Mégsem fejezik be az M0-s körgyűrűt, a Fidesz megfúrta a terveket

2018. december 10., 13:56

Szerző:

A kormány faliújságjának számító Magyar Idők idén szeptemberben még lelkendezve számolt be arról, hogy 2020-ban kezdődhet meg a Budapestet körbeölelő M0-s autósztráda hiányzó, nyugati szakaszának építése – miután az állami beruházó kiválasztotta az előkészítő tervezőt – úgy tűnik, hamvába holt a remény. Az mfor.hu vette észre azt az összegző módosító javaslatot, amelyet az Országgyűlés kormánypárti többségű Törvényalkotási Bizottsága terjesztett a parlament elé.

Ez törli a Budaörs-Budakeszi-Nagykovácsi-Budapest (II. kerület) közötti új szakaszt az Országos Szerkezeti Tervből, amely a távlati célként megvalósítandó gyorsforgalmi utakról rendelkezik.

A döntés furcsasága, hogy arra hivatkozva törölnék a nyomvonalat, hogy „nem történt meg ennek a szakasznak a részletes szakági tervezése", holott éppen arról számolt be a kormánylap szeptemberben, hogy megkezdődhet az M0-ás befejezésének tervezése. A győztes konzorcium 396 millió forintért vállalta az új szakasz megvalósíthatósági tanulmányának elkészítését.

Az 1990 óta szakaszosan épülő M0-ás körgyűrű befejezését – amely jelentősen csökkentené Budapest forgalmi terhelését – valószínűleg a várható hatalmas költségek miatt jegelhette az Orbán-kormány. Az eredeti tervek szerint az M0-s nyugati szakaszában egy 20 kilométer hosszú, kétszer két sávos, beton pályaszerkezetű autóút épülne, amely a Győr felé vezető M1-es autópályát kötné össze a pilisi települések felé vezető 10-es úttal. Emiatt azonban a budai hegyek között számos helyen alagútba kell futtatni az utat, illetve viaduktok építésére is szükség van.

Tovább csökkenti az építkezés megindulásának esélyét, hogy bár még csak vázlatosan terveken létezik, az illetékes bíróság már kimondta: kártalanítási pereket indíthatnak az ingatlantulajdonosok, akiket érinthet az építkezés. Ez alsó hangon több százmilliós, ha nem milliárdos kiadást jelentene az államnak.

Április 30-án az MBH Bank szerződést írt alá a Magyar Fejlesztési Bankkal, melyben megállapodnak arról, hogy a 2021–2027-es uniós fejlesztési ciklus lakossági hitelprogramjait elérhetővé teszik az MFB Pont Plusz lakossági hálózatukon keresztül. A hitelintézet a közvetítői feladatok ellátásának jogát konzorciumban nyerte el, nyílt közbeszerzés keretében, így az EU-s forrásokból a vállalkozásoknak szánt, már korábban bejelentett KKV Technológia Plusz Hitelprogram nulla százalékos kölcsönei április 30-tól, míg az otthonfelújítási program terméke várhatóan nyár elejétől lesz igényelhető a MBH Bank által üzemeltetett, 154 bankfiókban elérhető lakossági és vállalkozói MFB Pont Plusz pontokon.