Ne rinyáljunk! – Hogyan tudnának harapni a szocialisták?
– Miért pont ön?
– Hát értem én ezt?
– Valamivel csak megindokolták a felkérést.
– Én is feltettem a kérdést, és esküszöm, hogy nem tudom visszaidézni, miért engem választottak.
– Botka hívta fel?
– Nem. Az egyik tanácsadója, először vele találkoztam, csak aztán Botka Lászlóval.
– Tőle sem kérdezte?
– Botka Lászlót inkább másról kérdeztem. Arra voltam kíváncsi, mennyire állt bele a küzdelembe. Mert ha nem akar harapni, akkor nincs értelme az egésznek. Tényleg komolyan gondolja.
Fotó: Kovalovszky Dániel
– Ezt miből látja?
– Egykori újságíróként lehet érezni, mikor beszélnek őszintén a politikusok, és mikor kamuznak. Ő még bratyizni sem kezdett el, nem az a típus.
– Alig egy éve, 2016 júliusában, miután nem választották meg választmányi elnöknek, Botka még azt mondta: „A miniszterelnök-jelöltségnek értelemszerűen már nincs politikai realitása.”
– Most viszont a párt – eddig példátlan módon – 96 százalékkal miniszterelnök-jelöltnek választotta.
– Nem lát ellentmondást a két esemény között?
– Nyilván történt valami, de ezt tőle kell megkérdezni. Amikor mi 2017 áprilisában találkoztunk, azt láttam: beleállt a helyzetbe, és elszántan akar küzdeni Orbán ellen.
– Botka azt is mondta: lát arra utaló jeleket, hogy a pártban egyesek alibizni akarnak. Méghozzá azok, akik csak a pozíciók elosztásában és a hatalomtechnikában gondolkodnak. A választók felé ennek az az üzenete, hogy nem is akarnak győzni.
– Én ebbe nem látok bele, de Botka László biztosan azt akarja, hogy a pártja nyerjen. Igaz, ehhez sokkal fegyelmezettebb és szabályozottabb kommunikáció is kell.
– Az eddigi kommunikációs vezetők ugyanezzel a szándékkal érkeztek, de eddig senkinek sem sikerült megrendszabályozni a pártot.
– Szeretem a nehéz feladatokat.
– Mi volt a fő motivációja a döntésnél?
– Gondolhatunk bármit az ellenzéki kispártokról, amelyeket amúgy szimpátiával figyelek, de a Fideszt kizárólag a most még 14-16 százalékos MSZP-nek van esélye leváltani. Engem a Fidesz-világ zsigerileg taszít. Amikor 2010-ben elkezdődött a média átalakítása, amikor korlátozták az Alkotmánybíróság mozgásterét, miután az megsemmisítette a végkielégítéseket sújtó, öt évre visszamenőlegesen kivetett 98 százalékos különadót, és ütötték-vágták a fékek és ellensúlyok rendszerét, akkor kezdtem el Nyugatra küldözgetni az önéletrajzomat. Nagyon profi hatalomtechnikai rendszert építettek ki. Ennek része, hogy a médiapiacot is megszüntették. Abban nekem már nincs helyem.
– Azért teljesen nem szűnt meg a médiapiac.
– De igen. Nincsenek valós szabályozók, az állami hirdetések leosztása, az oligarchákkal telített tulajdonosi struktúra határozza meg a piacot. Az Index történetében sem az a megdöbbentő, hogy Simicskáé lett. Hanem az, hogy már 2014 elején simán bezsákolta a Fidesz az egyik legnagyobb kereskedelmi televíziót és a legnagyobb online portált. Más kérdés, hogy a G-nap miatt ezt nem tudta megvalósítani. De ott a közmédia letarolása, a Népszabadság bedarálása is. Mindez tudatos, előre eltervezett folyamat, ami megszüntette a médiapiacot. Az olvasottság, a nézettség rég nem számít, csak az, hogy az állami forrásokat hogyan osztják le az adott kormánypárti orgánumoknak.
– Hogy fog akkor dolgozni ebben a médiában?
– Szerencsére a párt még a belépésem előtt önként kizárta magát a kormánypárti sajtóból, így a kommunikáció lehetséges színtereinek jelentős részéből is.
– Ezek szerint jó ötletnek tartja a bojkottot?
– Újságíróként én sem szerettem, ha nem álltak velem szóba. Második gondolatom az volt, hogy a bojkott miatt nem érjük el a társadalom egy részét. De hamar beláttam, hogy a kormánymédiát nem lehet még úgy sem kezelni, mint a G-nap előtti pártsajtót. Ez más minőség. Az ott dolgozók tényleg a kormányzati sajtóosztály részei, Rogán emberei ott ülnek a szerkesztőségekben, és diktálják a cikkeket.
