Fidesz: Ez a kormány mindent csak becsuk, bezár és leépít
Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) parlamenti államtitkára 2009-ben – akkor még ellenzéki politikusként – a szocialista kormány vasúti szárnyvonal-bezárásaival kapcsolatban: „ez a kormány mindent csak becsuk, bezár és leépít”. Úgy tűnik, leépítésben a Fidesz is jeleskedik, ugyanis a MÁV az NFM megrendelésére 2015 elejétől jelentős járatritkítást vezetne be.
Az
mno.hu-n megjelentinformációk szerint 4 százalékos lehet a vasúti kapacitáscsökkentés jövőre. A lap birtokába került munkaanyag szerint – összesen 1 383 761 vonatkilométer bezárható, azaz éves szinten ennyivel kevesebb szolgáltatást nyújt majd a MÁV.A Fidesz ellenzékben, az MSZP-SZDSZ-kormány által végrehajtott vasúti szárnyvonal-bezárások idején folyamatosan tiltakozott és tüntetéseket szervezett. A korabeli kotta szerint a kormány „bosszút esküdött a magyar vidék ellen”. Hatalomra kerülése után a Fidesz újra is nyitott néhány, előzőleg bezárt szárnyvonalat, ám úgy tűnik, eddig tartott a lelkesedés.
Pedig Fónagy János államtitkár idén márciusban még azt
mondta:„A kormány számára a vasút nem csak egy vállalat, hanem a magyar gazdaság és társadalom egyik legfontosabb tartóeleme, amely biztosítja az állampolgárok mobilitását, a hazai ipar működését, a Magyarországon átmenő tranzitforgalmat.
A kormány célja a vasúti közlekedés színvonalának fejlesztése, az utazási körülmények javítása, hogy még többen válasszák a vasutat az egyéni közlekedéssel szemben.”
Fónagy alig két hónapja pedig
arról beszélt:„A vasúti fejlesztések továbbra is elsőbbséget élveznek a 2014-2020 közötti uniós fejlesztési időszakban, összesen ezer milliárd forintot fordítanak majd erre.”
A mostani járatritkításról szóló munkaanyag készítői között feltűnik Takács László neve is, aki 2007-ben és 2009-ben is részt vett a szárnyvonal-bezárásokban.
A járatritkítást megrendelő és jóváhagyó Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól megkérdeztük, nem érzik-e a választók becsapásának a vasúti menetrend megnyirbálását. A tárca erre a kérdésre érdemben nem válaszolt, viszont közölték, hogy az új menetrend tovább bővíti a vasúti szolgáltatásokat igénybe vevők utazási lehetőségeit. Felhívták rá a figyelmet, hogy a részleteket a tárca és a vasúttársaság korábban kiadott, közös
közleményeismerteti. (E szerint „vonzó és versenyképes utazási lehetőséget kínál az új vasúti menetrend”.)„A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium az utasok számára minél inkább megfelelő kínálat kialakítása érdekében nyomon követi az utazási igények és szokások alakulását. A tárca a menetrendek folyamatos felülvizsgálatát várja el a vasúttársaságtól. A rendszeres áttekintés a kapacitáshiányos vonatok és vonalak szolgáltatásának kiegészítésére és a kihasználatlan járatok közlekedtetésének értékelésére egyformán kiterjed, ahogy mindig, a jelenleg zajló munkafolyamatok során is. A vasúttársaság gazdálkodási szabadságával élve készíti elő és hozhatja meg szakmai döntéseit az általa előterjesztendő menetrendi módosítási javaslatokról” – közölte az NFM.