Ombudsman: szabályozni kell az autópálya-használattal kapcsolatos panaszok kezelését!

Az alapvető jogok biztosa szerint nincs olyan jogszabály, amely az autópálya-használattal kapcsolatos panaszok kezelését szabályozná, Szabó Máté ezért e szabályok megalkotását kezdeményezve a nemzeti fejlesztési miniszterhez fordult.

2012. december 20., 22:01

Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala az MTI-hez csütörtökön eljuttatott közleményében azt írta, az ombudsman az elmúlt években tett panaszok tapasztalatai alapján rámutatott: nincs jogszabály arra, hogy ha valaki vitatja az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. kiszabott pótdíjat, akkor a panaszt mely szervnek és mennyi időn belül kell elbírálnia.

Példaként említették, hogy ha valaki vitatja az autópálya-kezelő 15 ezer forintos követelését, az elutasító válaszban már 60 ezer forintos pótdíjfelszólítást kaphat, mert időközben letelik a bírság megfizetésére kiszabott harminc nap, ugyanis az autópálya-kezelő eljárásával szemben benyújtott panaszoknak nincs halasztó hatályuk. Ezzel azonban sérül az autós jogorvoslathoz való joga – áll az ombudsman jelentésében.

Szabó Máté szerint az autósok így akkor sem tesznek panaszt, ha egyértelmű az érv, amelynek alapján mentesülnének a pótdíj megfizetése alól.

Az ombudsman jelentésében emlékeztetett egy korábbi vizsgálatára is, amelynek esetében az ÁAK Zrt. akkor is fenntartotta a pótdíj befizetésének kötelezettségét, amikor az autós igazolni tudta, hogy nem az ő járműve van a kamera felvételén.

Az ombudsman szerint ezek az esetek is alátámasztják, mennyire fontos a jogorvoslat szabályozása, illetve annak rögzítése, hogy az előterjesztett panaszoknak halasztó hatályuk legyen a fizetési kötelezettség megállapításakor – zárul a közlemény.