Kétes dicsőség: magyar lesz a világ legdrágább vasútja

Annyiból újítanák fel a Szajol és Püspökladány közti szakaszt, amennyiből más országban szuperexpresszt építenek a lakatlan pusztába – írja a Blikk.

2011. augusztus 2., 11:40

A lap szerint a nem egész 67 kilométer hosszú vasúti pálya felújítására 161 milliárd forint elköltését tervezi a kabinet, vagyis kilométerenként 2,4 milliárd forintot. Összehasonlításképp: a híres francia szupergyorsvonat, a TGV pályája kilométerenként 2,7 milliárd forintból készült. A jakabandor.blog.hu információi szerint az Európai Bizottságnál kiverte a biztosítékot a magyar terv. A

Blikkúgy tudja, Brüsszelben addig nem adnak pénzt vasúti fejlesztésre, amíg Magyarország le nem tesz az asztalukra egy nemzetközi ár-összehasonlítást. Egy neve elhallgatását kérő szakember a lapnak arra hívta fel a figyelmet, hogy Szajoltól Békéscsaba felé harmadáron készült el egy hasonló felújítás. Nincsenek összehangolva a különféle munkafolyamatok, így több munkát kétszer is elvégeznek. Az önkormányzatok pedig fejőstehénnek nézik a fejlesztőket, és a hozzájárulások, engedélyek kiadásával zsarolják őket – sorolta az informátor a drágaság okait.

A Kormányzati Kommunikációért Felelős Államtitkárság válaszlevélben magyarázta a borsos számlát: komplex beruházásról van szó, amely során a pálya fel- és alépítményét egyaránt kijavítják. Kicserélik a felsővezetékeket, a 160 kilométeres sebesség miatt pedig kereszteződéseket építenek, gyalogos és közúti alul- és felüljárókkal. Az állomások felújítása akadálymentesítést, liftek felszerelését, utastájékoztatás fejlesztését tartalmazza. Modern biztosítóberendezés irányítja a jelzőfényeket és a sorompókat – méltatták a terveket.