Online kampány: egészen döbbenetes mennyiségű pénzt vertek el a pártok

Nem csak nálunk volt dupla választás, de minden összevetésben a magyarok költötték a legtöbbet politikai kampányra január óta. A főpolgármester-jelöltek közül a végül visszalépő Szentkirályi Alexandra költötte a legtöbbet. Döbbenetes pénzt költöttek a pártok, vagyis inkább a kormánypártok az online kampány során. Az ellenzék a fasorban sincs.

2024. június 15., 11:25

Szerző:

Január óta a kampány végéig (azaz a június 9-i választásig) 3 milliárd 390 millió forintot költöttek Magyarországon politikai hirdetésekre a Meta rendszerében a különböző szereplők (ez tartalmazza a hazai és külföldi szervezetek, mint például az Európai Parlament hazai hirdetéseit is). Ebből a kormányoldal mintegy 2,8 milliárd, az ellenzék 513 millió forinttal zárta a számlát – mondta a Népszavának Lévai Richárd marketing specialista, a Közösségi kalandozások nevű blog tulajdonosa, szerzője az online kampány kapcsán. Ezeket az összegeket elsősorban a Meta rendszeréhez tartozó Facebookon költötték el, de a cégé az Instagram, és a Messenger is. Ami a pártköltéseket illeti, a kormánypártok (Fidesz és KDNP) 420 milliót költöttek január óta, míg az ellenzék 83 milliót.

A politikusoknál már tapasztalható némi ugrás, a kormányoldalhoz köthető politikusok 478, míg az ellenzékiek 325 milliót fizettek a Metának. A legjelentősebb összeget a kormányoldalhoz köthető média- és közszereplők (például a Megafon, influenszerek) költötték, ugyanis médiánál 892 millió, közszereplőknél 915 millió lett a számla vége ebben a csoportban. (Ezentúl a kormányoldalon három további tétel jelenik még meg, a különböző egyesületek, például a CÖF 117 milliót fizetettek, és a kormányzati szervek hirdetéseire is elment 20 millió, és maga a kormány 25 milliót áldozott hirdetésre.A különböző elemzőknek, intézeteknek 6,6 milliót fizettek, az ellenzék erre 3,9 milliót fordított).

Ami az ellenzéket illeti, a különbség a kormányoldalhoz képest hatalmas, a média esetében „csupán” 96 millió, míg a közszereplőknél (mint például a Hétköznapi Hősök nevű Demokratikus Koalícióhoz kötődő influenszer platform), 4,6 millió ment el.

 

Ami a Google-ben elköltött hirdetési összegeket illeti, január óta 405 milliót fordítottak hazánkban politikai hirdetésekre. Ebből 309 milliót a kormányoldal és 95 milliót az ellenzék. A főpolgármesterek kampányára fordított pénzek esetében toronymagasan vezet a végül visszaléptetett Szentkirályi Alexandra, aki január óta 112,5 milliót költött a Meta esetében, míg Vitézy Dávid 55,6 milliót, Karácsony Gergely pedig mindössze 21 milliót áldozott a Meta-kampányára.

A legtöbbet szinte mindenki az utolsó héten költötte, Vitézy Dávid például a teljes költésének 8 százalékát, 4,5 milliót azon a napon költötte el, mikor Szentkirályi Alexandra visszalépett. Érdekes még, hogy az utolsó hét teljes költése 735 millió volt, de arányaiban mégis itt költött a legkevesebbet a kormányoldal (76 százalék). A két utolsó nap, tehát június 8-a és 9-e is kiugró érték lett, a kormányoldal két nap alatt 212 milliót, míg az ellenzék 72 milliót költött – mondta lapunknak a szakértő, aki hozzátette, hogy a 2022-es kampánytól az utolsó héten is elmaradtak a kampányköltések, ugyanis akkor 827 millió volt a szóban forgó hét, szemben a mostani 735 millióval. – Így végül, különösen ha az inflációt is számításba vesszük, a 2022-es kampányban többet költöttek a Metán. Azt viszont nem látjuk, hogy most akár az óriásplakátokra, a TV-reklámokra és egyéb más kampányeszközre mennyit fordítottak, ha ezeket is hozzávesszük, jóval nagyobb nagyobb lehet a végösszeg – írja a lap.

(Kiemelt kép: Kurucz Árpád / Anadolu / AFP)