Kinek jó, ha több az autó?

Már megint egyre kevesebb autó fogyott, ami elvileg rossz hír - leginkább a kereskedőknek. Mert az utakon van elég autó.

2008. augusztus 23., 16:35

Nagyon tetszik nekem a kiigazítás szó – bár lehet, hogy mindössze rosszul ismerem a jelentését. Mindenesetre amióta a kormány kiigazított egy kis pénzt a magyar állampolgárok büdzséjéből, azóta folyamatos esésben vannak az újautó-eladások itthon. Legalábbis papíron. Mert ugye a szlovák, német és más külföldi rendszámmal szaladgáló kocsik máshol javítják a statisztikát. De ez most nem fontos.

Mindössze az a kérdés, hogy nekünk valóban növekvő autópiacra van szükségünk? Vajon miért kell minden évben többet eladni? Ez a dilemma persze nem csak a magyar valóságra vonatkozhat, hanem Európára, sőt az egész Föld bolygóra is.

Ha megnézzük, óriási a nyomás az eladókon. Az autóipar gyártókapacitását globálisan maximum 75 százalékig használják ki, tehát minden egyes fél százalék fontos lehet. És fontos a magyar piacon eladott – vagy nem eladott – ötezer autó is. Persze, ha a hazai gyártást nézzük, egyértelműen nekik drukkolok, szó se róla, de nem járhat mindenki Suzukival.

Mégis, 2007-ben már hárommillió személygépkocsi volt Magyarországon, ami nem kevés. De úgy még beszédesebbek a számok, ha azt mondom: hat év alatt félmillióval lett több autó, ma már szinte minden háztartásban akad egy kocsi. Persze ez azt jelenti, hogy van, ahol kettő is van, máshol meg egy sem.

A statisztika szerint az autók átlagéletkora is előnyére változott időközben, hiszen 12-ről 10,5 évre csökkent. Mint minden statisztika, ez sem mutat meg mindent, hiszen a valóban közlekedő kocsik valószínűleg fiatalabbak, rengeteg csotrogány már csak a táblázatokban létezik, mert ott az nem alapfeltétel, hogy be is induljon. Ezeken kívül sok-sok használt autó ácsorog a kereskedésekben is, alapvetően ezek sem járnak az utakon.

Azt hiszem, az évi 170 ezer új autóval nem kellene elégedetlennek lennünk. A 2002-2006 között évente forgalomba helyezett 200-270 ezer új személygépkocsi sajnos nem tükrözte a gazdasági realitásokat, amit a rengeteg, finanszírozásból visszavett autó is igazolt. Persze, ez lehet, hogy fáj a gyártóknak, az importőröknek és az újautó-kereskedőknek, de szerintem erre a mennyiségre kellene berendezkedniük. A magyar úthálózat egyelőre úgy sem bír el lényegesen többet.

Az igazi baj inkább az, hogy az új kocsik egyre kisebbek és olcsóbbak, ami azt jelzi, hogy a kereskedők egyre rosszabb helyzetbe kerülnek: kisebbek az árrések, nagyobbak az akciók, miközben a csőd felé száguldanak a cégek – egyre több, óriási kereskedés dől be és fog bedőlni a közeljövőben.

A javulást ezért is a minőség terén kellene erőltetnünk, tehát hogy picivel tágasabb, biztonságosabb és modernebb járművek fogyjanak, ne a tegnapelőtti típusok utánnyomásai. Azonban az autózást sújtó terhek pont nem ebbe az irányba viszik a fejlődést – de a statisztikákban ez sem látszik. Darab – darab, gondoljuk, de ez közel sem így van.

„Cruiser”

Miközben Brüsszelben egymás után dőlnek el a következő évek stratégiai irányai, Orbán Viktor szerint a legnagyobb veszély most nem a migráció vagy a gazdaság, hanem Ukrajna EU-csatlakozása. A miniszterelnök szerint a belépés nem szolidaritás, hanem önsorsrontás lenne, és ebben most már kétmillió magyar szavazó is megerősítette.