Hableány-jelentés: 5 perce is volt a Viking kapitányának arra, hogy észrevegye az útját keresztező sétahajót, ami 190 méterre haladt tőle

2020. július 2., 22:00

Szerző:

A Közlekedésbiztonsági Szervezet oldalán elérhető egy olyan időközi jelentés, amelyben részletesen rekonstruálják a Hableány sétahajó és a Viking Sigyn 2019. május 29-ei balesetét – szúrta ki az Index. Ezt

az Innovációs és Technológiai Minisztérium Közlekedésbiztonsági Szervezete készítette.

Pontosabb képet kaphatunk a tragédia körülményeiről, számos információ ugyanakkor már ismert a jelentésből. A Margit hídnál bekövetkezett balesetben a Hableányt hátulról utolérte a Viking Sigyn, majd összeütköztek. A Hableány a víz alá került, 25 utasa és kétfős személyzete halt meg a balesetben, egy fő eltűnt, heten élték túl az ütközést.

Dunai hajóbaleset - Többen meghaltak a Dunán történt vízi
Fotó: MTI/Lakatos Péter
Dunai hajóbaleset - Többen meghaltak a Dunán történt vízi balesetben Rendőrök helyszínelnek a Viking Sigyn szállodahajón a Duna Margit híd és Árpád híd közti szakaszán a baleset éjjelén.
Fotó: MTI/Lakatos Péter

A jelentés rögzíti: a Hableány 20 óra 20 perckor indult egyórás városnéző körútra 33 koreai személlyel a fedélzetén. A hajó a Lánchíd alatti szakaszon fordult meg 20:47-kor, ekkor kezdett el menni a Margit híd felé, hogy kikössön a Jászai Mari téren. Ezzel egy időben indult el a Viking Sigyn is, az Akadémia kikötőpontról. A Duna bal partján haladt, nagyon lassan.

A Hableány 7 km/h-val haladt, a Viking 2,2 km/h-val.

A Parlamentet elhagyva kezdett gyorsítani a Viking, és haladni a Margit híd felé. Eközben a Hableány keresztezte a másik hajó útját, átkerült annak jobb oldalára. A keresztezéskor, 21:00-kor, 190 méterre voltak egymástól. 

A Viking Sigyn egyre gyorsított, elérte a 12,4 km/h-t, jóval gyorsabb volt már, mint a Hableány. Rohamosan csökkent közöttük a távolság,

a Margit híd hídnyílásába egyszerre mentek be.

„21 óra 05 perckor a két hajó a híd alatt összeütközött. A Viking Sigyn maga előtt tolva keresztbe fordította, majd oldalára döntötte a Hableányt, ami 7 másodperc alatt elsüllyedt, a nyitott utastéren lévők a vízbe estek, de legtöbben a hajó belsejében rekedtek. Az ütközés után a Viking Sigyn STOP manővert hajtott végre” – áll a szövegben.

Vagyis mindebből következik, hogy

a Viking kapitányának 5 perce is volt észrevenni, hogy keresztezi az útját egy sétahajó.

Az innovációs minisztérium ábrája a pillanatról, amikor a Viking utólért a Hableányt és nekiütközik a Margit híd alatt

A jelentés azt írja, a Viking Sigynnek kockázatos lett volna a hídpillérek között maradnia, ezért az ütközés után kihajózott a híd alól, majd közvetlenül utána megállt. A személyzet mentőgyűrűket dobott a vízbe, és mentőcsónakkal is megkezdték a mentést. Ebbe a környéken lévő hajók is bekapcsolódtak. A Sigyn vezetője 21:09-kor jelentette az esetet a NAVINFO rádióállomásnak. A Viking Sigyn 21:38-ig tartotta a helyzetét, majd a NAVINFO-val egyeztetve az első alkalmas helyen kikötött.  

A Hableány súlyos szerkezeti és külhéj-sérüléseket szenvedett.

Belülről felszakadt a bordázat, a csavartengely ívben meghajolt. A hajó fenekén a külhéjat a Viking Sigyn teljes szélességben benyomta. A fenék bal oldalán több helyen lékek is keletkeztek, megsérült a fedélzeti felépítmény és a kormányállás is. A Viking Sigynen kisebb karcolások keletkeztek.

A jelentés kitér arra is, hogy a baleset napján egy frontrendszer miatt tartósan esett az eső, de a baleset helyén és idején 2,5-3 kilométer volt a látástávolság.

A jelentés hangsúlyozza,

ez még nem a zárójelentés, annak tervezét már készítik,

és várhatóan 2020. IV. negyedévében ismerhetik meg az érintettek.