Nem PÖCS kell, hanem rendes töriatlasz a tanárok szerint

A Történelemtanárok Egylete erkölcsileg illegitimnek tartja a Nemzeti Pedagógus Kar által készített pedagógus etikai kódex tervezetét. Megtévesztőnek, ugyanakkor kínosnak nevezték a felállítandó Pedagógus Önértékelési Csoportok (PÖCS) elnevezését. Emellett elfogadhatatlannak tartják az OFI által készített, szakmailag kifogásolható új állami történelematlasz használatának kötelezettségét.

2015. október 5., 08:31

A Történelemtanárok Egylete erkölcsileg illegitimnek tartja a Nemzeti Pedagógus Kar által készített pedagógus etikai kódex tervezetét.

A Történelemtanárok 25. Országos Konferenciája vasárnap fogadott el egy erre vonatkozó állásfoglalást. Az MTI-hez eljuttatott közleményük szerint szükségtelennek tartanak egy olyan kötelező etikai kódexet, amely minden állami és önkormányzati intézményben dolgozó tanárra érvényes.

A konferencia állásfoglalást hozott a Pedagógus Önértékelési Csoportok (PÖCS) működtetéséről is, megtévesztőnek minősítve a megnevezést és kínosnak a betűszót.

„Az iskolák most szembesülnek a Pedagógus Önértékelési Csoportok (PÖCS-ök) működtetésének kötelezettségével. A megnevezés megtévesztő, a betűszó kínos. Megtévesztés önértékelésről beszélni, hiszen valójában központi előírások alapján történő, több körben megvalósítandó ellenőrzés várható (önellenőrzés, a kolléga, az igazgató ellenőrzése; szakértő ellenőrzése; a minősítés során történő ellenőrzés).

Az ellenőrzéseket, majd a minősítést egy igen részletes szempontsor alapján kell végezni, melyeknek egyes elvárásai szakmailag vitathatóak. A mai magyar közoktatási rendszer helyzetében (például a pedagógusok, iskolák túlterheltsége miatt) irreális elvárás ezek együttes teljesítése. Ennek következtében bárkinek a munkájában bármikor találhatóak majd hibák. Ebben a rendszerben mindenki ellenőriz mindenkit, s valamennyi jelentés egy központi adatbázisba kerül. Ezáltal az ön- és kolléga-, továbbá szülői feljelentés rendszere épülhet ki. A PÖCS-rendszer azon túl, hogy súlyos etikai kérdéseket vet fel, szakmai szempontból is elfogadhatatlan, mivel az értékelés adott rendszere tarthatatlan helyzetbe hozhatja a szakmai munkájukban önálló, autonóm pedagógusokat” – olvasható a Történelemtanárok Egylete által kiadott állásfoglalásban.

Azt írták: az értékelés adott rendszere tarthatatlan helyzetbe hozhatja a szakmai munkájukban önálló, autonóm pedagógusokat.

A szervezet a tankönyvválasztásra mért újabb csapásként értékelte, hogy a 2015/2016-os tanévre több iskola a megrendelt történelematlasz helyett az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet által készített „szakmailag kifogásolható” új állami atlaszt kapta.

(MTI/tte.hu)