Nemzeti krupié kerestetik

„Itt hamarosan Nemzetbiztonsági Kaszinó nyílik” – kommentálta az egyik online portál némi malíciával a hírt, hogy Varga Mihály pénzügyminiszter az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottságához írt levelében jelezte: tekintettel a költségvetés sajátos helyzetére (és a nyerőgép-automaták betiltását követő súlyos, 3,5 milliárdos adókiesésre) zártkörű, titkos pályázat keretében koncessziót hirdet tíz városban, tíz évre, tíz nemzeti kaszinó nyitására. Több ezer félkarú banditán, Lucky Ladyn és ruletten próbálhatnak szerencsét eztán a magyarok. Főleg tíz, nyerő magyar ember, akinek momentán van erre 850 milliója. BUJÁK ATTILA írása.

2013. augusztus 3., 17:49

„És most itt úszik ez a közel negyvenmilliárd... Orbán nem az a fajta, aki ennyi pénzről lemondana... A frakcióban terjedő nézetek szerint a koreográfia így fest: mindenki megkapta a lapját... amikor az addig (érthetetlenül) passzív, de illetékességi körére kényes miniszterelnök gyanút fogott. A levezetést a tábláról letörölte, a klienseket eltörölte.”

Az ember ne idézze önmagát, de a nyerőgépek betiltásáról szóló őszi cikkünk záró passzusa (168 Óra, 2012, 41. szám) már akkor csonkának tűnt. Tudhattuk, hogy ezzel nincs vége. Nem is volt. A három legálisan működő óriáskaszinó (a Las Vegas, a Tropicana és a Casino Sopron) a törvény kihirdetése után szárnyalni kezdett. A játékautomatákból kasszírozott bevétel az előző évi összeg 275 százalékára rúgott, míg a „tiszta játékbevétel” (a játékosok otthagyott pénze és kifizetett nyereménye közötti különbség) 2011-ben 4,59 százalékkal, tavaly viszont már 27,3 százalékkal bővült.

Varga Mihály levele szerint 3,5 milliárdnyi adót bukott el tisztán a költségvetés a törvény életbelépése (október 12.) és december 31. között. Az idei adatokat még nem ismerjük. Közben fellendült az illegális szerencsejáték-piac is, ennek az ellenőrzés sem tudott gátat vetni. A Népszabadságban közölt adatok szerint a februárig elvégzett kilencezer ellenőrzés szánalmas eredményt hozott. Százharminchét esetben indult eljárás. Kétségbeesett lépés volt a kocsmárosok ellenakciója: okostelefonokkal sokan rögzítették, ahogy a megmaradt automaták játékgéppé alakulnak, s a fű alatt befizetett díjból visszaszármazó nyereményt a pultnál fizeti ki a csapos.

És mit veszített még az állam? A játékadót, az ellenőrzési díjat, az iparűzési adót és társait, például a nyereségadót. Mindenki beláthatta: ez nem maradhat így. Varga is gyorsan belátta. A pénzügyminiszter válasza – tekintettel a dohányiparban elért sikerekre – egyértelmű. Jöjjön a koncesszió! Ebbe úgyis szinte beleszerelmesedtek.

– A koncesszió nem ördögtől való – mondja dr. Király György jogász, a Szerencsejáték Zrt. volt kereskedelmi és játékfejlesztési vezérigazgató-helyettese. – Tudom, hogy manapság szokás az állam szándékait eleve gyanakvással kezelni, de azt mondom: akkor látunk tisztán, ha napvilágra kerülnek a tények. Miféle jogi környezetben, kik és milyen feltételek mellett nyertek?

Hát ez a baj. Hogy nem kerülhet napvilágra semmi. A nyomok eltüntetésében – ahogy a dohánykoncesszió iratanyaga igazolta – a kormány nagy teljesítményekre képes. Most nemzetbiztonsági kockázat is indokolja a teljes diszkréciót.

Ami a konkrétumokat – a maffiavádat, a befolyásolási szándékot – illeti, az automaták betiltása mellett érvelő politikusok rébuszokban beszélnek. Lássunk egy Lázár-tirádát 2012-ből. „Ezek a körök, amelyek a szerencsejáték-ipar szervezése (vagy) a pénznyerő automaták világa mögött állnak, nagyon jómódú, sok pénz fölött rendelkező, politikai befolyást érvényesíteni szándékozó csoportok. Legalábbis ezt írja a sajtó. És én ezt nem tudom érdemben megcáfolni” – vágta ki az aduászt a parlamentben.

Annyit tehát tudunk, hogy közelebbről sohasem körvonalazott körök próbálják mozgatni a szálakat, megkörnyékezve más köröket. Ez nem sok, de óvatosságra inti a körültekintő kormányt.

