Naná, hogy a 72 milliárdos üzletből nem maradhat ki Orbán apja sem, ha már bányája van

2017. november 29., 07:05

Szerző:

Az ország egyik legnagyobb jelenlegi építkezésében, a dél-balatoni vasútfelújítási projektben is megjelenik beszállítóként Orbán Viktor apjának bányászati cége – írja a Direkt36 tényfeltáró központ. A több mint 72 milliárd forintba kerülő dél-balatoni vasútfelújítás helyszínén több dolgozó is közölte, hogy a projekthez felhasznált építőanyagok egy részét az Orbán Viktor apjának többségi tulajdonában álló gánti bányacégtől szállítják. A Direkt36 az információk birtokában tájékoztatást kért a beruházást vezető cégtől építőanyagok eredetéről. Egészen addig nem is volt probléma, amíg az Orbán családhoz kötődő építőanyagokról nem tettek fel kérdést. Akkor hirtelen megváltozott a cég hozzáállása: üzleti titokra hivatkozva mégis megtagadták a válaszadást, és nem is reagáltak semmilyen további kérdésre.

A vasútfelújítást végző konzorcium vezetője, a Swietelsky Vasúttechnika Kft. osztrák tulajdonú cég, de a projektben részt vesz az R-Kord Kft. is, amely Mészáros Lőrinc érdekeltsége.

Fotó: MTI/Varga György

A gánti bányacég és az Orbán család egyéb vállalkozásai látványosan növekedtek az elmúlt években. A társaságok kiemelkedő teljesítményéhez számos állami, főként európai uniós finanszírozású munka járult hozzá: az elmúlt években csatornázási projektekhez, vasút- és autóút-felújításokhoz és egy állami erőmű beruházásához is szállítottak építőanyagokat. 

Orbán Viktor az első miniszterelnöki ciklusa idején még kifejezetten kérte az édesapját, hogy ne vegyen részt állami beruházásban. A Direkt36 idén júniusban szembesítette Orbánt a mostani helyzettel, mire ő ellentmondásos választ adott. Egyrészt közölte, hogy továbbra is fontosnak tartja, hogy családjának cégei ne vegyenek részt állami munkákban. De aztán utalt arra is, hogy azt nem érzi problémának, ha beszállítóként jelennek meg állami projektekben. 

A beszállító cégek ugyanúgy közpénzből részesülnek, mint a beruházások magasabb szintű résztvevői, viszont a tevékenységük rejtve marad a nyilvánosság elől. A közzétett dokumentumokban ugyanis nem szerepel, hogy ki és mennyi pénzért szállít építőanyagokat az egyes állami beruházásokhoz.