégiumi szobatársa, Simicska Lajos. Kiss Ambrus szerint a jelek azt mutatják, hogy gazdasági holdudvar-váltás történik. Egyelőre nem körvonalazható, hogy pontosan mely érdekcsoportok között zajlik a harc, hiszen a gazdasági holdudvar sajátossága, hogy nem látunk a mélyére – teszi hozzá a Policy Agenda vezetője.

Kérdés, hogy mire megy Orbán Viktor saját oligarchái nélkül, de ennél még fontosabb, hogy milyen hatással lesz ez a magyar gazdaságra.