Így mérgezik a Dunát a Római-parton

A közegészségügyi kockázatok mellett a Dunába két hete visszatelepített vizák túlélési esélyeit is ronthatják a Római-parton található illegális szennyvízkivezető-csövek – figyelmeztet egy önkormányzati képviselőjelölt a budapesti III. kerületben.

2010. október 2., 10:04

Szerző:

Buzás Győző képviselőjelölt, az Egyesület a Római-partért nevű civil szervezet elnöke a 168ora.hu-nak elmondta: a Római-parton ma is 175 illegálisan telepített vezetékből jut szennyvíz a parti fövenyen keresztül a Dunába.

Fazekas Sándor vidékfejlesztési miniszter is részt vett két héttel ezelőtt a vizák és kecsegék dunai visszatelepítési akciójában. A tárcavezető akkor azt mondta, hogy a program megvalósításának kezdetét tízéves előkészítő munka előzte meg, amelynek lényeges része volt a budapesti szennyvíztisztító megépítése, amely a Duna vizének megfelelő minőségét garantálja a visszatelepített halak számára.
A viza és a kecsege egyrészt a vaskapui vízerőmű, másrészt a növekvő vízszennyezettség miatt szinte teljesen kipusztult hazánkból és a Kárpát-medencéből.

A Római-parton (amely a strandolásra egyedül alkalmas budapesti partszakasz) az illegálisan telepített csővezetékek mellett csatornabűz terjeng. A néhol gondosan, néhol tessék-lássék álcázott szennyvízcsövek környékén szemmel láthatóan elszaporodtak a nitrogédús talajt kedvelő növények. A szennyvizet rendszerint titokban, éjszaka engedik a Dunába – mondta Buzás.

Az illegális szennyvízelvezetők felszámolása csak egy, a parton futó gátrendszer megépítésével és a terület modernizációjával lenne lehetséges – vélekedett a képviselőjelölt. Hozzátette: 2005 óta készülnek tanulmánytervek a római-parti gát ügyében, egy ilyen vette lajstromba a 175 illegális kivezetőt is.
Gát-ügyben két változat tűnik valószínűnek. Vagy a jelenlegi helyén, a Nánási út–Királyok útja vonalán húznának új védművet (amellyel az illegális szennyvíz-kivezetők problémája nem oldódna meg), vagy pedig közvetlenül a vízparton épülne egy hazánkban viszonylag új megoldásnak számító mobilgát-rendszer.

A helyi civilek a Nánási út–Királyok útja vonalán futó jelenlegi gát minőségét erősen kifogásolják. A töltést több mint száz helyen szakítják meg kocsibehajtók és buszmegállók, az önkormányzat által védetté nyilvánított fasorok nőnek az oldalából, alatta pedig nagynyomású gáz- és vízvezetékek futnak.

– A legutóbbi árvizet csak óriási anyagi ráfordítással lehetett megfogni – a 700 millióért, frissen aszfaltozott Királyok útja is tönkrement. Ha pedig egyszer átszakad a gát, az már több tízezer ember problémája lesz, minden úszni fog a HÉV vonaláig – mondta Buzás Győző.