Habony Árpád tavaly Washingtonban kért tanácsot Steve Bannontól egy kelet-európai médiabirodalom felépítéséhez

– írja a New York Times.

2018. június 5., 17:25

Szerző:

Újabb európai országban győzedelmeskedett a szélsőjobboldali, populista vonal, miután vasárnap Janez Janša és a Szlovén Demokrata Párt nyerte a választásokat - kezdi riportját a New York Times. A lap online kiadásában megjelent cikk azonban főleg nem Janez Janšaról szól. Sokkal inkább arról, akinek a lap szerint az újdonsült miniszterelnök győzelmét köszönheti, a magyar miniszterelnökről, Orbán Viktorról.

A New York Times cikke kiemeli, hogy bár a magyar miniszterelnök szóbeli támogatása is elég komoly tényező volt Janša sikerében, ennél talán még többet nyomott a latban Orbán Viktornak és a munkatársainak közvetlen segítsége.

Az elmúlt két évben ugyanis a magyar kormányhoz közeli üzletemberek szép csendesen nagy pénzeket invesztáltak jobboldali média létrehozására Szlovéniában. Egyikük, a Ripostról ismert Schatz Péter tulajdonában lévő Skandal24 bulvármagazin például a kampány alatt folyamatosan Janša opponenseinek állítólagos, kevés forrással alátámasztott botrányairól írt. A másik, a Nova24TV szintén Schatz Péter, illetve Habony Árpád tulajdonában van, így pedig nem meglepő, hogy a magyar miniszterelnököt is sikerült egy exkluzív interjúra szóra bírnia a csatornának, amelyben nyíltan kiállt Janez Janša mellett.

Fotó: Facebook/Habony Árpád

A lap a magyar sajtó helyzetéről is megemlékezik, forrásaira hivatkozva például arról ír, hogyan találkozott tavaly Washingtonban Habony Árpád Donald Trump volt stratégiai főtanácsadójával, Steve Bannonnal (akinek a Magyarországon tartott előadására egyetlen ellenzéki újságírót sem engedtek regisztrálni), hogy tanácsot kérjen egy keményvonalas, nacionalista médiabirodalom felépítéséhez. Ennek a médiabirodalomnak a zászlóshajója – fűzhetjük hozzá – az Egyesült Államokban a Breitbart News, amelynek a közelmúltig Steve Bannon volt a főszerkesztője. Az álhíreket, szándékosan félrevezető információkat és összeesküvés-elméleteket propagáló Breitbart News a szélsőjobboldali mozgalom alt-right szócsöveként oroszlánrészt vállalt Donald Trump elnökké választásában. 

A New York Times kitér arra is, hogyan uralja Orbán Viktor a hozzá közel álló üzletembereken keresztül a magyar sajtó jelentős részét. – A nemrég zajló választási kampány alatt az Orbán-párti média migránshordákkal riogatta a választókat, és úgy festette le a miniszterelnököt, mint valami hős megmentőt egy ostrom alatt álló országban - áll a cikkben.

A média felvásárlások a The Times birtokába jutott banki dokumentumok szerint szépen meg voltak komponálva. A  szükséges összeget ugyanis az egyik leggazdagabb magyar, Varga Károly, építőipari mogul adta, akinek közvetlenül nincs köze Habony érdekeltségeihez. Ő más piacon játékos, vagyonának nem kis része származik nyertes állami beruházásokból.

Danilo Turk volt egykori szlovén miniszterelnök szerint Orbán Viktornak is érdeke, hogy legyen szövetségese az unióban, pláne akkor, amikor a szervezet azt mérlegeli, hogy megvonja -e a támogatásokat Magyarországtól.