Nézzék meg a Magyarország egyik utolsó érintetlen vadonját, mielőtt az Orbán-kormány ledob rá egy kisvasutat

A Csarna-völgybe a hiúz is visszatért, amióta 40 éve beszüntették a fakitermelést. Úgy tűnik, nemsokára költöznie kell.

2018. november 20., 21:00

Szerző:

Az utóbbi évek egyik legnagyobb természetvédelmi vitája kezd kitörni a börzsönyi Csarna-völgy körül, ahol az Emmi stratégiai ügyekért felelős helyettes államtitkára, Sölch Gellért nyilatkozata, illetve egy kormányhatározat szerint az Orbán-kormány kisvasutat szeretne építeni. A Természetvédelmi Világalap (WWF) szeptemberi közleményében azt írta, hogy egy kormányhatározat alapján egyértelmű, hogy a Csarna-völgy jelenleg fokozottan védett részén is kisvasút épülhet, aminek felbecsülhetetlen természetvédelmi következményei lehetnek.

Fotó: Hernád Géza

Ez Börzsönyben fekvő ezerhektáros terület Magyarország egyik utolsó érintetlen vadonja, a Kemencei Erdei Vasút Csarna-völgyi szakaszának újjáépítését mégis Kiemelt jelentőségű beruházásnak nyilvánították, és elindult a természetvédelmi hatósági engedélyeztetési eljárás is. A természetvédők felháborodtak, a kisvasutat pártolók nem értik, mi a felháborodás oka. Az Index összegyűjtötte az érveket, a 168 Óra pedig egy fotósorozat kedvéért elment megnézni az erdőt.

Fotó: Hernád Géza

A Csarna-völgy mindig is értékes természeti terület volt, mintegy 40 éve élvezi a maximális védettséget jelentő magyarországi természetvédelmi besorolást. Az elmúlt négy évtizedben, a fakitermelés végeztével az élővilág új erőre kapott, olyan ritka növény- és állatfajok költözhettek vissza, mint a fekete gólya, a fehérhátú harkály, az uráli bagoly vagy a parlagi sas. Néhány éve a hiúz is visszatért a völgybe.

A természetvédelmi szervezetek szerint a Börzsöny érintetlen vadonját teljesen átformálná a tervezett kisvasút. Ehhez képest a kisvasút hívei azt állítják, hogy a Börzsönyben jelenleg három kisvasút üzemel, a szóban forgó felújítás pedig nem új vonal építése, hanem egy meglévő és helyenként járhatatlan vonalszakasz felújítása.

Az érintett terület körülbelül ezerhektáros, hegyek zárják körbe, könnyűszerrel csak a Kemence település közelében a Csarna-patak mentén, egy irányból lehet bejutni. Van ugyan egy turistaút, de nem igazán használják. A Csarna-patak áradása 1995-ben részben, majd 1999-ben teljesen elmosta a vasúti hidakat, és sok helyen a sínek töltését is, a kisvasút több mint 20 éve nem üzemel.

Fotó: Hernád Géza

A természetvédelmi szervezetek szerint a területet megőrizni kell, és nem művi módon fejleszteni. A kisvasút-projektben ugyanis a Fekete-völgyi végállomástól számítva 3,1 km hosszan újítanák fel a 20 éve elsodort pályát, a patakra 26 hidat terveznek, parterősítéssel együtt. Három állomást újjáépítenek, és terveznek a szakaszon egy hosszabbítást is. A jelenlegi elképzelések tanúsága szerint az érintett patakszakasz több mint fele mesterségessé válik.

Az építéshez erdészeti utat készítenek az építőanyagok szállításához. A működtetés és felújítás favágással, szállítással, vegyszerezéssel és zajjal is jár.

A kisvasút hívei arra hívják fel a figyelmet, hogy éppen a börzsönyi kisvasutak felújítása bizonyította legutóbb, hogy a hasonló építkezések nem járnak természeti károkozással, sőt, a Bezina-völgyben új vizes élőhelyek jöttek létre.

Fotó: Hernád Géza

Arra is hivatkoznak, hogy más szigorúan védett területeken, akár nemzeti parkokban  is közlekednek kisvasutak, például a Hortobágyon is.

Állítják, a völgy jelenleg is bejárható gyalogosan, a kisvasút több, mint 100 évvel ezelőtt épült, és a vonal helyreállítása a környezeti terhelést nem hogy növeli, hanem éppen csökkenti. A kisvasút szerintük nem riasztja el az állatokat.

A kisvasútra évi 25-30 ezer olyan látogatót várnak, akik számára részére nyilván vécéket is kell építeni. Ehhez szennyvízkezelés szükséges, ami köves patakmeder mellett nem megoldható, hiányában viszont szippantós kocsikkal kell elszállítani a szennyvizet. Több tízezer ember esetén pedig jelentős az egyéb hulladéktermelés is.

Fotó: Hernád Géza

A környezetvédelmi engedély ügyében hamarosan dönt a kormányhivatal.

17:30

A kedvező időjárásnak köszönhetően idén sok strand korábban nyit, mint az előző években. Május elsején már egészen sok strand látogatható lesz, a hétvégén pedig még több helyen csobbanhatunk.

13:48

Gy. Németh Erzsébet ellen az „Újabb bizonyíték van az orbáni pedofilhálózat működésére!” címmel megjelent online sajtótájékoztatón közzétett állításai miatt tett feljelentést Pölöskei Gáborné, Áder János testvére. Az országgyűlés döntése alapján az eljárás során a politikusra nem vonatkozik majd a mentelmi jog.