Dr. Király György, aki tizenkét év alatt eleget mozoghatott „játékosi körökben”, nem tapasztalta, hogy a játékgéplobbi exponensei erőszakosabbak, agresszívebbek lettek volna, mint bármely más gazdasági csoport. A játékgépesek például abban bíztak (naivul), hogy a szerencsejáték-törvény megszavazása után szerveződő szerveralapú piacra besuszterolják magukat. Aki tudott (értsd, akinek volt pénze, mert általában nem volt), nagyban készült a szép, új világra, amikor egy hétfő délelőtt váratlanul összeült a kormány, és a miniszterelnök előterjesztése alapján „a nemzetbiztonsági kockázatokra való tekintettel” kedd délelőttre „el is voltak intézve”. Gépeiket vihették ócskavasnak.

Király György szerint a magyar lakosság 45-50 százaléka „nyitott arra”, hogy jövedelméből kevéske pénzt elszórakozzon, mondjuk az ötös lottón és társain. Ez nagy piac, de a többség mértéktartó. A „remény nevű drogot” vásárolja meg egy hétre. Pár napig álmodozhat arról, hogy számára beláthatatlan nagyságú összeghez jut, s ha így lesz, mit csinál vele. Az esély kicsi, de létezik, a játék szolid és megbízható. A szerencsejátékból származó állami bevétel egyúttal az adóztatás legkulturáltabb formája. Az emberek „önként adják le” a pénzüket.

A hatóság sok mindent megoldott, sokat nem (például a játékos védelmét önmagától, Amerikában ezt is megteszik), a koncesszió–nem koncesszió dilemmája pedig Király szerint nem elsődleges. Az állam számára előny, hogy a koncessziós díjat akkor is beszedi, ha a befektetés bizonytalan. Biztosítja magát kudarc esetére, márpedig az válság idején még a szerencseiparban is kódolva van. A jövedelmek csökkenése és a játékpiac szűkülése között egyenes a megfelelés. Magyarországon a GDP egyszázalékos növekedése a szerencsejáték-piacot 1,7 százalékkal bővíti, s ugyanez a helyzet fordítva. Ráadásul ha van koncesszió, a piacon belüli gyanús mozgásokat az állam felügyelheti. Ez Varga Mihály legfőbb érve.

Ám a koncessziónak hátrányai is vannak. Az állam korlátozza a versenyt, a piacgazdaságot. Hogy a várható koncessziós szereplők jó része „nem játszik tiszta lappal”, a politikával átitatott játék kódolt vonása. Ahogy a nemzetbiztonsági bizottság egyik ellenzéki tagja mondta: „Ez itt nem játék.”

Bár tíz vidéki kaszinó üzemeltetése még átlátható, korántsem biztos, hogy egy nyíregyházi kaszinó üzemeltetése nyerő üzlet lesz. A vidéki (kisvárosi) közönség nyerési (vagyis vesztési) igényét eddig kielégítették a helyi nightclubok s főleg a sarki kocsmák. Ami a népnevelő célzatot, a családvédelmi faktort illeti, a kaszinó nem az a hely, ahova sáros gumicsizmában beállít egy csapat közmunkás, hogy megtegye tétjeit.

Varga miniszter kaszinónként 850 milliós koncessziós díjjal számol – nem olyan kis összeg, amit egy tisztes vidéki vállalkozó mellényzsebből kifizet. A pénz többszörösét kell majd gépekbe dobálni, s ha a 850 milliós koncessziós díj mellett a „tiszta játékbevétel” másfél milliárd forint alatt marad, lehúzhatja a rolót. Király úr becslése szerint „elképzelhetetlen olyan helyzet, hogy a kaszinó ennyiből nyereségesen működjön”.

De nem a terv a legaggasztóbb, hanem az üzleti környezet, amelyben korrekt kormányzati ügymenetre, ígéreteit betartó kabinetre (lásd a trafikügyletet) már senki sem számít. Meglepetésekre annál inkább. Ha minden precízen megy, legkorábban egy év múlva ülhet játékasztalhoz Pécsett, Szegeden, Kaposváron az első, C típusú átvilágításon átesett nemzeti krupié.

Az ellenzék persze bizalmatlan. Szerinte cinkelt lapok vannak a koncessziós pakliban. Nem véletlen, hogy az első mutyivádra a Fidesz hivatásos kommunikátorai össztűzzel válaszoltak. Ők szoros kontroll alatt működtetik a piacot, nem úgy, mint elődeik, akik felelőtlenül szétszórták a kaszinójogokat, hogy a termekben vidáman grasszáljon a maffia. Az állítás kicsit túlzó. A szocik bűnös nyolc éve alatt egy szál kaszinóengedélyt ki nem adtak, legföljebb egy „majdnem engedélyt” Sukorón, amely le is került a napirendről, ha jól emlékszünk, fideszes nyomásra. Orbánék most tízet tesznek az egyre. Ha ez a bukás garanciája, az lesz a valódi főnyeremény.