Megnézte már valaki, mivel riogat az Orbán-kormány? Újabb hazugság az „ENSZ migránscsomagja" duma
Egyre ritkábban olvasunk kormánypropagandát, ám mikor a Magyar Idők szakértőinek szánt elemzéssel állt elő arról, hogy „előzetes várakozásoknak megfelelően erősen migránspárti lett az ENSZ egyezménytervezete", felkeltette a figyelmünket az a tömör összefoglaló, miszerint a nyilvánosságra hozott dokumentum kiszélesítené a migránsok jogait és lehetőségeit, miközben kivenné a határvédelmet az egyes államok kezéből, és felértékelné a nem kormányzati szervezetek, például a Soros-hálózat által támogatott emberi jogi fundamentalista csoportok szerepét.
Megkerestük tehát a február 5-én valóban közzétett dokumentumot, amelyet egy ENSZ-tőtitkári nyilatkozat alapján már az Egyesült Nemzetek Szervezetének „migránscsomagjának" nevezett a kabinet az elmúlt hetekben, sőt, egyenesen hadjáratot indított ellene a a tények totális elferdítésével. A hisztéria odáig ment, hogy Orbán Viktor maga riogatott azzal, hogy a „Soros-tervet” követő ENSZ a keresztül-kasul ide-oda való áramlást szervezi. A kormányfő múlt pénteken már arról beszélt, hogy az ENSZ dokumentumában olyan elveket fogalmaznak meg, amelyek „kilátásba helyezik például az illegális határátlépést sújtó büntetések enyhítését, továbbá egyszerűsítenék, gyorsítanák az adminisztratív eljárásokat, vagyis javasolnák, hogy az országok gyakoroljanak kevesebb ellenőrzést a belépni akaró idegenekkel kapcsolatban." Orbán azt is állította: felvetette az ENSZ azt is, hogy a nem kormányzati szervezetek, az NGO-k vegyenek részt a migráció lebonyolításában – tette hozzá a miniszterelnök, úgy fogalmazva, hogy „attól mentse meg Magyarországot a Jóisten".
Orbán ráadásul úgy talált fogalmazni: a migrációs ENSZ-tervezet eddig megismert része szellemiségét tekintve is pontosan olyan, mintha kimásolták volna a „Soros-tervből".
A kormányfő egyszerűen szólva hazudott, ahogyan arról már korábban is beszámoltunk, sőt elsőként épp a 168 Órának tűnt fel, hogy „az ENSZ migránscsomagjaként" emlegetett dokumentum még nem létezik, a vita róla el sem kezdődött, de ami még súlyosabb: ha 2018 végére megállapodás is születik az ENSZ-en belül, akkor sem nemzetközi egyezmény, hanem csupán tagállamok közötti nyilatkozat lesz, azaz semmiféle joghatállyal nem bír majd Magyarország számára.
Ennek ellenére csak nem három hét telt el úgy, hogy egy – magyarul is megjelent – ENSZ-főtitkári publicisztikába kapaszkodva, azt hazug módon félremagyarázva, egy tagállamok számára kötelezettséget sem jelentő nyilatkozattól „óvta" Magyarországot a Fidesz. Már csak azért is, mert maga az ENSZ-főtitkár sem írt mást, mint hogy február 5-én első ízben tárgyalnak a kormányok az Egyesült Nemzetek Szervezetében egy migrációról szóló átfogó nemzetközi megállapodásról. Az egyezmény formailag nem szerződés lesz, és nem jelent kötelezettségeket az államok számára." António Guterres azt is írta, azért szeretnének összefogni az ENSZ-ben, hogy megakadályozzuk az emberek tömeges, szabályozatlan mozgását.
Ennek ellenére Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter már az ENSZ-tárgyalások felmondásával fenyegetőzött, a kormánymédia pedig azóta is teljes erőbedobással vádolja Soros-barátsággal az ENSZ különböző tisztségviselőit, valamint minősítette életveszélyesnek az akkor még rendelkezésre sem álló nyilatkozattervezetet. Amelynek tehát most, mint ahogy a dokumentumon világosan szerepel, ez az első vázlat-verziója, s ehhez bármely ENSZ-tagállam, bárminemű kommentárt fűzhet a tárgyalások során, hiszen legelőbb 2018. december 10-11-én egyezhetnek meg róla, ráadásul nem akárkik: az országok vezetői.
Ráadásul valójában az angol nyelvű dokumentum már a preambulumában egyértelműsíti, nem egy nemzetközi egyezményről van szó, amelyet a tagországoknak a jogrendjükbe kellene ültetni, sőt a negyedik pont kifejezetten úgy szól:
„A globális megállapodás jogilag nem kötelező érvényű együttműködési keret, amely a tagállamok által egyeztetett és elfogadott, a menekültek és migránsok kezelésmódjáról szóló New York-i deklaráció kötelezettségvállalásaira épít. Ez kimondja, hogy meg- és tiszteletben tartva az államok szuverenitását cél a nemzetközi együttműködés előmozdítása ezért, hogy a migrációban érintett összes szereplő elismerje, hogy nincs állam egyedül a migrációval."
Ez ugye nem igazán egyezik meg a megállapítással, miszerint a „dokumentum kiszélesítené a migránsok jogait és lehetőségeit, miközben kivenné a határvédelmet az egyes államok kezéből, és felértékelné a nem kormányzati szervezetek, például a Soros-hálózat által támogatott emberi jogi fundamentalista csoportok szerepét."
