Példátlan módon nyúl hozzá a kormány a lakásbiztosításokhoz
A Nemzetgazdasági Minisztérium által meghirdetett program lehetőséget biztosít az ügyfeleknek, hogy soron kívül felmondják a lakásbiztosítási szerződéseiket és egy kedvezőbb konstrukció után nézzenek.
A magyar háztartások háromnegyedének van lakásbiztosítása, ezzel jól állunk Európában. Annál több a probléma maguknak a biztosításoknak a tartalmával: sokszor elavultak, az ingatlanok alulbiztosítottak, a befizetett díjak harmadából lesz csak kárkifizetés, és túl magas a biztosítók piaci koncentrációja. Ezen akar változtatni a Nemzetgazdasági Minisztérium az idén először meghirdetett márciusi egyhónapos felmondási lehetőséggel, néhány hét múlva tehát biztosítók és közvetítők egész sora fog ráállni kifejezetten a lakásbiztosítási ügyfelek átcsábítására vagy megtartási céllal a biztosításuk átdolgozására – erről számol be a Portfolio..
Tavaly mintegy 190 milliárd forintot költött a magyar lakosság lakásbiztosításra, az első három negyedév adatai 14,7%-os éves növekedést mutattak a befizetett díjakban, ami a nagyjából stagnáló szerződésszám mellett azt mutatja, hogy a biztosítók lényegében utánkövették az előző évi inflációt az évfordulós indexálások során.
Hiába a lakásbiztosítás, csak a befizetett díjak egyharmadát fizették ki a kárt elszenvedett ügyfeleknek
Azt még nem tudjuk, hogy ehhez képest mekkora kárösszeg után álltak helyt a biztosítók, de a korábbi években a befizetett díjaknak mintegy egyharmadát fizették csak ki az adott évben kárt elszenvedő ügyfeleknek. 100 forintnyi befizetett díjból 14-24 forintot rögtön elvont az állam biztosítói különadóként (sávos biztosítási + extraprofitadó), 20-25 forint közvetítői jutalék lett a szerződések jelentős része esetében, és nagy átlatban csak 33 forint került vissza az ügyfelekhez. A 2010 óta nem látott viharkárok miatt talán valamivel magasabb, 40% körüli lehetett tavaly ez az arány.
Extra felmondási időt vezetett be a kormány
Ha valakinek nem tetszik a meglévő szerződése vagy biztosítója, évente egyszer, az éves évforduló előtt legalább 30, legfeljebb 60 nappal felmondhatja. Az a több mint 50 ezer ügyfél, aki az MNB által minősített fogyasztóbarát otthonbiztosítással (MFO) rendelkezik, negyedévente teheti ezt meg. Az eddigi felmondási lehetőségek megmaradnak, de egy új felmondási lehetőséget is bevezetett a tavaly február 1-jei rendelet:
2024-től minden év március 1-je és 31-e között extra felmondási lehetőséget kapnak a lakásbiztosítással rendelkezők, mégpedig költségmentesen.
Újrakötési kötelezettséggel ez nem jár, de természetesen erősen ajánlott nem biztosítás nélkül hagyni a lakást. Összesen mintegy 3,3 millió szerződő lesz jogosult a lakásbiztosítása lecserélésére.
A kormány a fentieken túl további változásokról is döntött tavaly:
- jelzáloghitel felvételénél általában kötelező a lakásbiztosítás kötése a bank mint kedvezményezett megjelölésével, ilyenkor az MNB Minősített Fogyasztóbarát Otthonbiztosítás (MFO) kalkulátora alapján kell bemutatni a hitelfelvevőnek, hogy milyen lakásbiztosítások közül válogathat,
- a THM-plafon (aminek amúgy nem a lakáshitelek, hanem a fogyasztási hitelek esetében van effektív jelentősége) meghatározása során a jelzáloghitel fedezetéül szolgáló ingatlan vagyonbiztosításának a díját is bele kell számítani a THM-be,
- a lakóingatlanra határozatlan időre kötött lakásbiztosításokra legfeljebb 20%-os biztosításközvetítői javadalmazást fizethetnek a biztosítók (úgy tudjuk, korábban évi 23-24% környékén lehetett az átlag),
- a biztosítási évforduló mellett minden év márciusában, egy teljes hónapig lehetőséget kapnak arra az ügyfelek, hogy költségmentesen felmondják a lakásbiztosításukat az ügyfelek a rendes felmondás szabályai alapján, és e lehetőségről február 15-éig értesíteni kell minden ügyfelet.
A meglévő lakásbiztosítási állományuk alapján a dobogón a 2022-es adatok szerint az Alfa, a Generali és a Groupama állnak, nem sokkal mögöttük ott az Allianz is, e biztosítóknak lehet a legnagyobb vesztenivalójuk. A lakásbiztosítási szerződések több mint 80%-a ezé a négy szereplőé.
A kampány élénkítheti a biztosítók és közvetítők közötti versenyt, és csökkentheti az alulbiztosítottságot azoknál, akik tudatosan váltanak, ez a díj aktualizálásával (adott esetben akár csökkentésével) együtt növelheti az ügyfélértéket.
Mintegy mellékhatása, de fontos mellékhatása lehet a kampánynak a piaci koncentráció csökkenése, ami az MNB adatai szerint a fontosabb vagyon- és felelősségbiztosítási szegmensek közül éppen a lakásbiztosítások esetében a legmagasabb. Ugyanakkor magában hordozza a lakásbiztosítási kampány annak a kockázatát is, hogy a kötelező biztosítási kampányok 2000-es évekbeli gyakorlatához hasonlóan akár most, akár a következő években túlzott árversenybe kényszeríti a szereplőket.
Bár az alacsonyabb díj elsőre jól hangzik az ügyfeleknek, elfedheti annak hátulütőit: például a lakásbiztosítási fedezetek irracionális szűkülését és akár az alulbiztosítottság mint negatív jelenség erősödését is maga után vonhatja.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: Pixabay)