Kampányt indítanak a némettanulásért a német ajkú országok

2018. február 15., 21:20

Szerző:

Személyes sikerre, jó karrier-lehetőségekre törekszik? Tanuljon meg németül – javasolják most indult kampányukban a németajkú országok nagykövetségei, az érdekelt oktatási, gazdasági vállalkozások. 

Az ötlet sajátos, de mindenképpen megfontolandó. A szervezők érvei: a világ hét országában vagy százmillió embernek német az anyanyelve, és 289 millió ember tanul németül, köztük százezrek Magyarországon. Az angol persze megkerülhetetlen világnyelv, de a szakértők szerint könnyebb német tudással angolul tanulni, mint fordítva. Arról nem is beszélve, hogy Németországban van a világ második legnagyobb oktatási piaca és az angol után a német a tudomány legtöbbet használt nyelve, amely gazdag kultúrába nyit ablakot, a technikától a filozófiáig – ezt már Volkmar Wenzel német nagykövettől hallottuk. Míg Wenzel a német nyújtotta globális lehetőségekről beszélt, Elisabeth Ellison-Kramer osztrák nagykövet is hangsúlyozta, hogy ez a nyelv az össz-európai együttműködésnek is fontos eszköze. Svájc képviselője az alpesi országba nyitott utat, emlékeztetve, hogy az egyébként többnyelvű svájciak 63 százalékának is német az anyanyelve.

A kampánnyal a magyar kormány is mélyen egyetért. Mint Maruzsa Zoltán helyettes oktatási államtitkártól megtudtuk, a kormány „soha nem tett lépéseket az angol nyelv terjedésének erősítésére”, a kezdeményezést a német esetében pártolja. Nagyon nehéz a dolog nem lehet, hiszen ma 310 ezren tanulják a németet, közülük 220 ezren első idegen nyelvként, kilenc felsőoktatási intézményben pedig 150-200 tanárjelöltet képeznek, hogy a hétezer némettanárnak legyen utánpótlása. Egyébként sokkal több német diák tanul Magyarországon (3280), mint magyar a német egyetemeken (2100).

A kampány internetes portálján és Facebook-oldalán egyebek mellett ösztöndíj- és gyakornoki lehetőségekkel, konkrét állásajánlatokkal várják a németül jól beszélő munkeresőket. El lehet most például helyezkedni könyvelőként a budapesti Német Iskolában, könyvtárosként a Goethe Intézetben, munkatársként az Andrássy Egyetemen, marketingesként a Lidlnél és IT-munkatársként vagy biotechnikusként hazai amerikai cégeknél. És lehet majd a portálokon sikertörténeteket olvasni azokról, akiket a bizony kemény munkával megszerzett német nyelvtudás vitt sikerre.

A kezdeményezés bizonyára segít növelni a német iránti érdeklődést, nemkülönben új munkaerőt toborozni a német nyelvű országok magyarországi vállalataiba, intézményeibe. A németet szívósan magolók közül azonban nem kevesen feltehetően arra készülnek, hogy a nyelvvel Hegyeshalomtól nyugatra helyezkedjenek el, a hazai jövedelem többszöröséért. A három kiemelkedő jóléti társadalom, a német, az osztrák és a svájci légkörét nem is említve, amely oly megnyugtatóan különbözik az itthon megszokottól vagy eltűrttől.