– Ezért nem is kell nekik nyilatkozni?
– Abszolút felesleges. Az egyedüli veszteséget a nagyinterjúk hiánya jelenti, de valójában azok sem igazán fontosak. Ráadásul a kormánypárti sajtó elérése nem is olyan nagy, döntő többsége nem is auditáltatja magát.
– Kovács László a bojkott meghirdetésének másnapján nyilatkozott az Echo TV-nek.
– Miért nem dicséri meg inkább a pártot, hogy azóta viszont fegyelmezetten tartják a vállalásukat? A bojkottot én sem akarom feloldani, semmi értelme egy nem újságírónak interjút adni. Mondom: még a régi pártsajtóban is voltak újságírói szempontok, most a kormánysajtóban viszont csak az üzenet eljuttatása a cél, semmi más.
– Ön azt mondta: egységes lesz az MSZP kommunikációja, s hogy ne beszéljenek összevissza, csak kevesen nyilatkozhatnak majd. Kik lesznek ők?
– Egyelőre csak Botka Lászlót akarom kiemelni.
– Ő csak nem nyilatkozhat mindenben.
– Persze, de most zajlik a rendszer kidolgozása. Neveket ezért nem mondok, hiába szeretné. Egyelőre kérdés, hogy általános és aktuális politikai kérdésekben kik állnak majd az újságírók elé.
– Nemrég a 444.hu a szocialistáktól kapott belső információk alapján arról írt, hogyan számolnának le Mesterházy Attilával. A minap pedig a 24.hu-nak név nélkül tíz szocialista nyilatkozott a pártot feszítő belső ellentétetekről. Mennyire tesz jót mindez az MSZP-nek?
– Semennyire. De a szivárogtatás megakadályozására sem én, sem a párt nem képes.
– A Fidesznél megoldják.
– Úgy könnyű, ha olyan módszereket használnak és olyan szervezetek is rendelkezésre állnak, amelyeknek jogukban áll nyomozati cselekményeket folytatni. Vagy joguk nincs, de nyugodtan csinálhatják. Egy ilyen pártban jobban félnek az emberek. Amikor egy politikus szivárogtat, azt mindig saját érdekei szerint teszi. A szocialisták pedig talán belátják, hogy ezzel maguk alatt is vágják a fát, pártjuk politikai sikereit veszélyeztetik.
– Eddig nem látták be.
– Én azt szeretném, hogy ezek a politikusok harapjanak és győzni akarjanak.
– Miért, talán nem akarnak?
– Még nem ismerem őket. De abban biztos vagyok, hogy a helyzet javulni fog, a kampány közeledtével pedig egyre jobban összezárnak.
Fotó: Kovalovszky Dániel
Kerényi György
az Amaro Drom roma lap főszerkesztője, 1991-ben a Tilos Rádió, később a Roma Sajtóközpont alapítója. A kilencvenes években a Magyar Narancs újságírója. 2000-ben a Rádió C, Magyarország első cigány rádiójának alapítója és négy évig vezetője. 2006 és 2010 között – Such György elnöksége idején – a Kossuth rádió főszerkesztője.Az elmúlt három évben önkéntesként segítette a fogvatartottak által működtetett börtönrádió elindítását. 2013-ban a Vs.hu portál alapító főszerkesztője, onnan rövid időn belül politikai okok miatt távozik. Tíz évig tanított az ELTE Művészetelméleti és Médiakutatási Intézetében. Az utóbbi két évben a szlovákiai közszolgálati média magyar adójának, a Pátria Rádiónak tanácsadója és műsorkészítője volt.
– Úgy hallani, ahogy a kampány előre halad, a Fidesz lecsendesíti a civilekkel vagy a CEU-val kapcsolatos problémás ügyeket, és jönnek a lejáratások vagy a korrupciós ügyek, ahogy 2014-ben Simon Gábor külföldön eltitkolt vagyonának története. Mivel készül erre a helyzetre?
– Le kell választani a Rolex óra típusú kamuügyeket, amelyek esetében Botka László sorra nyeri a pereket. Csak ilyenekkel találkozunk. De ha a pártról kiderülne egy, a 2014-eshez hasonló ügy, az tényleg nehéz helyzetet idézne elő. A kríziskommunikáció alapszabálya a gyors és nyílt megszólalás.
– A lejáratások egyre erőteljesebbek, akár a magánéletet, családot is érinthetik.
– Erre valóban fel kell készülni, de mindig egy-egy konkrét sztori hívja majd elő a reakciót.
