Ön mit reklámozna egy romával?
A reklámokban mosolygós, megnyerő romák népszerűsítettek tömegtermékeket. Fűnyírót egy fiatal férfi, porszívót egy fiatal nő, kerti medencét egy egész roma család. Vicc? Nem, komoly stigmakutatás – írja a sonline.hu.
Miként mérhetők például a romákkal szembeni megítélések? A romák vennének-e romától fűnyírót? És porszívót? Síklaki István szociálpszichológus (ELTE) kutatásában e kérdéseket tett követte.
Létező világmárkák termékeit népszerűsítő romákról készítettek profi reklámfotókat, és fókuszcsoportokban mérték az eredményt.
Eddig a cigányok csak „toleranciát” reklámoztak közérdekű felületeken, most fűnyírót, porszívót, kerti medencét és fullextrás mobiltelefont. E negatív és pozitív sztereotípiákat cigányokkal és fehérekkel szembesítették. „Furán áll a kezében” – fogalmaztak a finomabbak, „Ez a srác még sosem dolgozott”, így a keményebbek.
Az eredmény: a nem romák jobb reklámozók. De ami ebben megdöbbentő: maguk a romák is inkább a fehérektől vásárolnának fűnyírót, de még kerti medencét is. Az pedig igazán különös, hogy a romák másfél órás képnézegetés után sem ismerték föl, hogy a reklámkép-párokon romák is vannak. Síklaki szerint ez inkább tudattalan elfojtás, sem mint megjátszás eredménye lehet – írja a sonline.hu.