Kovács Gábor: A NER filmtámogatási rendszere negligálja a tehetséges embereket

A producer Kálomista Gáborról, Andy Vajnáról, a kormányváltás szükségességéről, a magyar emberek filmnézési szokásairól, a kormány jelenlegi kultúrpolitikájáról és a politikai filmekről adott interjút a 168 Órában.

2022. január 28., 14:39

Szerző:

Kovács Gábor filmproducer nevét nemrég a Kálomista Gáborral való összetűzése miatt kapta fel újra a sajtó, amely első sorban az Elkxrtuk című filmmel összefüggésben alakult ki. A producer azonban hosszú pályafutása alatt többször is kivívta magának a figyelmet az olyan sikeres és kultikus produkciókkal, mint a ma már popkulturális szimbólumnak számító Üvegtigris, a Fehér Tenyér, a különleges hangulatú Bibliotheque Pascal, vagy a Cannes-ban díjat nyert Fehér Isten. Kálomista Gábor után most őt is megszólaltattuk az ominózus konfliktusról, de beszélt arról is, milyen problémákat észlel a jelenlegi filmtámogatási rendszerben, illetve mi romlott el Andy Vajna, a korábbi filmügyi kormánybiztos halála után a magyar filmszakmában. Ezen kívül azt fejtegettük, miért nem néznek a magyarok magyar filmet, mit vár a kormányváltástól, milyen keretek között tartja elfogadhatónak egy politikai film elkészítését és mit gondol a mindenhová begyűrűző kultúrharcról. A teljes interjú a 168 Óra január 27-én megjelent számában olvasható.

A producer elsőként Kálomista Gábor kijelentéseire reagált, aki állítása szerint elindította ellene a büntetőfeljelentést amiatt, hogy korábban egy posztjában az Elkxrtuk vetítésére való jegyfoglalásra biztatta követőit. Mint mondta, ő semmit nem tud arról, hogy folyamatban lenne ilyen eljárás, szerinte ez ismét Kálomista Gábor fenyegetőzése. Leszögezte, a posztjai a közösségi médiában mindig szarkasztikusak, és nem gondolja, hogy bárki komolyan vette az élcelődését, majd ironizálva megjegyezte:

„Én maximum azért jelenteném fel őt, mert rászabadította a magyar filmszakmára az első politikai megrendelésre készülő propaganda- és kampányfilmet, és ez egy nagyon csúnya dolog. Nyilván nem tehetem, de megérdemelné.”

Kovács Gábor arról is beszélt, mennyire tartja károsnak a mindenhova begyűrűző kultúrharcot, amelytől a Kálomista Gáborral való összetűzései nyomán ő sem mentes. Kijelentette, szomorúnak tartja ezt a jelenséget, ahogy a Nemzeti Filmintézet működését, a közbeszédet és a kulturális közéletet is, de nem gondolja, hogy csöndben tudna maradni, amikor Magyarországon egy teljesen torz rendszer alakult ki a filmtámogatások tekintetében. Ezzel kapcsolatban kifejtette, hogy bár politikailag Andy Vajna korábbi filmügyi kormánybiztos is ennek a rendszernek a részeként dolgozott, mégis úgy látja, az ő ideje alatt valóban az érték- és teljesítményalapú támogatási elvek érvényesültek, és Vajna egy működőképes, politikamentes struktúrát épített fel. Azt sem tagadta, hogy a filmtámogatások 2010 előtt sem működtek teljesen korrekten, de mint mondta: „2010 után Andy Vajna tette rendbe az akkori uram-bátyám rendszert”.

A kormány jelenlegi kultúrpolitikájáról azonban lesújtó véleménye van. A forgalmazási problémák és az amerikai filmekkel folytatott keserves küzdelem mellett szerinte az is nehezíti a helyzetet, hogy a jelenlegi filmügyi kormánybiztos, Káel Csaba és holdudvara a támogatások 90 százalékát politikai alapon osztja szét. Szerinte ma Magyarországon csak a kormányközeli alkotók kerülhetnek komoly költségvetésű filmek közelébe, és a rendszer így teljesen figyelmen kívül hagyja az olyan rendezőket, mint Pálfi György, Török Ferenc, Gigor Attila, Flieghauf Bence, vagy Enyedi Ildikó és Hajdu Szabolcs.

„A NER negligálja a tehetséges embereket”

– jelentette ki.Hozzátette, csak remélni tudja, hogy a kormányváltással megoldódna ez a helyzet, mert tarthatatlannak érzi a jelenlegi állapotot. Arra is kitért, hogy a nehézségeket nemcsak ez okozza, hanem az a jelenség is, hogy a magyar emberek ritkán néznek magyar filmet. A beszélgetésben ennek lehetséges okairól is szó esett, illetve azt is elárulta a 168 Órának, milyen keretek között tartja elfogadhatónak egy politikai film készítését, valamint mely általa gyártott filmekre a legbüszkébb. A 168 Óra január 27-i számát megtalálja az újságárusoknál.

(Kiemelt kép: Kovács Gábor producer. Fotó: Karancsi Rudolf / 168.hu)