Másfélmilliárd megy autópályakertészkedésre
Csaknem másfélmilliárd forintba kerül a hazai autópályákat övező növényzet karbantartása – tudta meg a 168ora.hu. A legolcsóbb a vegyszeres gyomirtás, a legdrágább tétel pedig a kaszálás.
Közel másfélmilliárdot költöttünk 2008-ban a hazai autópályák menti növényzet gondozására – tudtuk meg az Állami Autópályakezelő Zrt.-től (ÁAK Zrt.). Míg a vegyszeres rovarirtás csupán pár százezres, a vegyszeres gyomirtás, a fakivágás, a sövénynyírás és a növényzetgondozás már több tízmilliós tétel volt. Ami még mindig semminek tűnhet a kaszálás tavalyi, 1,3 milliárdos költségéhez képest. Az utak melletti területeket évente négyszer, az egyéb helyeket az elmúlt években kétszer, idén költségvetési forrás hiányában csupán egyszer kaszálják.
A „pályakertészkedéssel” járó feladatok döntő részét alvállalkozók látják el. Az új autópálya-szakaszok tervezésekor úgynevezett növénytelepítési terv is készül, a kivitelező ennek alapján ültet a pálya környezetében. Az átadástól számított három évig ő gondozza (vagy pótolja) a növényzetet, az ÁAK Zrt. csak ezután veszi át ezt a feladatot.
Az M6-os mentén mindenesetre bőséggel adódik dolga a vállalkozónak. A pályán suhanva is feltűnik, hogy az amúgy igencsak vízigényes, frissen telepített buxusok és egyéb facsoportok közel fele elszáradt.
Ám az autópályakezelő – a miénknél vélhetően nagyobb tapasztalata alapján – azt tudatta: a telepített növények 95 százaléka megmarad. Amikor mégis pótolni kell azokat, akkor a növénytelepítési terv az irányadó. Kivéve az autópályák elválasztó sávjában kipusztuló cserjéket. Ezeket nem ültetik vissza, hanem fénytörő hálóval helyettesítik. Hiszen ennek karbantartása kevésbé idő- és költségigényes, mint a cserjék gondozása, s adott szakasz forgalmát is kevesebbszer kell korlátozni.
2008-as költségek