Milliárdok egy százalékokból
Tavaly mintegy nyolcmilliárd forint adományt kaptak civil szervezetek, alapítványok az egyszázalékos felajánlásokon keresztül. Az egyházaknak és a kiemelt állami programokra szánt egy százalékokkal együtt az adományok meghaladták a 14 milliárd forintot. Az adófizetők mintegy fele viszont nem rendelkezett adója egy százalékáról, így az a pénz az államkasszáé. Idén még több maradhat a közösben, ugyanis változtak az adóbevallás szabályai. Az egyéni vállalkozókon, a mezőgazdasági őstermelőkön és az áfafizetésre kötelezetteken kívül mindenkinek a Nemzeti Adó- és Vámhivatal vagy a munkaadója készíti el a 2016-os évre vonatkozó személyijövedelemadó- (szja-)bevallását, vagyis elvben négymillió embernek nincs dolga vele. Sokan gondolhatják, hogy az egy plusz egy százalékkal sincs.
Pedig nem így van, s nem árt tudni, kire milyen szabály vonatkozik. Azoknak, akiknek a NAV készíti majd az szja-bevallásukat, a korábbi évekhez hasonlóan idén is lehetőségük van rendelkezni. Az adóhivatal már kiküldte azokat a leveleket, amelyekben az adózók megtalálják az úgynevezett egysza-rendelkező nyilatkozatot. Ezen felajánlhatják adójuk egy százalékát valamely civil szervezetnek, egy másik százalékát pedig valamely regisztrált egyháznak. A papírt kitöltve, postai úton visszaküldve május 22-ig van lehetőség jelezni, kinek szánja az adózó a befizetése egy százalékát. Munkáltatói adóbevallás esetén május 10-ig lezárt borítékban kell leadni a munkaadónak a rendelkezést, illetve elektronikusan és a 16SZJA-bevallással együtt is be lehet nyújtani a nyilatkozatot.
A civil szervezeteket és alapítványokat érintő – kétmilliónál is több – egyszázalékos rendelkező nyilatkozatból tavaly több mint százezer volt érvénytelen, többségük azért, mert időn túl adták fel az adózók, illetve az adomány címzettjeként jogosulatlan szervezetet neveztek meg. Emiatt több száz millió forint a központi költségvetésnél maradt, egy-egy adózó ugyanis átlagosan nagyjából 4000 forintról döntött. A NAV honlapján már fent vannak a támogatható szervezetek, így érdemes megnézni a listát, mielőtt bárki feladja a nyilatkozatát.
Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy elsősorban azok rendelkeztek az egy százalékokról, akik maguk készítették a bevallásukat. A Human Dialog és az Emocionális Marketing cégek e témában készített kutatása szerint leginkább a személyes érintettség vagy a lojalitás motiválja az embereket az egy százalék felajánlásakor, s 63 százalékuk évről évre ugyanannak a civil szervezetnek adja a pénzt. Az is kiderült, hogy az adófizetők mintegy 20 százaléka jó eséllyel befolyásolható a civil reklámok által. Leginkább a 25 és 35 év közötti városi nők fogékonyak a nonprofitok üzeneteire, ettől függetlenül a válaszadóknak csaknem fele fel tudott idézni civilekről szóló egyszázalékos reklámot.