A dokumentum megalkotóinak célja valójában éppen a menekültügy és a migráció negatív megítélésének javítása, valamint a menekültek és bevándorlók körülményeinek jobbítása, emberi jogaik tiszteletben tartása és védelme. A dokumentum alapvetése szerint ugyanis a migrációt teljesen elutasító, annak negatív megítélését erősítő tagállamok nemcsak megsértik a segítségre és védelemre szorulók emberi jogait, hanem éppen hogy fokozzák a veszélyeket és bajokat. Ezek a kormányzati, főként politikai indíttatású – nem pedig a migrációból fakadók hasznokat és lehetőségeket vizsgáló – reakciók azok, amelyek miatt éppen hogy fokozódik az illegális, sokszor határsértő, ráadásul a menekülők számára is életveszélyes migrációs formák igénybe vétele – állítják.
A dokumentum azért akar legális és rendezett jogi-, fizikai feltételek mentén zajló migrációt, hogy éppen csökkentse az ellenőrizetlen, s ellenőrizhetetlen bevándorlást, azaz a határsértéseket. Tény viszont – noha nehezen megkérdőjelezhető elvárás –, hogy a nyilatkozat aláírói vállalnák – de legalábbis deklarálnák –, hogy azokat a menekülteket és bevándorlókat, akik képesek legális formában „megérkezni", személyi azonosságukat igazolni, azokat olyan jogi segítséggel, valamint a menekülőknek szükséges szolgáltatásokhoz való hozzáféréssel segítik, amelyek nyomán képesek a jobb életre.
A dokumentum a „biztonságos, rendezett és szabályos migráció" kezelésében való összefogásról és együttműködésről szól, tehát nem illegális bevándorlók szabályozatlan, tömeges betelepítéséről vagy a határvédelem megszüntetéséről, amivel a kormánypropaganda riogat.
A legálisan érkező, a menekültügyi rendszerben vagy más, nem bűnügyi eljárások keretében a tagországokban tartózkodó embereknek azonban határozottan biztosítanák az emberi jogait. Nehezen érthető, hogy mindez miért zavarja ennyire az Orbán-kabinetet, hiszen az emberi jogok tiszteletben tartása nem egyenlő többletjogok biztosításával, ahogyan az sem egy irreális alapelv, amelyet a javaslatcsomag szorgalmaz, hogy fogalmazódjon meg célként: nem csak a tagállamok határait, de életeket is menthetnek azzal, ha közösen, nagy összefogásban lépnek fel és adnak nemzetközi választ az embercsempészet ellen.
Továbbá „integrált, biztonságos és összehangolt módon végzett határvédelmet” szorgalmaznak, ami ugye nem jelenti, hogy az országok ne hozhatnának döntést a határokon, vagy hogy sérüle a szuverenitásuk, hasonlóképp a dokumentum nem fogalmazza meg a célok között a menekültstátusz megszerzésének egyszerűsítését, vagy épp a bűncselekményt elkövető migránsok büntethetetlenségét sem, amit a kormánymédia állított. Sőt, a javaslat éppen arra ösztönzi a tagállamokat, hogy erősítsék meg eljárásaikat, amelyek a menekültstátusz, illetve más jogi besorolások meghatározására vonatkoznak. Igaz, az valóban cél, hogy a tagállamok „a migrációs fogva tartást csak a legvégső esetben alkalmazzák, és törekedjenek alternatívák kialakítására”.
Azok számára pedig, akik legális hatósági eljárásban igazolják személyi azonosságuk, így megkezdődhet a menekültügyi eljárásuk, a dokumentum „fokozott konzuli védelmet, segítséget és együttműködést" javasol, továbbá hozzáférést az alapvető szociális szolgáltatásokhoz, végezetül – és nyilván ezzel van a legtöbb baja a magyar kormánynak – arra kéri a tagállamokat, hogy törekedjenek a menekültek és legális bevándorlók teljes befogadását érintő felfogás normaként való elültetésére, valamint a társadalmi kohézióra.
A dokumentum tehát jogilag kötelező erővel nem bír, inkább csak a menekültügyet és a bevándorlást érintő emberi jogi eszméket és nemzetközi célokat fogalmaz meg. Ennek ellenére a kormánypropaganda nem változott, egészen szerdáig legalábis, amikor is a külgazdasági és külügyminiszter váratlanul „komoly, tartalmas dokumentumnak” nevezte a javaslatot. Szijjártó Péter több lap beszámolója szerint az Aurelia Frick lichtensteini külügyminiszterrel tartott sajtótájékoztatón Soros György nevét ki sem ejtette, újságírói kérdésre pedig azt válaszolta: „Érdemes ezt a dolgot komolyan venni. Van egy komoly, hosszú és tartalmas dokumentum. Ha az elemzése befejeződik, akkor minden egyes, a dokumentumra vonatkozó kérdésre választ tudunk adni. Az első olvasat után, első látásra azt tudom mondani, hogy azok a panaszok, melyek az ENSZ-főtitkár előreszaladó, migrációpárti megnyilatkozásait követték, mintha részben meghallgatásra találtak volna."
Szijjártó ugyanakkor állította, hogy van olyan pontja az ENSZ-tervezetnek, ami elfogadhatatlan, de nem mondta meg melyik, csak türelmet kért a dokumentum feldolgozásához, a napokban pedig javaslatot tesz majd a kormánynak, hogy benne maradjon-e az ENSZ tárgyalási folyamatában, vagy kilépjünk. A kérdésben a kormány a jövő héten dönt – mondta.
Kérdés persze, a választási kampányban éppen mi a cél.