Oldás és kötés

2016. június 30., 20:20

Már megtekinthető a Nagyítások – 1963. Az Oldás és kötés kora című kiállítás, amely a címben szereplő egyetlen évre koncentrál – Jancsó Miklós Oldás és kötés című alkotását alapul véve.

A tárlat kurátora Mélyi József. Ő találta ki, legyen a Jancsó-film a kiindulási pont, hiszen ezen keresztül jól megragadható a korszak.

– Az akkori értelmiségi dilemmákat próbálja körüljárni a kiállítás. A film is erről szól. Az Oldás és kötés főszereplője, a Latinovits Zoltán alakította Jámbor Ambrus egy paraszti származású, értelmiségivé vált ember. Jámbor keresi a helyét abban az átalakult világban, amely már nem a zárt ötvenes évek. Ezek a dilemmák jelennek meg a kiállításban is – magyarázza Mélyi József a 168 Órának.
Bár az idősebb generációknak fogalom az Oldás és kötés, aki nem látta, az is élvezheti a kiállítást. A festményekből, fotókból, szobrokból, korabeli lakberendezési tárgyakból is álló gyűjteménnyel szintén a sokoldalú megközelítési módokra törekedtek.

A kiállításon láthatók – többek között – Ország Lili, Kondor Béla vagy Bálint Endre festményei, de a válogatásba bekerültek az Oldás és kötés forgatási helyszíneit mai formájukban megmutató fotók, illetve Boglár Lajos 1962-es amatőr filmje is, amelyben Jancsó Miklós helyszíneket keres az Oldás és kötéshez.

– Forgács Péter filmrendező adta az ötletet: a korszak híreit vágjuk hangban a film alá, végül az 1963. március 22-i magyar hírek maradtak, amikor kihirdették az ’56-os amnesztiát. Úgyhogy ez egy szimbolikus csomópont is a kiállításon – jegyzi meg Mélyi.
Az érdeklődők július 5-én Branczik Márta művészettörténész tárlatvezetését hallgathatják meg. A kiállítás szeptember 18-ig tart nyitva a Bálnában, az Új Budapest Galériában.
Sz. E.