Így tapos Zrínyi zubbonyán a festékes pofájú vadkan
Vasárnapi mintavételünk alapján ki merjük mondani, hogy a fenéket voltak három nap alatt 650 ezren a jobb sorsra érdemes vadászati világkiállításon, amely néhol hasznos és érdekes, néhol meg nevetséges, de mindenképpen túlárazott.
Benyomások alapján egy átlagos FeHoVa több embert vonz a Hungexpo területére, mint a nagyszabású, 77 milliárd összköltségű (igaz, a hivatalos kommunikáció szerint ennek mintegy négyötödét a Hungexpo fejlesztése tette ki) „Egy a Természettel Vadászati és Természeti Világkiállítás”. Az első – és egyből hétvégi – napon forrásaink szerint mindössze 1400-1500 vendég tette tiszteletét a kőbányai vásárvárosban. Viszonyításképpen: a Hungexpo korábbi közleményei szerint egyébként az évi rendes FeHoVa kiállítások 50-60 ezres látogatottságot szoktak hozni 10 nap alatt. Igaz, látogatásunk óta Bors Richárd, a rendezvény szakmai igazgatója hatalmas sikerről számolt be, egész konkrétan azt nyilatkozta a közrádiónak, hogy három nap alatt, a vidéki eseményekkel együtt 650 ezer látogatója volt a rendezvénynek. Hozzátette: a nyitó hétvégére több mint 30 ezren váltottak jegyet a Hungexpóra. Az esemény hivatalos Facebook-oldala eközben arról számol be, hogy keddig összesen 38 ezer iskolás jelentkezett a kiállítás meglátogatására, melyből hétfőn háromezer diák látogatott el tanulmányi kirándulás formájában a világkiállítás budapesti helyszínére.
Hogy a három vidéki helyszínre – melyek a hatvani Grassalkovich-kastélyban működő Széchenyi Zsigmond Vadászati Múzeum aktualizált kiállítása, a keszthelyi Festetics-kastélyban található Helikon Kastélymúzeum kötelékében működő tárlat és a vásárosnaményi Hunor Hotelben található vadászati kiállítás – hogyan voltak eszerint több, mint hússzor annyian kíváncsiak, mint a központi rendezvényre, az legalább akkora kérdés, mint az, hogy hol volt az a legalább 15 ezer ember vasárnap, mert mindebből semmit nem lehetett észrevenni. Természetesen nem feltételezzük, hogy a szakmai igazgató lódítana, így a vásárosnaményi Hunor Hotel felé számoljanak a kecskeméti repülőnaphoz hasonló tömegjelenetekkel és káosszal. Biztos, ami biztos.
A kiállítás második napján, egy napsütéses vasárnapi reggel egy határozottan újautó-illatot árasztó és szokatlanul tiszta elektromos busszal közelítettük meg a helyszínt. Ezekkel ingyenesen lehet utazni, a város több pontjáról indulnak, a legsűrűbb – 7-10 percenként – a Stadionoktól induló körjárat. Az újságírók a tájékoztató szerint a B-kapunál léphettek be a kiállítás területére, amivel az az egyetlen gond, hogy a Hungexpón az épületeket jelölik betűvel, a kapukat viszont római számmal. B-kapu egyszerűen nem létezik. Éppen ezért az elsőnél szálltunk le kollégámmal és naná, hogy az onnan legtávolabbi kapu volt a nyerő. Igaz, ezt még véletlenül sem a sajtóinformáció feliratú pultnál tudtuk meg, mert ott csak olyan szemmel néztek ránk, melyre egy kitömött őzsuta (Capreolus capreolus) is büszke lenne.
A bejutás nehézségei után már késésben voltunk a kapunyitással egy időben kezdődő magyar kutyafajták bemutatójáról – ha már megígértük a gyereknek – és a pontos helyszín megtalálását is nehezítette, hogy a program mindössze annyit árult el róla, hogy: „Hungexpo”. Igaz, hiába is kerestük volna, mert a bemutató elmaradt. Egész pontosan a MEOESz egy-egy tenyésztője, fejenként egy-két kutyával nyilatkozott egyet valamelyik tévécsatornának, majd egy darabig téblábolt a közelben, hogy az összesen két-három érdeklődő család kisebb tagjai azért legalább megsimogathassák a kutyákat (Canis familiaris).
