Lázadnak a volánosok: leállhatnak a buszok
Kritikus a létszámhiány a Volán-társaságoknál, csaknem ötszáz sofőr hiányzik a szakmából, ezért elképzelhető, hogy az utolsó negyedévre veszélybe kerülhet a szolgáltatás ellátása – hívja fel a figyelmet a helyzet súlyosságára az ágazatban működő Közúti Közlekedési Szakszervezet.
A KKSZ nyomatékosan jelzi: ez a helyzet nemcsak a buszok leállásához vezethet, de balesetveszélyes is. A szakszervezet felgyorsított utánpótlásképzésben és látványos béremelésben látja a megoldást. A volánosok országos figyelemfelkeltő akciósorozatot fontolgatnak – olvasható a közleményükben.
Végtelenül kockázatos és felelőtlenség is túlterhelt, idegileg kimerült, fáradt és az alacsony bérek miatt elkeseredett buszvezetőkkel szállíttatni az utasokat. Márpedig az állami tulajdonú Volán-társaságoknál (Közlekedési Központoknál) jó ideje ez a helyzet – szögezi le közleményében a KKSZ.
A szakszervezet attól tart, hogy a tulajdonos, az MNV Zrt. és a kormány egészen addig nem veszi komolyan az egyre sűrűbben küldött vészjeleket, amíg valahol valami tragédia nem történik – mondta Baranyai Zoltán elnök.
A már a közlekedési központok által is többször elismert kritikus létszámhiány miatt helyenként csak a törvényes foglalkoztatás határát súrolva tudják a társaságoknál biztosítani az ellátást. A törvénysértést felvállalni nagy felelőtlenség lenne, ezért ha nem történik változás, hamarosan járatkimaradások és leállások lesznek.
Az 50 év feletti buszvezetők túlterheltsége miatt még ennél is nagyobb baj lehet, ám az illetékesek mintha meg sem hallanák a vészharangot – véli az elnök. Baranyai hozzáteszi, az ágazatban már általánossá vált a sofőrök elkeseredettsége, ezért egyre többen keresik és meg is találják máshol a boldogulást. A szakmában működő szakszervezet – más közlekedési érdekvédőkhöz hasonlóan – újabb levélben hívja fel a kormány figyelmét a kockázatos helyzetre.
A KKSZ napokban tartott kongresszusán felmerült: amennyiben a kormány nem talál új ösztönző megoldást a járművezetők képzésére, s megfelelő bérekkel továbbra sem teszi versenyképessé a volános munkát, a szakszervezetek különféle országos figyelemfelkeltő akciósorozatot indítanak, vagy csatlakoznak a MÁV és a városi közlekedésiek által tervezett megmozdulásokhoz. Az alapprobléma ugyanis közös: a döntéshozók nem veszik komolyan a szakszervezetek jelzéseit, pedig ezekben súlyos, adott esetben az utasok és a közúti közlekedés biztonságát veszélyeztető problémákra hívják fel a figyelmet.
A 2014 óta húzódó jármű-rekonstrukcióról Baranyai elmondta, hogy eddig ugyan nem lett belőle semmi, de az elkezdődött beszerzések miatt van pozitív elmozdulás, a piacnyitás körüli bizonytalan időszak után megjelent hírek – egy időre – megnyugtatóak lehetnek a munkavállalóknak. A buszvezetők pótlásáról azonban ettől függetlenül is mielőbb gondoskodni kell – szögezi le az elnök.