Egyelőre totális kudarc a kormány 4,6 milliárd forintos tiszai luxushajó-programja
Nem indul biztatóan az összesen 4,6 milliárd forint közpénzből útnak indított állami nyaralóhajó-program: a tavaly és az idén beszerzett Nicols Estivale típusú, hat-tíz személyes lakóhajók javarészt üresen vesztegelnek majd a tiszai kikötőkben – írja a Népszava.
A külföldi foglalásokat ugyanis szinte mind lemondták, a magyarok pedig az eddigi tapasztalatok szerint legfeljebb egy-két napos élménytúrára neveznének be: a hosszabb hajózás több ezer eurós árát nem az itthoniak pénztárcájához szabták.
A koronavírus-járvány megmutatta, miért és mennyire sérülékeny befektetés a közpénzből finanszírozott luxusturizmus.
Révész Máriusz aktív turizmusért felelős kormánybiztos a Népszavának azt mondta: akciókkal próbálják majd a magyarok számára is vonzóvá és elérhetővé tenni a nyaralóhajózást. Kérdés, létezik-e olyan akció, ami a magyarok százai, ezrei számára is elérhetővé teszi a listaáron hat személynek heti 2876 euróért, azaz mintegy egymillió forintért bérelhető hajókat. A nyolcszemélyest 3905, a tízszemélyest 3978 euróért lehet kibérelni. Vagyis utóbbi esetében körülbelül 1,4 millió forintba kerül a hét napos hajózás, plusz még az üzemanyag, és mindehhez még le kell tenni 2000 eurónyi kauciót.
Bevezetik ugyan az egynapos bérlés lehetőségét, de így is drága mulatság ez, különösen az elszállt, 350 forintos euró mellett:
a napi, fejenként legalább 24 ezer forintos költséget aligha tudják tömegek vállalni.
Molnár László gazdaságkutató szerint az állam szerepet téveszt az ilyesfajta befektetésekkel, s ha a lakóhajóbiznisz valóban jó üzlet lenne, már rég lecsaptak volna rá magánvállalkozások. Szerinte maga a koncepció is elhibázott, hisz bármilyen szép is a Tisza vidéke, a gazdag, a sokat költő turistákat önmagában ez a látvány tíz napon át nem elégíti ki, abban a térségben pedig nincs olyan nagyságrendű kulturális örökség, műemléki környezet vagy gasztronómiai kínálat, ami például egy japán baráti társaságot több napra idevonzana. Ráadásul a régióban az infrastruktúra sincs az elvárt szinten.
Tavaly tíz nyaralóhajó érkezett Magyarországra a francia Nadia Grouphoz tartozó Nicol’s Yacht gyárából, további öt idén jött és még úton van a Tisza-tóra.