Jön a Nemzeti Keringési Program, Magyarország ugyanis élen jár az amputációk számában Európában

2019. március 22., 17:54

Szerző:

Részletes javaslatot készített az Emberi Erőforrások Miniszté­riuma az érintett szakmákkal közösen az alsó végtagi amputációk számának csökkentésére — tudta meg a Magyar Nemzet. A javuló tendencia ellenére ugyanis Magyarországon évente még mindig öt-hatezer emberen végeznek amputációt, hazánkban a legtöbbet Európa-szerte.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legújabb adatai alapján a magyarok mintegy harmada szív- és érrendszeri megbetegedésekben hal meg. A diabétesz mellett döntően az érszűkület az, amely miatt ma a legtöbb alsó végtagi amputá­ciót végzik. Bár összességében egyre kevesebb az ilyen beavatkozás – a combcsont magasságában végzett operá­ciók száma a 2013-as 3366-ról 2018-ra 2925-re csökkent -, de az amputációk száma még mindig magas.

Fotó: Heim Pál Gyermekkórház Facebook-oldala

Az Emberi Erőforrások Miniszté­riuma 2030-ra a felére csökkentené ezt a számot. Ehhez már elindítják a Nemzeti keringési programot és a Nemzeti keringési szakpolitikai program 2019–2022 néven futó programot is, amelynek részeként részletes javaslatokat dolgoztak ki az érintett orvosok – köztük kardiológusok, érsebészek, interven­ciós radio­lógusok – bevonásával. Ez többek között arról szól, hogy az érszűkület megelőzése érdekében harminc százalékkal kell csökkenteni a dohányzók arányát és a keringési betegségek okozta korai halálozást, tíz százalékkal pedig azok számát, akik semmilyen fizikai aktivitást nem végeznek.

Egy hirtelen kialakuló érelzáródásnál alapvető, hogy az érintett időben az érsebészeti ügyeletre kerüljön, hogy helyreállítsák a vérkeringést. Az egyik cél, hogy az országban nyolc-tíz olyan ércentrum jöjjön létre, ahol mind a három érbetegeket ellátó szakma – tehát az angiológia, az érsebészet és intervenciós radiológia, akik a katéteres tágításokat végzik - írja a lap.

 

Megtörni látszik a kutasok ellenállása? Hétfő kora délutáni hatállyal a Mol az összes töltőállomásán 10 forinttal csökkentette az üzemanyagok árát, vagyis – nagykereskedelmi árváltozás híján – az árrését. 

A Szabad Európa kiperelte az autópálya-koncessziós szerződés mellékleteit, és kiderült, hogy 15-17 ezer milliárd forintba kerülhet az adófizetőknek az, hogy a kormány kiszervezte a hazai gyorsforgalmiút-hálózat nagy részét. Az üzletet elnyerő hét magántőkealapról kiderült, hogy négy Szíjj László, három pedig Mészáros Lőrinc kormányközeli üzletember százszázalékos tulajdonában van – írja a lap.