Hamarosan indulhat a gellérthegyi sikló építése?

2020. július 22., 12:12

Szerző:

Célegyenesbe fordult a Gellért-hegyi sikló építésének előkészítése, amely a következő hetekben, hónapokban be is fejeződhet - közölte a Sikló-Beruházó Kft. A Tabán és a Citadella között megépülő felvonó lehetővé teszi a Gellért-hegy közútjait megterhelő turistabusz-forgalom akár teljes kiváltását is, ezáltal tisztább és élhetőbb környezetet teremt az érintett városrészben élők számára - írták a közleményben, amelyben úgy fogalmaztak: a sikló fenntartható módon kapcsolja be a Gellért-hegyet a város vérkeringésébe, új turisztikai attrakcióként pedig hozzájárul a modern Budapest képének a formálásához, tovább erősítve a főváros idegenforgalmi vonzerejét.

A Gellért-hegyi felvonó bejárata a Tabán területén, a Hegyalja út alatt kialakított aluljáróból fog nyílni. A sikló az Orom utcáig, mintegy 100 méteres szakaszon a föld alatt fog közlekedni, majd onnan egy - a domborzati viszonyok függvényében változó magasságú hídszerkezeten - a felszín felett megy tovább egészen a Citadella sétányhoz csatlakozó, felső állomásig.

A sikló tervezet tútvonala
Fotó: Google Maps

Most a beruházás építési engedélyének meghosszabbítását célzó eljárás folyik, és ezzel párhuzamosan aktualizálhatják a fejlesztés megvalósítására létrehozott projektcég és a fővárosi önkormányzat között 2009-ben megkötött szerződést. E szükséges jogi folyamatok lezárulása után adhatja a főváros birtokba a területet a kivitelezés céljára, amely a még hátralévő régészeti feltárások befejezésével indul el - olvasható a közleményben.

A gellérthegyi siklóról a XIX. század óta álmodozik a város. De volt ennél még grandiózusabb elképzélés is: egy 2011-es beszámló szerint egy még hosszabb felvonót szántak Budapestre, az ötletgazda, Budai Zoltán, a Budai és Barta Tanácsadó Kft. vezetője egy harminc utast szállító libegőt tervezett, amely a pesti

Dunakorzóról indult volna a Várhegyre drótkötélpályán.

Budai a városképhez illeszkedő, a panorámát tehát nem zavaró, egészen kicsi állomásépületeket képzelt el,  és olyan légies függesztő-, és vontatóköteleket, amelyet szinte nem is érzékelt volna a publikum. A hamvába holt terv szerint az állomások között 35-45 méternyi szintkülönbség és 500 méter távolság lett volna, amit a Várkabin névre keresztelt járat körülbelül 5 perc alatt tett volna meg, 5 eurós menetdíj fejében. Az építkezést 8 hónapra tervezték, a magántőkéből épülő szenzáció költségét 6-8 milliárd forintra taksálták. 

Közben a kormány a célállomást, azaz a Citadellát rakatná rendbe kívül, belül. A panorámája okán már az ún. létező  szocializmusban is turista-célpontként hasznosuló, de mára még a késő-kádárkorinál is lehangolóbb látványt nyújtó  hajdani erődben a terv szerint a magyarság szabadsáküzdelmeit bemutató kiállítás nyílik. Hogy ki dolgozza ki a reménybeli tárlat tematikáját, konkrétabban mi látható majd benne, mennyit költenének az attrakcióra, és mennyire szánják turistamágnesnek projektumot, egyelőre sajnos nem tudjuk, az illetékes Várkapitányság ugyanis nem osztott meg lapunkkal efféle részleteket.