Metrópótló MÁV?
A vasutat is bevonná a 3-as metró pótlásába Szaniszló Sándor, az MSZP fővárosi képviselője. Naponta félmillió utas közlekedését kell valahogy megoldani a metró felújítása alatt.
A jelenlegi elképzelések szerint buszokkal helyettesítenék a 3-as metrót a felújítás alatt. Ebben a kérdésben jelenleg is folyik a küzdelem a kormány és a főváros között. A vita lényege, hogy
honnan szerezzék be a pótláshoz szükséges buszokat. Csakhogy a metró hatalmas kapacitását – naponta félmillió ember használja – a felszínen nem lehet pótolni. Mégsem foglalkozik szinte senki az egyéb kiegészítő lehetőségekkel – mondja Szaniszló Sándor, az MSZP fővárosi képviselője. Számításai szerint a tervezett buszszám az utasok alig 60 százalékának utaztatására elegendő. Az ülőhelyek összehasonlításakor még rosszabb az arányszám, hiszen az csupán 40 százaléka a metróénak, ez utóbbi adat leginkább az időseknek, kisgyermekkel utazóknak és a kismamáknak rossz hír.Arról a cirkuszról ne is beszéljünk – mondja a képviselő –, ami a buszok beszerzése körül történik. Jelenleg ugyanis csak száztíz busz vásárlásával számol a fővárosi vezetés, pedig a szakemberek számításai szerint legalább százötven járműre lenne szükség. A különbség oka, hogy a kormány saját elképzelésének irányába tereli a döntést, az elfogadhatatlan és költséges kiszervezés felé.
Szaniszló a vasút bevonásáról nyújt be előterjesztést a szerdán összeülő közgyűlésnek. A vasúti kapacitás összemérhető a buszéval, tehát ez esetben az utasok felét vasúton, a másik felét buszokon, aránylag komfortosan lehetne úti céljukhoz eljuttatni, anélkül hogy gigantikus dugók alakulnának ki. Észak- és Délpestről – Ferihegy megállóból, Kőbánya-Kispest megállóból, illetve Pestszentimréről – személyvonattal lehet bejutni a Nyugati pályaudvarra. Az összevont városi bérletek érvényesek is a vonatokra a városhatáron belül, kivéve gyorsvonatra és az IC-re, mert azokra jegyet, sőt pótjegyet kell váltania a BKV-bérlet-tulajdonosnak is. Erről kellene Tarlós Istvánnak megegyeznie a MÁV-val.
Ahhoz, hogy ez kiteljesedhessen, a XVIII. kerületben és Rákospalotán P+R parkolót kell kialakítani. A XVIII. kerületben ilyen parkolóhely egyáltalán nincs, potenciálisan szóba jöhető terület azonban van. Az egyik a Ferihegy I. terminál, ami egy óriási parkoló és amit nem használ senki. Ez esetben a kerület vezetőjének, de főleg Tarlós főpolgármesternek meg kell egyeznie a repülőtér üzemeltetőjével, hogy ingyen vagy bérleti díj fejében átmeneti időre biztosítsa az átszálló utazóközönség számára autóik biztonságos tárolását.
A dél-pestihez hasonlóan kellene tenni a Vác irányából érkező szerelvények esetében is.
A Metróért egyesület javaslata értelmében még azt is elbírná a menetrend, ha óránként egy plusz vonatpárt is beállítanának erre a szakaszra, így 12 percesre változna a szerelvények követési ideje, nagyban besegítve a metrószerelvények pótlásába.
Update: A közgyűlés elfogadta a javaslatot
A közgyűlésszerdai ülésén elfogadt a szocialist képviselő javaslatát és felkérte Tarlós Istvánt, hogy kezdje meg a tárgyalásokat a MÁV-val.