– Az milyen reakciót hív elő, hogy Gajdics Ottó, a Magyar Idők főszerkesztője a minap egy televíziós vitaműsorban büdös banyának nevezte Bangóné Borbély Ildikó MSZP-s képviselőt? Erre Szanyi Tibor válaszul azt írta ki a Facebook-oldalára: „Az Orbán Viktor által kifejlesztett nőmodell a lófejű kurva.”
– A közösségi médiában nehéz bárkit is korlátozni. De úgy érzem, képes leszek együttműködésre bírni a kommunikáció tartalmát illetően az EP-képviselőket is.
– De szépen mondta. Miközben itt egy durva beszólásra durva válasz következett.
– Igyekszem kezelni a helyzetet.
– Hogyan kezeli a Gyurcsány–Botka-párharcot, az együttműködünk-nem működünk együtt dilemmát?
– Biztos abban, hogy Gyurcsány Ferenc kommunikációs kezelését a nyilvánossággal kell megbeszélnem? Áruljam el, hogy milyen ördögien ravasz tervet eszeltünk ki a probléma megoldására? Bár Gyurcsány azt szeretné, hogy ugyanott tartsunk, ahol 2014-ben az elbukott összefogással, de ma már nem ez az ügy percepciója. Nekünk más kommunikációs céljaink vannak.
– Gyurcsányt akkor eltartják maguktól? Minapi levelére már nem is Botka, hanem csak Harangozó Tamás reagált.
– Az a célunk, hogy minél több választóhoz eljussunk, és nem az, hogy Gyurcsány Ferenccel kommunikáljunk.
– Ő viszont így tematizálhatja a közbeszédet, és Botka szava is halkabb lesz.
– Ez az újságírókon is múlik, hogy a Gyurcsány-féle trolloknak, hekkereknek meddig adnak médiafelületet. Volt már olyan politikai szereplő, akit egy idő után egyszerűen bojkottált a média. Most az a cél, hogy a baloldali szavazók tábora tovább erősödjön. Hisz jelenleg összesen nincs annyi választó a demokratikus oldalon, ahány le tudja váltani Orbánt. Mi lenne, ha most mindenki inkább combosodna egy kicsi? Gyurcsány a mai napig a legelutasítottabb politikus a palettán, senki nem akar közösködni vagy egy listán szerepelni vele. Ő pedig képes meghekkelni a médiát. Ahogy Torgyán doktor, isten nyugosztalja, sem volt kispályás abban, hogyan tolja be az üzeneteit a sajtóba. A média ezt egy ideig elviseli, aztán a helyén kezeli majd.
– A Fidesz erős bázisát jelentik a kistelepüléseken élő vidéki szavazók. Őket hogyan lehet elérni és meggyőzni, főleg ha csak a kormányközeli helyi sajtót és a közmédiát fogyasztják?
– Ez nem egészen így van. A vidéki néni már nem a gumival ráerősített laposelemes Sokol rádiót hallgatja. Sok csatorna bejön neki, igaz, azok jórészt kormánypártiak. De ha csak rinyálunk, Orbánék életünk végégig a nyakunkon maradnak. Ebben a médiarendszerben kell megpróbálni eljuttatni az üzeneteket a választókhoz. Egy idő után úgyis elegük lesz az embereknek a migránsozásból. Nem ez volt a szocializmusban is? Állandóan nyomták a kamuszöveget, miközben szinte mindenki tudta, hogy nem igaz az egész. Abban bízom, hogy sok olyan ember lesz, aki most azt mondja: ezek ugyanúgy hazudnak, mint akkor. A propaganda befogadásához ugyanis azonosulni kell a párttal. Aki bizonytalan vagy nem Fidesz-függő, az nem hiszi el a szlogeneket és a közmédia észak-koreai sikertörténeteit. Az emberek tényleg nem hülyék, megcsömörlenek ettől. És onnantól kezdve kontraproduktív az egész kommunikáció.
– Ez az állapot eljön egyszer?
– Nem tudom, nincs-e már itt.
– A hatalmas passzív tömeget mivel lehet kimozdítani és meggyőzni, hogy az ellenzékre szavazzon?
– Ez valóban nagy kihívás. A húsz évnél fiatalabb lányok például soha nem kattintanak politikai tartalmakra, abszolút nem érdekli őket.
– Egyesek szerint a bulvár a megoldás, arra odafigyelnek.
– Minden vezető politikusnak kell egy személyes történet. Nagy kérdés, a bulvár lehet-e a jó terep ennek bemutatására, hisz az ország majdani vezetőjének imázsában kockázatos lehet celebhősökkel szerepelni. Persze időnként belefér, és a jövőben még ez is megtörténhet.