Magyar állam, a fekvőrendőr

A korábbi rendszer miatt lejáratódott a terv fogalma Magyarországon, de az ország nem működhet megfelelően hosszú távú stratégia nélkül - mondta el a Pulay Gyula az ÁSZKUT főigazgatója. A "Közpolitikai kihívások az új évtizedben" című konferencián résztvevők egyetértettek abban, hogy össze kell hangolni az uniós pénzek elosztását, az állami stratégiai programokkal és a területi tervekkel. Nyugaton ez már megy, de nálunk csak programok születnek, amelyekből vagy lesz valami, vagy nem.

2010. május 23., 10:45

Jelenleg az állam "fekvőrendőr szerepet tölt be", vagyis szétterül, irányítás helyett fékez, és megkerülhető - mondta Pulay Gyula, az Állami Számvevőszék Kutató Intézetének főigazgatója.

Hangsúlyozta, hogy lehetetlen helyzet az, hogy Magyarországnak van stratégiai terve az uniós pénzek elköltésére, a hazai nemzetgazdasággal kapcsolatban viszont nincs. Szerinte a tervezést törvényi szinten kellene szabályozni, ennek végrehajtására pedig ki kellene jelölni, esetleg külön létrehozni egy intézményt. Ez akár már néhány éven belül létre is jöhetne - tette hozzá.

A tervek megvalósításával kapcsolatban elmondta, hogy a jelenlegi szétaprózódott önkormányzati rendszer nem alkalmas arra, hogy a gyakorlatban is megjelenjenek a programok. Kiemelte azonban, hogy szerintük nem az önkormányzatok jogainak csorbítására van szükség, csak a stratégiák összehangolására. Fontos, hogy az önkormányzatok előre lássák, milyen forrásokkal, térbeli és időbeli lehetőségekkel rendelkeznek majd - fogalmazott hozzátéve, hogy az olyan hosszú távú tervezés, ami figyelembe veszi a helyi és központi érdekeket is, felülírhatja a kizárólag politikai meggyőződésből eredő döntéseket. Szerinte a "csúcsminisztériumok" rendszere akár alkalmas is lehetne az összetett gondolkodású tervezésre.

Átfogó nemzetgazdasági terv létrehozásához mindenképpen kistérségeket kell kijelölni, ezek viszont lehetnek akár régiók, akár megyék is - mondta. A régiós szint viszont elkerülhetetlen az eu-s pénzek elosztása miatt - tette hozzá. Ha van megyei szint, akkor viszont ott kell a döntéseket meghozni - utalt a főigazgató a megyejogú városokra, amelyek teljes önállóságot élveznek, így a megye a legerősebb településeket "veszíti el".

Pulay Gyula az elmúlt 20 évet úgy jellemezte, hogy Magyarország integrálódott ugyan az európai-, és a világgazdaságba, de nem zárkózott fel oda. A kormányzati szektort pedig nagynak, de nem hatékonynak nevezte.

A főigazgató elmondta, hogy még soha nem tekintették át a kormányok, hogy milyen erőforrások állnak Magyarország rendelkezésére, és ehhez milyen jövőkép társulhatna. A rengeteg stratégia - Konvergencia Program, Új Magyarország Fejlesztési Terv, Roma Integrációs Évtized stb. - nem logikai sorrendben jöttek létre, hanem az uniós követelések alapján.

Pulay Gyula rámutatott arra is, hogy ellentétben Nyugat Európával Magyarországon a korábbiak miatt teljesen lejáratódott a tervezés fogalma. Az emberek úgy tekintenek erre, mint egy minden körülmények között végrehajtandó, kőbe vésett szentírásra - fogalmazott a főigazgató hozzátéve, hogy mást kell látni a tervezés folyamatában. Nyugaton a terv része a stratégiai gondolkodásmódnak.

Pulay Gyula hangsúlyozta, hogy olyan rendszert kell kialakítani, ami ötvözi az alulról felfelé való építkezést a felülről lefelé való döntéshozatallal. Az önkormányzatok és az állam közös gondolkodás a cél - tette hozzá.

Az ÁSZKUT-nak a konferencián bemutatott tanulmánya három irányú cselekvés-sorozatot vázol fel. Eszerint először az állam szerepének megújítását szolgáló jogalkotási programot kell elkészíteni, második lépés az intézményi rendszer és a tervező apparátus létrehozása - ez utóbbiak minden minisztériumban helyet kapnának, végül pedig létre kell hozni a tervezést segítő információs rendszert.