És itt álljunk megy egy pillanatra. 1971-ben nem csak vadászati világkiállítást rendeztek hazánkban, de azzal összefüggésben és egy időben az első kutya-világkiállítást is. Ahogy az egész grandiózus rendezvény a konszolidálódó Kádár-rendszer kirakata volt, úgy az azt megelőző években az addig úri, polgári hobbinak tartott kutyatenyésztés is szabad utat, mi több, támogatást kapott. Jó példa erre, hogy a magyar agár és az erdélyi kopó megmentése, újratenyésztése az 1960-as években állami támogatással kezdődött. Ennek a folyamatnak volt része a Kutya folyóirat újbóli kiadása és a vadászati világkiállítással egy időben tartott nemzetközi kutyakiállítás is. Ehhez képest idén az amúgy tömegeket vonzó kutyás, vadászkutyás programok még úgy is szegényesek, ha hozzácsapjuk, hogy a látogatók megtekinthetik Kovács Zoltán államtitkárt drótszőrű magyar vizslája társaságában. Magyarország egyébként ez évben Európa kutyakiállítást is rendez. Decemberben.
Forrásaink szerint kimondottan látványos és érdekes volt a lovas- és lovasagarász bemutató a szomszédos Kincsem park területén, ahová nem éppen méltó módon, egy, a porba lefektetett műanyag lapokból álló, kerítéssel elválasztott folyosón lehetett eljutni. Igaz, hiába. Hiszen a meghirdetett időponthoz képest fél-egy órával korábbra tették, így mindenki lekéste a lovakat (Equus caballus). Mi is. Az ezután kezdődő 15-20 perces agarász bemutató viszont egészen pontosan abból állt, hogy az Országos Agarász Egylet 4-5 indiszponált agara nem kergette a műnyulat. A felemásra sikerült fellépést végül a lovas agarászatot bemutató hölgy mentette meg, aki nem tagja az egyesületnek. Az ő magyar agarai adtak ízelítőt az agarak futásából, egészen addig, amíg egy éppen nem indított agár be nem futott a pályára, de nem ám a műnyúlért, hanem hogy a bemutatót széttrollkodja az egyik versenyző eb futtában történő elkaszálásával. Az ilyen baleset nem csak autóversenyen nem vicces.
A kiállítás egyik érdekes része a hagyományos vadászati módokat – egyben a vadászat történetét is – bemutató, kvázi történeti kiállítás, ahol megismerkedhetünk a solymászat, az agarászat, a vadászíjászat, sőt, az elöltöltős fegyverekkel űzött vadászat rejtelmeivel is. A bejáratnál egy életnagyságú, ámde mozdulatlan honfoglaló vitéz fogad bennünket, de szerencsére ez még nem a taxidermia-kiállítás része. Innen kanyaroghatunk tovább a történeti korokra osztott és egy-egy hagyományos vadászati módot bemutató kiállításon egészen a terem végében álló barokk papundeklikastélyig, ahol végre régi fegyvereket is láthatunk a vitrinekben. E téren sajnos elég gyenge a felhozatal, jóval több míves, régi vadászfegyverre számítana az ember ennyi pénzből.
Hasonló, iskoláscsoportokra célzott, ismeretterjesztő része a vadászati kiállításnak a magyarországi vizes élőhelyeket bemutató pavilon. Ez egyben az egyetlen olyan része a rendezvénynek, ahol nem merül fel a kínzó kérdés az emberben, hogy „mi került ezen a fotelon hétezer-kétszáz forintba?” Az óriási akváriumokban hatalmas és lenyűgöző vizák (Huso huso) úszkálnak – melyeket épp a kiállításhoz kötődően telepítenek vissza a Dunába. – Apa nézd! Cápa (Selachimorfa sp.)! – kiállt fel az egyik kisgyerek a halak láttára, mi pedig inkább nem mondjuk meg neki, hogy valójában kifejlett kaviárt lát. A makettek, diorámák, kifüggesztetett ismeretterjesztő anyagok a Természettudományi Múzeumot idézik. Valójában ott is lenne a helyük.
Az élő állatok után ideje áttérni a holtakra is. A trófeakiállítás – legyünk őszinték – unalmas. Ha egy gímtrófeát láttál, láttad az összeset. Legfeljebb a deformálódott agancsú őztrófeák csempésznek néha izgalmat a terembe, de értelmetlennek azért így sem neveznénk ezt a részt. Erre akkor jön rá az ember, amikor egyszer csak megjelenik egy ember bajor stílusú vadászzakóban és kísérőjéhez fordulva így szól: „Megmutatom a bakomat!” Ez a rész tehát a dicsekvésről szól. Biztos remek képeket lehet készíteni arról, hogy valaki megáll a sok-sok folyóméternyi, több sorba rendezett trófea előtt és rámutat a felülről harmadik kiállítási tárgyra – amelyet fél óra alatt talált meg elsőre –, amely ugyan pont olyan, mint a mellette lévő, de az övé.
