Hangfelvétel a Hableány tragédiáról: Elütöttem egy hajót, lehet, hogy én leszek a hibás
Folytatódott a két évvel ezelőtt 28 halálos áldozatot követelő Viking Sigyn hajóskapitánya, Jurij Csaplinszki büntetőpere. Közben újabb hangfelvételek kerültek elő.
Mint ismert, a Viking Sigyn luxushajó utolérte és elsüllyesztette a Hableány sétahajót, melynek 25 dél-koreai utasa és a kétfős magyar személyzet meghalt. Hét embert még aznap este élve sikerült kimenteni a vízből, huszonhét áldozatot később találtak meg, egy utas azonban soha nem kerül elő.
„Megteheti a Viking Sigyn kapitánya, hogy nem tesz tanúvallomást, azonban ez nem mentesíti őt a felelősség alól. Ugyanis minden, ami a hajóval történik, azért a kapitány felel. A Viking fedélzetén a műholdas navigációtól a legkomolyabb rádió- és kamerarendszerig olyan műszerek szolgálták a biztonságot, mint egy űrhajóén. Azonban mindez hiábavaló, ha a kapitány nem figyeli azokat. Így történhetett, hogy a 2500 tonnás Viking utolérte, felfordította és elsüllyesztette el a 80 tonnás Hableányt” – mondta a Blikk kérdésére a 40 éves hajózási tapasztalattal rendelkező Szalma Botond, a Mahart egykori vezérigazgatója.
Dr. Gulyás Krisztián ügyvéd, a Hableány tragikus sorsú kapitánya családjának jogi képviselője hozzátette: újabb hangfelvételek kerültek elő, amelyek a kapitány bűnösségét igazolják. Az egyiken egy utas kétségbeesve közölte vele, hogy „elütöttél egy hajót”.
„Balesetet csináltam egy hajóval. Elütöttem egy hajót, lehet, hogy én leszek a hibás”
– hangzottak el később a kormányállás rádióján immár a Viking Sigyn kapitányának szavai.
Az igazságügyi szakértő szerint a baleset időpontjában korlátozó tényező nem volt, minden hajó, ami a Viking előtt haladt, az megjelent a radarja képernyőjén.
„Úgy vélem, a Viking Sigyn az ideális ívtől tíz fokkal eltérve haladt a Margitsziget pillére felé. Ez önmagában még nem idézte volna elő a tragédiát, hiszen a luxushajó monitorján jól kivehető volt a Hableány. Az viszont tény, a Vikingnek csökkentett sebességgel kellett volna a Hableány mögött haladni, és miután a kisebb sétahajó már áthaladt a Margit híd alatt, csak utána gyorsíthatott és folytathatta volna az útját. – Úgy tudom, a Viking hajók olyan infrakamera rendszerrel vannak felszerelve, amik át a fuldoklókat is látni lehetett. –nyilatkozta dr. Borbély Zoltán közlekedési szakjogász, a Hableányt üzemeltető Panoráma Deck Kft. képviselője.
Az ügyészség arra volt kíváncsi, milyen időjárási viszonyok voltak a tragédia pillanatában.
„Azon az estén nem volt jó idő, a szabályok szerint ezer méter látótávolságnak kell lenni a biztonságos hajózáshoz, azonban aznap 3300 méternél rosszabb érték nem volt. Éppen a baleset előtti percekben álltunk meg, azt nem láttam és ezért nem tudtunk bekapcsolódni a mentésbe. A szokásosnál jóval magasabb volt a vízállás, azonban ez nem okozott gondot a hajózásban” – mondta a bíróságon Herczeg Zsolt, aki a tragédia pillanatában épp a Margitsziget környékén hajózott.
(Kiemelt kép: A Viking Sigyn szállodahajó ukrán hajóskapitánya távozik a Pesti Központi Kerületi Bíróság előkészítő üléséről 2020. március 11-én. Fotó: MTI | Kovács Tamás)