Vitézy Dávid: Hét-tíz év múlva lehet majd utazni az 5-ös metróval

2020. január 22., 16:41

Szerző:

A következő hét év legfontosabb közlekedési beruházása az 5-ös metró, ami egy metrószerű vasút lesz. Vitézy Dávid, a most létrehozott Budapest Fejlesztési Központ frissen kinevezett vezetője azt nyilatkozta az Indexnek, hogy 7–10 év múlva lehet az átadás.

A BFK Vitézy Dávid elmondása szerint egy 100 százalékban állami tulajdonú társaság, ami Fürjes Balázs államtitkár irányítása alatt fog működni.

– Az állam a városegyesítés óta eltelt majdnem 150 évben mindig aktívan részt vett Budapest fejlesztésében. A hidak, metróvonalak, mindig részben vagy egészben állami közreműködéssel valósultak meg. Az, hogy a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa egy éve létrejött, új folyamatokat indított el az állam és a főváros együttműködésében. Számos olyan nagyberuházás körvonalazódik, amikben az államnak és a fővárosnak együtt kell működnie. A BFK ennek ad egy új szervezeti keretet

– magyarázta. Hozzátette, hogy az eddigi, az államon belül budapesti fejlesztésekkel foglalkozó szervezeteket, szereplőket egyesíti.

Megfogalmazása szerint egy Budapesttel foglalkozó műhelyt szeretnének létrehozni, ahol olyan munkákat el lehet végezni, aminek eddig állami oldalon nem volt gazdája. Akár a közlekedésfejlesztés, a regionális MÁV-Volán-BKK együttműködés, a zöldfelületek, vagy a lakhatás terén.

Vitézy Dávid arról is beszélt, hogy a tömegközlekedés piaci részesedése Budapesten elég jó, míg az agglomerációban nagyon rossz. A városhatárt átlépő ingázók kétharmada autózik, Budapesten belül az arány lényegesen jobb. A budapesti autósok egyre többet, immár évi 162 órát töltenek dugóban, ami egy teljes havi munkaidőt jelent, és ez több mint 300 milliárd forint gazdasági kár évente.

– Budapest közlekedési gondjainak jelentős része, minden három autóból egy az agglomerációból származik és a probléma nő. Csak tavaly 5 százalékkal lett több autó Budapest és Pest megye útjain, egy évtized alatt 200 ezerrel

– állapította meg.

Úgy véli, a BFK nem lát el párhuzamosan feladatokat a fővárossal. Hangsúlyozta, hogy a budapesti közlekedésben egyformán jelen van az állam és a főváros, és számos infrastruktúrát az állam tart fenn. Hangsúlyozta, hogy a HÉV-vonalak fejlesztése a legfontosabb közlekedési beruházás.

– És ebben szerintem a Fővárossal is egyetértünk. A korábban 5-ös metró néven futó terv szerint a több mint százezer embert elérő csepeli-ráckevei HÉV-vonalcsaládot be kell húznunk a belvárosba a Kálvin térig, és szépen, lépésenként össze kell kötnünk a Szentendrei HÉV-vel, valamint le kell cserélnünk az 50 éves szerelvényeit. Budapesten ez ma a legnagyobb közlekedési adósság, itt járnak a legöregebb járművek, és ezek a déli hév-vonalak nem érik el a metróhálózatot egyedüliként

– mondta.

Elmondása szerint az a cél, hogy akár tízezerszámra kevesebb autó jöjjön be a fővárosba. A beruházást a BFK készíti elő, az első száz nap végéig a tervezési tender ki lesz írva, és a dél felől a Kálvin térig tartó földalatti hév-hosszabbítás tervezése elindul.

– Budapesten, ahogy Európában szinte mindenütt, ma egy közlekedésfejlesztés onnantól kezdve, hogy a kiviteli, részletes tervezés elindul, odáig, hogy megtartják az átadó ünnepséget,  hét-tíz év telik el. Ha nincs közte leállás. Sok projekt tapasztalata ez. Körülbelül ennyi idő múlva adhatja át az új földalatti vonalat a MÁV-HÉV, de ennél pontosabbat ma teljesen felelőtlen lenne mondani

– felelte arra a kérdésre, hogy mikor lehet majd utazni az 5-ös metróval.