Megütközést leginkább a taxidermia kiállítás kelthet. Sajnos a preparátorversenyt nem úgy kell elképzelni, hogy időre kell csíkos bűzösborzot (Mephitis mephitis) nyúzni, kizárólag a már elkészült és díjazott műveket állítják ki. Bár a felsorakoztatott művek többsége semennyire nem rí ki egy szokványos természettudományi kiállításból, némely alkotás azonban arról tanúskodik, hogy a preparátornak is van ám művészi vénája. Az életképek – mint a kukaborogatás közben megörökített fekete medve (Ursus americanus) – néhol morbidnak tűnnek, de a kitömött jegesmedvekölyök (Ursus maritimus) sem látszik a legszerencsésebb választásnak egy vadászatot népszerűsíteni hivatott kiállításon. Meglepő és semennyire sem mulatságos a kitömött panda (Ailuropoda melanoleuca), amelyet alighanem utólag láttak el egy A4-es papírlapra nyomtatott disclaimerrel attól tartva, hogy hozzáláncolják magukat a WWF aktivistái. Ennek tanúsága szerint ez a panda ugyanis hamisítvány. Két fekete medve adta a bőrét ahhoz, hogy a megosztó mű megszülethessen. Pislogásra késztető alkotás még így is akad. Az élet körforgását jelképező, a jin-jang szimbólumot ábrázoló talapzatra álmodott, két – középen elfűrészelt – őzbakból összeállított Ianus-őz egyik fele téli, másik nyári bundában látható. Kimérát szerencsére senki nem preparált oroszlánból (Panthera leo), kecskéből (Capra aegagrus hircus) és kígyóból (Serpentes sp.).
Még Kádár János és Leonyid Brezsnyev is ki van függesztve a falra. Igaz, nem trófea, hanem egy óriási fénykép formájában, méghozzá a Központi Magyar Kiállítás pavilonjában. Az elsőre kicsit meghökkentő képre az ad magyarázatot, hogy a már említett 1971-es vadászati világkiállítás megnyitóján készült. A teremben az újkori magyar vadászat történetét ismerhetjük meg. A mérföldköveket egy-egy híres magyar vadász, vadászíró szobra jeleníti meg, hogy végül megérkezzünk Kádár alá, aki ugyanúgy nem kapott szobrot, mint korunk jeles, vadászatot kedvelő államférfiúi. Szerencsére. Zrínyi Miklós szellemét a Jan Thomas festményéről ismert piros zubbonya is megidézi, mivel az kiterítve fekszik a terem padlóján, miközben egy fahulladékból összecsavarozott vadkanszobor (Sus scrofa) tipor rajta vérpirosra mázolt agyarakkal és pofával. A költő-hadvezér halálát kissé gyermeteg módon ábrázoló és nem kevésbé morbid installáció az egyike a kiállítás területén szétszórt műalkotásoknak, amelyeket hol fából, hol hullajtott agancsból fogott össze a képzelet és a hatlapfejű csavar. Mindenképp javukra írandó, hogy legalább nem köztéren állnak.
Kimondottan kedves és hasznos része a vadászati világkiállításnak – alighanem ezért dugták el jól – az Erdővarázs névre keresztelt gyerekfoglalkoztató, ahol az erdészetek fából és más természetes anyagokból készült játékokkal ismertetik meg az erdőket és az erdőgazdálkodást a derékig érő látogatókkal, miközben a szüleik elheveredhetnek a napvitorlával árnyékolt, babzsákokkal beszórt központi emelvényen. Megtudhatjuk például, hogy ehető a húsos som (Cornus mas), az egybibés galagonya (Crataegus monogyna) és a vadrózsa (Rosa canina) termése, azaz a csipkebogyó is, de a kecskerágó (Euonymus europaeus) termésétől – nevével ellentétben – még a kecskék is felfordulnak.
Egy nem kicsit túlárazott, erdei-mezei ismeretterjesztő kiállítást sikerült összehoznia a szervezőknek (Homo cf. sapiens), ahol a gagyi megoldásoktól az értékesebb részekig megtalálható minden. Már, ha elfelejtjük a semmire sem használható kiállítási térképet és semennyire nem hiszünk a bemutatók napi programban meghirdetett kezdési időpontjainak.
(Kiemelt kép: „Egy a Természettel” - a Vadászati és Természeti Világkiállítás, 2021. szeptember 26-án, Budapesten. Fotó: Merész Márton / 168.hu)